Gulfstream IV och Kinaresan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Gulfstream IV och Kinaresan
Såg just på SVT Rapport att Fredrik Reinfeldt med fru anlänt till Beijing med Flygvapnets Gulfstream IV. Varför gör man en så lång resa med något av FV:s TP 102-plan egentligen? Enligt uppgift ska ju statsministern beledsagas av en större näringslivsdelegation - ett trettiotal personer har nämnts. Och dessutom har väl Reinfeldt med sig ett stort antal medhjälpare från statsrådsberedningen.
Så varför chartras inte vid sådana här tillfällen ett Airbus 330 från SAS så att alla kan åka med inklusive en delegation från medierna - jag antar att både SVT, TV4 och pressen kommer att täcka in statsministerns omtalade Kinabesök. Jag vet att man säkert vill använda TP 102A och 102C i så stor utsträckning som möjligt för VIP-transporterna. Men det finns ju praktiska begränsningar att ta hänsyn till. Och hur bekväm en Gulfstream IV än kan vara så är det inte alldeles säkert att en resa till Kina över Sibirien blir så bekväm om man inte kan resa sig och gå runt i planet under resan.
Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med. Något liknande kunde ju vara tillämpligt i vårt svenska lite mindre påkostade sammanhang. Har någon här i forumet därför någon uppfattning om varför statsministern åker på det här sättet med det lilla Gulfstream-planet?
Så varför chartras inte vid sådana här tillfällen ett Airbus 330 från SAS så att alla kan åka med inklusive en delegation från medierna - jag antar att både SVT, TV4 och pressen kommer att täcka in statsministerns omtalade Kinabesök. Jag vet att man säkert vill använda TP 102A och 102C i så stor utsträckning som möjligt för VIP-transporterna. Men det finns ju praktiska begränsningar att ta hänsyn till. Och hur bekväm en Gulfstream IV än kan vara så är det inte alldeles säkert att en resa till Kina över Sibirien blir så bekväm om man inte kan resa sig och gå runt i planet under resan.
Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med. Något liknande kunde ju vara tillämpligt i vårt svenska lite mindre påkostade sammanhang. Har någon här i forumet därför någon uppfattning om varför statsministern åker på det här sättet med det lilla Gulfstream-planet?
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
De ska använda Gulfstreamen för att åka runt i Kina. Bättre så.
Övriga ministrar och gamarna flyger reguljärt.
Obekvämt... tja.. man gör sig väl bekväm.
Calle och hans hjälpreda i något kronmärkt plan.
Övriga ministrar och gamarna flyger reguljärt.
Obekvämt... tja.. man gör sig väl bekväm.
Calle och hans hjälpreda i något kronmärkt plan.
Senast redigerad av Karl Persson den 12 apr 2008, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag säger det inte rakt ut ,
men"man kanske reser med liten kappsäck??"
Tänkt som ett sämt !, men man kan ju alltid ha uppfattninger om läget i Kina, som inte i nuläget ser så bra ut.
Bengt
Appropå det:
Kines flyg:
Pakistan o Kina har väl ett nära samarbete?
men"man kanske reser med liten kappsäck??"
Tänkt som ett sämt !, men man kan ju alltid ha uppfattninger om läget i Kina, som inte i nuläget ser så bra ut.
Bengt
Appropå det:
Kines flyg:
Pakistan o Kina har väl ett nära samarbete?
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 12 apr 2008, 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Ja, så kan det förstås vara tänkt. Men ska medföljande grupp från regeringskansliet och näringslivsdelegationen tvingas åka inhemskt reguljärflyg så blir det ju väldigt knöligt, för att inte säga lite osäkert (man har ju hört talas om standarden på det lokala flyget i både Kina och Indien).Karl Persson skrev:De ska använda Gulfstreamen för att åka runt i Kina. Bättre så.
Övriga ministrar och gamarna flyger reguljärt.
Obekvämt... tja.. man gör sig väl bekväm.
Sett ur detta perspektiv tycker jag nog att en chartrad A330 från SAS borde varit ett bättre alternativ även för det fortsatta flygresandet inom Kina. För det kan väl inte vara så att Reinfeldt vill ha det lite mer officiellt klingande Swedish Air Force på planet istället för den vanliga SAS-logon?
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Gulfstream IV och Kinaresan
Knappast hela presspoolen. De flesta brukar åka i ett eller ett par av de andra flygplanen.Arne M skrev:Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med.
Chartra? På vissa sätt blir det ju precis samma sak som att åka reguljärt. Det är ju inte kvalitetssäkrat ur avlyssningssynpunkt, t ex.
-
- Inlägg: 1593
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Gulfstream IV och Kinaresan
Förstår att du med Air Force One avser B.747 men för att förtydliga så är ju "Air Force One" bara callsign och benämning för den (flygvapen)maskin som presidenten vid tillfället flyger i. Något som definitivt inte dagspressen och media i övrigt fått med sig. Kanske minns fel men är det inte så att callsign ändras till "Air Force Two" om det är vicepresidenten som är passageraren ombord.Arne M skrev:Air Force One är ju typexemplet på ett regeringsplan där presidenten kan ta med sig inte bara sina medarbetare och särskilda gäster utan även låta presspoolen av journalister också åka med.
Följdaktligen ändras callsign efter vapenslag till exempelvis "Marine One", "Army One" o.s.v.
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
Har inte kollat allt men grovt så ska dom först till Hainan sen till Peking och sen till Japan. Dom hoppen är väl ungefär som Kiruna till Rom minst.
Flera ministrar är i Kina/Japan och lika många i USA de närmaste 7-10 dagarna ungefär. Ytterligare några drar ned till EU möten. Blir ju en del hoppande kan man tänka sig. Vet inte hur de löst flygandet i alla dessa fall...
Sen är det ju klart, i en hyrd Airbus kanske man kan få in en garderob full med kostymer och klänningar som kan användas för att blidka Svenska journalister. Det får man ju räkna på om det är värt priset.
Flera ministrar är i Kina/Japan och lika många i USA de närmaste 7-10 dagarna ungefär. Ytterligare några drar ned till EU möten. Blir ju en del hoppande kan man tänka sig. Vet inte hur de löst flygandet i alla dessa fall...
Sen är det ju klart, i en hyrd Airbus kanske man kan få in en garderob full med kostymer och klänningar som kan användas för att blidka Svenska journalister. Det får man ju räkna på om det är värt priset.