Konstiga k-strimmor

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Gunnar Berns
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:21
Ort: Hälleforsnäs

Konstiga k-strimmor

Inlägg av Gunnar Berns »

Idag mellan ca kl 11:30 och 12:00 såg jag ett nytt fenomen på himlen. Ett, eventuellt flera, flygplan utförde stora svängar på ganska hög höjd, därav k-strimmor. Kom från sydväst och sedan en ganska snäv sväng och tillbaka. Läget torde ha varit någonstans i norra Östergötland. Från min hemort i närheten av Flen så sågs fenomenet i sydväst. Normalt ser jag många raka k-strimmor här från trafikflyget men då dessa inte var i luften idag så blev jag fundersam. Kan det ha varit någon form av testflygning för askmolnet? Eller var det så simpelt att Malmens piloter var uppe på övning när inte trafikflyget behärskade luftrummet?
Någon som har en idé?

Gunnar Berns

PS Tog några bilder men kan inte få till att visa dem här, it-novis! Om någon vill hjälpa till att lägga upp den så kan jag maila över dem. DS
Användarens profilbild
Niklas Adolfsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:29
Ort: Motala

Re: Konstiga k-strimmor

Inlägg av Niklas Adolfsson »

Det var ett Gripen plan (möjligen Gripen Demo) som var ute och flög.
Den flög flera gånger i stora svängar över Motala (och området runt
omkring) och antagligen tillbaka till Malmen. Stod och tittade på den
med min kikare och hörde den även på flygradion (på vad jag fått
mig sägas är Saabs testkanal). Min position är Motala.

Hörde även flygplan från Såtenäs som var ute och övade.

Med vänlig hälsning
Niklas Adolfsson
Gunnar Berns skrev:Idag mellan ca kl 11:30 och 12:00 såg jag ett nytt fenomen på himlen. Ett, eventuellt flera, flygplan utförde stora svängar på ganska hög höjd, därav k-strimmor. Kom från sydväst och sedan en ganska snäv sväng och tillbaka. Läget torde ha varit någonstans i norra Östergötland. Från min hemort i närheten av Flen så sågs fenomenet i sydväst. Normalt ser jag många raka k-strimmor här från trafikflyget men då dessa inte var i luften idag så blev jag fundersam. Kan det ha varit någon form av testflygning för askmolnet? Eller var det så simpelt att Malmens piloter var uppe på övning när inte trafikflyget behärskade luftrummet?
Någon som har en idé?

Gunnar Berns

PS Tog några bilder men kan inte få till att visa dem här, it-novis! Om någon vill hjälpa till att lägga upp den så kan jag maila över dem. DS
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Konstiga k-strimmor

Inlägg av Bengt Bergholm »

Ni menar en sånhär? :)

Bild

Taget från konferensrum Stallet på Migrationsverket i Norrköping igår kl. 11:02. Undrade också vad han haft för sig. Intressant att manövern upprepats på flera ställen i länet.
Användarens profilbild
Niklas Adolfsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:29
Ort: Motala

Re: Konstiga k-strimmor

Inlägg av Niklas Adolfsson »

Bengt Bergholm skrev:Ni menar en sånhär? :)
Ja, fast i fallet över Motala var det inte cirklar utan mera 180 graders svängar. :D

/Niklas
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"