NH-90: underkänt?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
NH-90: underkänt?
HEJ!
Rubrik i Hufudstadsbladet idag:
Militärexpert: Underkänt för transporthelikoptern
Ex-luftvärnsinspektör kritiserar försvarets nyanskaffning NH-90
Då jag inte är prenumerant kan jag inte läsa innehållet
Kan någon vidarebefordra innehållet??
Bengt
Rubrik i Hufudstadsbladet idag:
Militärexpert: Underkänt för transporthelikoptern
Ex-luftvärnsinspektör kritiserar försvarets nyanskaffning NH-90
Då jag inte är prenumerant kan jag inte läsa innehållet
Kan någon vidarebefordra innehållet??
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
>>Finns inte denna helikopter med två takhöjder förresten? Kan det ha med saken att göra?>>
ur Wikipedia
Den svenska varianten av NH90 är baserad på TTH-versionen men med en rad nationella modifieringar och benämns Helikopter 14 (HKP 14). Den största nationella förändringen är att kabinhöjden invändigt har ökats med 24,5 centimeter (till 1,82 meter), vilket i det närmaste ger ståhöjd inuti kabinen. Den höjda NH90 marknadsförs nu av tillverkaren som NH90 HCV (High Cabin Version). Sverige var den kund som initierade framtagandet av NH90 HCV och är för närvarande även det enda land som har köpt denna variant.
Bengt
ur Wikipedia
Den svenska varianten av NH90 är baserad på TTH-versionen men med en rad nationella modifieringar och benämns Helikopter 14 (HKP 14). Den största nationella förändringen är att kabinhöjden invändigt har ökats med 24,5 centimeter (till 1,82 meter), vilket i det närmaste ger ståhöjd inuti kabinen. Den höjda NH90 marknadsförs nu av tillverkaren som NH90 HCV (High Cabin Version). Sverige var den kund som initierade framtagandet av NH90 HCV och är för närvarande även det enda land som har köpt denna variant.
Bengt
- Ove Ivansson
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29
Danskarna har också problem.
Købet af 14 nye, store EH 101 helikoptere fra britiske Augusta Westland for tre milliarder kroner i 2001 er slået fejl, oplyser berlingske.dk.
http://www.helikopterpilot.dk/forum/top ... IC_ID=3169
Tänk om de nordiska länderna skippat politiken och köpt en gemensam helikopter.
Vilka besparingar man hade gjort,teknik,underhåll,flygskola mm.
IVA
Købet af 14 nye, store EH 101 helikoptere fra britiske Augusta Westland for tre milliarder kroner i 2001 er slået fejl, oplyser berlingske.dk.
http://www.helikopterpilot.dk/forum/top ... IC_ID=3169
Tänk om de nordiska länderna skippat politiken och köpt en gemensam helikopter.
Vilka besparingar man hade gjort,teknik,underhåll,flygskola mm.
IVA
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
Vaddå också problem?
Vi har inga uttalade problem med HKP14. Ännu.
Och vi har inte förbandssatt dom ännu heller. Systemet är med några månaders fördröjning fortsatt i utbildning, leverans, integrering, verifierings och utvecklingsfaser m.m. Till skillnad från Danskarna som förbandsatt sina AW-101. De liksom Kanada har problem.
Norge, Finland och Sverige har i grunden samma NH-90 helikoptertyp med skillnader för nationella behov. Tyskland, Frankrike, Holland, spanien, Portugal, Belgien och flera andra också. En mycket stor flotta som gör att inkörningsproblem kommer upptäckas tidigare och erfarenheterna kan delas. Italien flyger sina NH-90 och samövar med dom sedan en tid tillbaka tex. Några "problem" har det inte talats om förutom de mer välkända leveransförseningarna.
Uppstår problem efter förbandssättning så kan vi ju börja gnälla lite....
Vi har inga uttalade problem med HKP14. Ännu.
Och vi har inte förbandssatt dom ännu heller. Systemet är med några månaders fördröjning fortsatt i utbildning, leverans, integrering, verifierings och utvecklingsfaser m.m. Till skillnad från Danskarna som förbandsatt sina AW-101. De liksom Kanada har problem.
Norge, Finland och Sverige har i grunden samma NH-90 helikoptertyp med skillnader för nationella behov. Tyskland, Frankrike, Holland, spanien, Portugal, Belgien och flera andra också. En mycket stor flotta som gör att inkörningsproblem kommer upptäckas tidigare och erfarenheterna kan delas. Italien flyger sina NH-90 och samövar med dom sedan en tid tillbaka tex. Några "problem" har det inte talats om förutom de mer välkända leveransförseningarna.
Uppstår problem efter förbandssättning så kan vi ju börja gnälla lite....
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: NH-90: underkänt? - nej, inte som typ
Carl-Fredrik Geust har skannat artikeln och sänt mig den, jag har lagt ut den på http://larssundin.ownit.nu/Hufvudstadsb ... mars08.jpg.Bengt Ekbladh skrev:HEJ!
Rubrik i Hufudstadsbladet idag:
Militärexpert: Underkänt för transporthelikoptern
Ex-luftvärnsinspektör kritiserar försvarets nyanskaffning NH-90
Då jag inte är prenumerant kan jag inte läsa innehållet
Kan någon vidarebefordra innehållet??
Bengt
Som man ser handlar det inte om någon kritik av själva helikoptertypen, utan den förre luftvärnsinspektören Ahti Lappi menar att helikoptrar är hopplöst sårbara i vår tids krig eller där man kan räkna med närvaro av även primitivt rustade frihetskämpar/terrorister.
Han redovisar hur illa det gått med det amerikanska helikopterflyget i Irak och Afghanistan samt nämner att USA verkar ha lagt ned planerna på en ny spanings- och lätt attackhelikopter RAH-66 Comanche.
UAV:er är då bättre läste jag någonstans, kanske i Wikipedias artikel om Comanche.
Jag vet inte hur motargumenten ser ut. Ibland finns väl inget alternativ till helikopter. Vägtrafik är väl exempelvis ganska vansklig i nämnda trakter.
Lars S
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: NH-90: underkänt? - nej, inte som typ
Inte bara verkar, den är nedlagd sen flera år. Men i USA storsatsar man ändå på helikoptrar, nya som moderniserade, för transport och strid.Lars Sundin skrev:... samt nämner att USA verkar ha lagt ned planerna på en ny spanings- och lätt attackhelikopter RAH-66 Comanche.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen