Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Edit: Tillräckligt antal korrekturläsare uppnådda
Senast redigerad av Emil Lindberg den 17 apr 2010, 21:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Att du förutsätter att alla eventuella medhjälpare är presumtiva informationstjuvar som behöver kväsas i preventivt syfte inbjuder ju inte direkt till att erbjuda sig som frivillig...
/Leif
/Leif
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Edit: Tillräckligt antal korrekturläsare uppnådda
Senast redigerad av Emil Lindberg den 17 apr 2010, 21:42, redigerad totalt 1 gång.
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Det kan det visst ha gjort: Några av dem kanske tycker att det är skoj att sitta på så värdefullt matrial (för hur kan du vet om de raderar?). I så fall var det ett smart marknadsföringsdrag.Emil Lindberg skrev:Det du har kommenterat påverkade tydligen inte de sju frivilliga personer som hörde av sig inom några timmar.
- TilleTeamM
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Hej Emil,
Ett stort lycka till med ditt kapitel. Du är en av de mest idoga skribenterna på detta forum
och jag tycker att du gör fina insatser i allt du tar dig för när det gäller svenskt historiskt flyg.
När det gäller ekonomin så förstår jag dig helt, och man ska anse sig lyckligt lottad om man har
någon ekonomisk trygghet i ryggen när man går in i projekt som ditt. Att vara öppen med villkoren
för korrekturläsandet redan nu tycker jag är ärligt och uppriktigt. Sedan är det upp till var och en
att acceptera detta eller inte.
När vi i TeamM gör våra flygfilmer så finns det många personer som ger av både sin tid, sitt material
och sitt engagemang på olika sätt. Vi berättar för alla som bidrar med sådant att vi inte har någon
möjlighet att ge ekonomisk kompensation. Det vi KAN ge är en DVD av den slutliga filmen. Nu brukar
det emellertid inte bli så väldigt många personer utanför TeamM som skjuter till material till filmerna,
så det blir inte så betungande att ge en film som tack.
Till alla er som köpt flygfilmer från antingen SFF Medlemsservice eller direkt från TeamM vill jag passa
på att säga att, alla de filmer TeamM producerar, förrutom filmen "Göteborg Aero Show 2008", gör vi
helt utan budget. Vi gör alltså filmerna på egen tid och med egna privata pengar. Det vi sedan kan tjäna
någon liten slant på är när vi säljer filmerna, antingen direkt till en kund eller till t ex. SFF Medlemsservice.
Marginalen, dvs. vinsten är försumbar.
Produktionsbolaget bakom filmerna, Add Film & Media, driver normalt helt andra typer av filmprojekt "som
sätter mat på bordet". Produktionen av flygfilmerna är en förlustaffär, om man nu ska se det ur ett strikt
ekonomiskt perspektiv, och hade vi inte haft Bertil och Kenneth Malmström som drivande personer så hade
filmerna aldrig blivit gjorda. All heder åt dessa två! Anledningen till att TeamM producerar och säljer flygfilmer
är att vi från början velat att så många flygentusiaster som möjligt ska få möjlighet att se vad som händer
"bakom kulisserna" på flottiljer och på flygdagar, och dessutom lära känna piloterna och flygteknikerna i
reportage och fördjupningar. Sedan tycker vi så klart att det är skitkul att göra film och då särskilt om flyg!
I princip alla personer som man träffar i flygsammanhang är mycket positiva och engagerade personligheter,
och att träffa dessa och göra film tillsammans med dom är en rolig sysselsättning.
Att som Emil vara öppen med villkoren redan i sitt inlägg visar på en öppenhet och ärlighet, och sorterar
så klart bort de som annars enbart skulle gjort det för pengarna. Sedan kan man ha åsikter om huruvida
Emil använde forumet i marknadsföringssyfte eller inte. Kanske gjorde han det, men varför inte? Syftet
med hans arbete är säkert att sprida kunskap och information om just märkningen av SK-60/SAAB 105,
och skulle han mot all förmodan tjäna lite pengar på detta så är väl detta inte fel. Dessutom tror jag att
det finns ett intresse bland SFF:s medlemmar att känna till att Emil arbetar med det han gör just nu och
framöver kanske vill köpa något alster av honom.
När det inte är en uppenbar marknadsföring eller ett säljinlägg så anser jag att ett inlägg som Emils är
helt OK på forumet. Sedan kan man fundera över om inte även detta inlägg från mig skulle kunna betraktas
som ett smart marknadsföringsdrag...
Mvh.
/Tille,
TeamM
Ett stort lycka till med ditt kapitel. Du är en av de mest idoga skribenterna på detta forum
och jag tycker att du gör fina insatser i allt du tar dig för när det gäller svenskt historiskt flyg.
När det gäller ekonomin så förstår jag dig helt, och man ska anse sig lyckligt lottad om man har
någon ekonomisk trygghet i ryggen när man går in i projekt som ditt. Att vara öppen med villkoren
för korrekturläsandet redan nu tycker jag är ärligt och uppriktigt. Sedan är det upp till var och en
att acceptera detta eller inte.
När vi i TeamM gör våra flygfilmer så finns det många personer som ger av både sin tid, sitt material
och sitt engagemang på olika sätt. Vi berättar för alla som bidrar med sådant att vi inte har någon
möjlighet att ge ekonomisk kompensation. Det vi KAN ge är en DVD av den slutliga filmen. Nu brukar
det emellertid inte bli så väldigt många personer utanför TeamM som skjuter till material till filmerna,
så det blir inte så betungande att ge en film som tack.
Till alla er som köpt flygfilmer från antingen SFF Medlemsservice eller direkt från TeamM vill jag passa
på att säga att, alla de filmer TeamM producerar, förrutom filmen "Göteborg Aero Show 2008", gör vi
helt utan budget. Vi gör alltså filmerna på egen tid och med egna privata pengar. Det vi sedan kan tjäna
någon liten slant på är när vi säljer filmerna, antingen direkt till en kund eller till t ex. SFF Medlemsservice.
Marginalen, dvs. vinsten är försumbar.
Produktionsbolaget bakom filmerna, Add Film & Media, driver normalt helt andra typer av filmprojekt "som
sätter mat på bordet". Produktionen av flygfilmerna är en förlustaffär, om man nu ska se det ur ett strikt
ekonomiskt perspektiv, och hade vi inte haft Bertil och Kenneth Malmström som drivande personer så hade
filmerna aldrig blivit gjorda. All heder åt dessa två! Anledningen till att TeamM producerar och säljer flygfilmer
är att vi från början velat att så många flygentusiaster som möjligt ska få möjlighet att se vad som händer
"bakom kulisserna" på flottiljer och på flygdagar, och dessutom lära känna piloterna och flygteknikerna i
reportage och fördjupningar. Sedan tycker vi så klart att det är skitkul att göra film och då särskilt om flyg!
I princip alla personer som man träffar i flygsammanhang är mycket positiva och engagerade personligheter,
och att träffa dessa och göra film tillsammans med dom är en rolig sysselsättning.
Att som Emil vara öppen med villkoren redan i sitt inlägg visar på en öppenhet och ärlighet, och sorterar
så klart bort de som annars enbart skulle gjort det för pengarna. Sedan kan man ha åsikter om huruvida
Emil använde forumet i marknadsföringssyfte eller inte. Kanske gjorde han det, men varför inte? Syftet
med hans arbete är säkert att sprida kunskap och information om just märkningen av SK-60/SAAB 105,
och skulle han mot all förmodan tjäna lite pengar på detta så är väl detta inte fel. Dessutom tror jag att
det finns ett intresse bland SFF:s medlemmar att känna till att Emil arbetar med det han gör just nu och
framöver kanske vill köpa något alster av honom.
När det inte är en uppenbar marknadsföring eller ett säljinlägg så anser jag att ett inlägg som Emils är
helt OK på forumet. Sedan kan man fundera över om inte även detta inlägg från mig skulle kunna betraktas
som ett smart marknadsföringsdrag...
Mvh.
