70 år sedan idag...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: 70 år sedan idag...
Vid halvsju på kvällen den 16 april 1940 landar nästa tyska Junkers Ju 52/3m i Sverige. Denna gång är platsen Grums i Värmland och planet, SE+IM, tillhör även det B-Shule Wiener Neustadt (se tidigare post). De tre i besättningen anger felnavigering och bränslebrist som anledning till nödlandningen.
SE+IM flögs tillbaka till Tyskland i september 1940, då som SE-AKS.
SE+IM flögs tillbaka till Tyskland i september 1940, då som SE-AKS.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: 70 år sedan idag...
Bengt Ekblad skrev:
Om det fanns några Junkers Ju 86K vid flygdagen på F 5 Ljungbyhed 1935, kan de då ha varit tyska?
Själv har jag varit ganska säker på att den översta bilden är tagen på F 5, och tack för bekräftelsen med jämförelse från bilden i boken enligt ovan. Kan också komplettera med att bilden överst i tråden är tagen av Frithiof Hallström. I bildtexten anges att den skulle vara tagen när F 1 förflyttades till F 5 efter invasionen av Danmark och Norge, men var denna uppgift kommer ifrån finns tyvärr inte noterat.
/Sven-Erik
Erling Norberg skrevHar inte kollat om det var en Flygdag å F5 1935 som anges.
Fanns det några B 3:or redan 1935? Fick inte FV den första 1936, som då levererades till F 1 Västerås. Nils Söderberg svarde för den första leveransflygning, ankom Bromma från Tyskland den 19 dec 1936.Bengt Ekbladh refererar till boken Ljungbyhed genom sekler. På sid. 137 finns en flygbild från flygdagen 1935 som är fotograferad i sydvästlig riktning mot Söderåsen. Den stämmer bra med Sven-Erik Jönssons bild ur fotoarkivet. Några hundra meter längre fram och ner i trädtoppshöjd, så borde det bli rätt likt ursprungsbilden. Men vid flygdagen 1935 var det bara en grupp B3:or på F5.
Om det fanns några Junkers Ju 86K vid flygdagen på F 5 Ljungbyhed 1935, kan de då ha varit tyska?
Själv har jag varit ganska säker på att den översta bilden är tagen på F 5, och tack för bekräftelsen med jämförelse från bilden i boken enligt ovan. Kan också komplettera med att bilden överst i tråden är tagen av Frithiof Hallström. I bildtexten anges att den skulle vara tagen när F 1 förflyttades till F 5 efter invasionen av Danmark och Norge, men var denna uppgift kommer ifrån finns tyvärr inte noterat.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: 70 år sedan idag...
Jag har hämtat uppgifterna från sidan 146 (Ljungbyhed genom sekler) där ett utdrag ur Helsingborgs Dagblad från 1935 finns. Där står att en grupp bombflygplan(B3) ur Kungl. Västmanlands flygflottilj skall deltaga i flygdagen. Söndagarna i juni 1935 inföll på följande dagar: 2,9,16,23,30 En möjlighet är ju att Riseberga Hembygdsförening kan ha tagit fel på årtalet. Noteringen juni 1935 i övre högra hörnet på sid. 146 är inte från originaltidningssidan. Flygdagen finns heller inte noterad på SFF samanställning av flygdagar fram till 1939.
Re: 70 år sedan idag...
11/4 skrev jag::
MEN sen uppstår ett problem::!
annonsen ger intrycket av Juni 1935....(feltryck?)
En daterings punkt kan vara detta.
Brittiska kryssaren Aurora var på besök i Malmö och Commonder Phillips samt 8 officerare skulle
få besöka F5 den 17 dennes, som det står
Samt::
I Gefle Dagblad den 22/6 1938 var följande notis införd::
<<En flygets dag annordnas 17/7 av Flygkrigsskolan på Ljungbyhed för att bereda allmänheten
tillfälle att ta del av utvecklingen inom vårt FV och den stora omdaning den gamla förläggningsplatsen i samband
därmed undergått>>
Det tyder på feltryck .
Bengt
MEN sen uppstår ett problem::!
annonsen ger intrycket av Juni 1935....(feltryck?)
En daterings punkt kan vara detta.
Brittiska kryssaren Aurora var på besök i Malmö och Commonder Phillips samt 8 officerare skulle
få besöka F5 den 17 dennes, som det står
Samt::
I Gefle Dagblad den 22/6 1938 var följande notis införd::
<<En flygets dag annordnas 17/7 av Flygkrigsskolan på Ljungbyhed för att bereda allmänheten
tillfälle att ta del av utvecklingen inom vårt FV och den stora omdaning den gamla förläggningsplatsen i samband
därmed undergått>>
Det tyder på feltryck .
Bengt
Re: 70 år sedan idag...
Hej.
Det visar sig att det redan fanns B3:or i området 1940!
4/F3 hade "lånat" B3:or ur F1 , och fanns redan på Bulltofta med P5 och 2 och senare 4 B3:or
efter 10/4 ombaserades man till F5 .
Dessutom utsändes plan "Wrede" , (ur F1) som klargör att någon invasion Inte föreligger.
1:a div. enligt order, samt som man sällan ser även en stabsgrupp "gör en sväng över sundet"
Vad händer sen?
Direkt hem F1 ,via F6 eller , då man "ser att det är lungt" landar även F5??
Hypotes ::men vad säger du?
samt vore intressant vilka som satt i plan Wrede (förspanaren)
Ingen med tillgång till landnings journaler tro?
Bengt
källor bla
Flyg i beredskap // E. Norberg 1971 samt FV-Nytt 1 o 2 1966
.
Det visar sig att det redan fanns B3:or i området 1940!
4/F3 hade "lånat" B3:or ur F1 , och fanns redan på Bulltofta med P5 och 2 och senare 4 B3:or
efter 10/4 ombaserades man till F5 .
Dessutom utsändes plan "Wrede" , (ur F1) som klargör att någon invasion Inte föreligger.
1:a div. enligt order, samt som man sällan ser även en stabsgrupp "gör en sväng över sundet"
Vad händer sen?
Direkt hem F1 ,via F6 eller , då man "ser att det är lungt" landar även F5??
Hypotes ::men vad säger du?
samt vore intressant vilka som satt i plan Wrede (förspanaren)
Ingen med tillgång till landnings journaler tro?
Bengt
källor bla
Flyg i beredskap // E. Norberg 1971 samt FV-Nytt 1 o 2 1966
.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: 70 år sedan idag...
Jag säger::: "Se t ex tidigare post" http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2264#p12009Bengt Ekbladh skrev:
Vad händer sen?
Direkt hem F1 ,via F6 eller , då man "ser att det är lungt" landar även F5??
Hypotes ::men vad säger du?
samt vore intressant vilka som satt i plan Wrede (förspanaren)
Ingen med tillgång till landnings journaler tro?
Bengt
källor bla
Flyg i beredskap // E. Norberg 1971 samt FV-Nytt 1 o 2 1966
Kl 17.10 den 17 april - fortsätter hålla en dags framförhållning - landar ännu en tysk Junkers Ju 52/3m i Sverige. Det är frågan om SE+KC tillhörande KGrzbV 102 som hamnar utanför Arbrå, Hälsingland. Man har tidigare på dagen startat från den (dåligt) isbelagda sjön Hartvigvann utanför Narvik för att flyga till Oslo men navigerat fel. Flygplanet flygs tillbaka till Tyskland den 2 september, då med svensk registering SE-AKR.
Mer om det dussintal Junkers Ju 52/3m som denna dag landade på Hartvigvann:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/hartvigvann.html
http://www.franzmasser.de/de/junkers/ju02.htm
...och främst artikeln SE-AKR - en av tretton i SFT nr 6/1997 skriven av Sven Stridsberg.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: 70 år sedan idag...
Flera tyska bombplan av typen Heinkel He 111 kommer den 21 april 1940 in över Sverige.
Tre He 111 ur 4./KG 54 kommer runt klockan sju på kvällen in över Gotland och blir beskjutna. Ett av dem, B3+LM, fortsätter söderut och kom senare att buklanda på en strand på Bornholm.
B3+JM buklandar kvart över sju på Mästermyr med inte alltför omfattande skador. Flygplanet kom senare att plockas ner och föras till Visborgs slätt för reperaration. I början av juni transporterades det tyska planet till Romafältet, därifrån det sedan startade och flögs tillbaka till hemlandet.
B3+CM buklandar en halvtimme senare vid När. Besättningen satte därefter eld på planet som totalförstördes.
Se också Curt Jacobssons artikel "Nödlandning i Sverige och i Tyskland" i SFT 4/01.
B3+FN ur 5./KG 54 flyger klockan åtta på kvällen in över Kovikshamn och jagaren Nordenskjöld och ubåten Valrossen öppnar eld. Det tyska bombplanet passerar en S 5A Hansa ur 2.div. F 2 som också öppnar eld vilket får till följd att det måste buklanda vid Bremnäs. Besättningen sätter eld på sin He 111 och lär ha fortsatt beskjutits av spanaren/skytten på det svenska Hansa-planet...
De tyska planen hade tidigare på dagen startat från Ålborg med målet att bomba järnvägen mellan Steinkjaer-Trondheim. När dagen var slut hade tyskarna intagit Steinkjaer.
Tre He 111 ur 4./KG 54 kommer runt klockan sju på kvällen in över Gotland och blir beskjutna. Ett av dem, B3+LM, fortsätter söderut och kom senare att buklanda på en strand på Bornholm.
B3+JM buklandar kvart över sju på Mästermyr med inte alltför omfattande skador. Flygplanet kom senare att plockas ner och föras till Visborgs slätt för reperaration. I början av juni transporterades det tyska planet till Romafältet, därifrån det sedan startade och flögs tillbaka till hemlandet.
B3+CM buklandar en halvtimme senare vid När. Besättningen satte därefter eld på planet som totalförstördes.
Se också Curt Jacobssons artikel "Nödlandning i Sverige och i Tyskland" i SFT 4/01.
B3+FN ur 5./KG 54 flyger klockan åtta på kvällen in över Kovikshamn och jagaren Nordenskjöld och ubåten Valrossen öppnar eld. Det tyska bombplanet passerar en S 5A Hansa ur 2.div. F 2 som också öppnar eld vilket får till följd att det måste buklanda vid Bremnäs. Besättningen sätter eld på sin He 111 och lär ha fortsatt beskjutits av spanaren/skytten på det svenska Hansa-planet...
De tyska planen hade tidigare på dagen startat från Ålborg med målet att bomba järnvägen mellan Steinkjaer-Trondheim. När dagen var slut hade tyskarna intagit Steinkjaer.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: 70 år sedan idag...
Två foton ur SFF Fotoarkiv på flygplan som nödlandade 21 april 1940.
Buklandad He 111, märkt B3+DM vid När på Gotland efter felnavigering.
Heinkel He 111 P-1, märkt B3+CM demonteras, vpl på stabilisatorn. Gick som vrak i retur till Tyskland hösten 1940. Foto ur Nils-Arne Nilssons donerade samling.
/Sven-Erik
Buklandad He 111, märkt B3+DM vid När på Gotland efter felnavigering.
Heinkel He 111 P-1, märkt B3+CM demonteras, vpl på stabilisatorn. Gick som vrak i retur till Tyskland hösten 1940. Foto ur Nils-Arne Nilssons donerade samling.
/Sven-Erik