/Tille,
TeamM
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Inte nu längre. Den, enligt min mening, sämre stämmningen och kvaliteten här på forumet gör att jag många gånger drar mig från att delta i diskussionerna även om jag har något relevant att tillföra.Du är en av de mest idoga skribenterna på detta forum
Tråden är ju redan OT. Men vad gäller vinst och förtjänst för boken har jag hela tiden siktat på två, eller på sin höjd tre, gratis exemplar av den färdiga boken, inget mer. Detta ska ställas i jämförelse mot de åtskilliga timmar och de kostnader som jag har lagt ner i arbetet med mitt avsnitt och andra delar av boken sedan 2005. Jag vinner således inget på att nämna boken här. Tvärtom upptar det ännu mer av min tid. Att jag önskar få materialet korrekturläst är för att jag är mån om läsarna, och detta forum är en lämplig plats att efterlysa personer med kunskap i relaterade ämnen (efterlysningen fanns även utlagd på http://www.IPMSStockholm.org, ett annat lämpligt ställe för att komma i kontakt med personer med kunskaper kring målning och märkning av svenska militära flygplan).
Eftersom att tråden har fyllt sitt syfte föreslår jag att moderator låser tråden så att den pö om pö kan falla till botten av forumet, förhoppningsvis utan att reta alltför många under vägen.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
De flesta som producerar flyglitteratur i Sverige idag tror jag gör detta utan tanke på egen vinning eller ambition om att kunna leva av sina produkter. Det är klart att man hoppas på att det skall gå med vinst, men det är inte det som är drivkraften. Har man sådana avsikter har man valt helt fel grej att försöka tjäna pengar på. Det överordnade målet är att få dokumentera och publicera sitt alster samt att sprida information och kunskaper om flyghistoria!
Det bästa med en eventuell vinst är att den kan bekosta nästa projekt.
Det är också skoj och mycket tillfredställande att folk har lust att bidra med info och bilder till publikationen. Praksis är att dessa inte får någon ekonomisk ersättning annat än en gratis bok som belöning. Det är faktiskt inte någon stor förlust att ge bort 20-30 böcker till de som har hjälpt till. Dessa människor är i själva verket vandrande "reklampelare" för boken i och med att de sprider info om boken till sina släktingar och vänner. Samma sak gäller när man skickar ett gratis recensionsexemplar till de tidningar och tidskrifter som har lust att skriva något om boken. Allt detta är nästan gratisreklam eftersom tillverkningskostnaden för en bok inte är så väldigt stor om man bortser från eget arbete.
Man kan aldrig räkna med att få betalt för egen arbete i den här branschen utan får vara mer än förnöjd om det går jämt upp med tryck- och portokostnader. Detta är ju trots allt en hobby för de flesta!
Däremot kan det bli en god del ära och berömmelse vilket inte är så dumt det heller...
Det bästa med en eventuell vinst är att den kan bekosta nästa projekt.
Det är också skoj och mycket tillfredställande att folk har lust att bidra med info och bilder till publikationen. Praksis är att dessa inte får någon ekonomisk ersättning annat än en gratis bok som belöning. Det är faktiskt inte någon stor förlust att ge bort 20-30 böcker till de som har hjälpt till. Dessa människor är i själva verket vandrande "reklampelare" för boken i och med att de sprider info om boken till sina släktingar och vänner. Samma sak gäller när man skickar ett gratis recensionsexemplar till de tidningar och tidskrifter som har lust att skriva något om boken. Allt detta är nästan gratisreklam eftersom tillverkningskostnaden för en bok inte är så väldigt stor om man bortser från eget arbete.
Man kan aldrig räkna med att få betalt för egen arbete i den här branschen utan får vara mer än förnöjd om det går jämt upp med tryck- och portokostnader. Detta är ju trots allt en hobby för de flesta!
Däremot kan det bli en god del ära och berömmelse vilket inte är så dumt det heller...
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Behöver hjälp med korr.läsning av "Målning/märkning SK 60"
Tråden låst enligt Emils förslagEmil Lindberg skrev:Eftersom att tråden har fyllt sitt syfte föreslår jag att moderator låser tråden så att den pö om pö kan falla till botten av forumet, förhoppningsvis utan att reta alltför många under vägen.