Klemm 35 SE-BHG

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ATR
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2010, 23:06

Klemm 35 SE-BHG

Inlägg av ATR »

Det hänger en vacker Klemm i taket på tekniska museet i malmö. Tidsenligt målad i typisk 50 talsfärger, blått och gult.
Min far var med och räddade den på Bulltofta på 70 talet. Maskinen har hängt i taket sedan dess.
JAg vet att det finns några "SE-experter" här så nu till min fråga:
SE-BHG vem ägde den innan den kom i taket och vilket FV nummer hade den?
En sökning gav 0 i resultat.

MVH

Björn
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Klemm 35 SE-BHG

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Hej Björn,

Följande är saxat från Lars E Lundins registerdatabas (SE-B-registret publicerades som en Flyghistorisk Revy av SFF 1992)

SE-BHG Klemm Kl 35D 1806 1940
Fd 5010 (FV Sk 15A kod F5-210, F5-140, F5-160, F6-13)
Reg 47-08-29 T Lind, Linköping
Lu 51-06-16 till 52-07-07 (inte luftvärdig)
H 53-03-11 haveri Bromma (Skarpnäck?), genom staket i fältgränsen, rep.
53-06-12 B Andersson, Eskilstuna
55-09-14 Jönköpings Flygklubb, Jönköping
57-07-24 B Rosenqvist, Malmö
61-06-14 I Winquist, Malmö
Lu 61-09-13 Luftvärdigheten utgången
Ar 64-11-30 Avregistrerad "Ej luftvärdigt sedan mer än tre år"
Till Malmö Tekniska Muséum

Om jag förstått det rätt låg flygplanet utanför en hangar på Bulltofta under 60-talet. Berätta gärna mer om "räddningsaktionen" :-)
SE-BHG har funnits utställd på Malmö tekniska museum allt sedan de invigde sin flygavdelning 1980.

Bild
Bilden från Micke Olrogs site http://www.preservedaxisaircraft.com/
ATR
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 mar 2010, 23:06

Re: Klemm 35 SE-BHG

Inlägg av ATR »

HEj!

Tack FredriC! Mycket intressant. trodde den hade tillhört AKM (Aeroklubben Malmö) men som synes har den varit i privatägo.
Förmodligen har den uttnyttjas flitigt som bogserare då den har krok. Vidare är den fullt mörkerutrustad(!)(Navljus) vilket måste ha gjorts
efter FV tiden. För inte hade väl Sk15 detta i FV´s tjänst?
Min far och några andra SFFáre (tidiga medlemmar..) uppmärksamde den utanför en hangar och såg till att den kom till museet. Tur, annars vore nog den uppeldad idag.. Min far fick åka och leta delar som låg lite runt om kring bulltofta fältet. Sid/höjdroder fanns i F10 gamla förläggning vill jag minnas han berättade.
Maskinen är idagsläget relativt bra skick. Det syns att dessa vackra maskiner inte hade något högtvärde under 50-60talet då den har en hel del blessyrer från F5 tiden, som man bara har "målat" över med färg. Med tanke på skicket kan det göras en högst hypotetiskt antagande att den flygit en hel del då däcken är helt blankslitna. Och det krävs ju några starter för att det skall se ut så. Hirten har börjat läcka lite olja som utgör en överaskning för besökare som befinner sig i bilavdelningen under klemmen.. :) Hur som haver är det en underbart vacker maskin och jag är tacksam för att ingen har "målat" om eller förstört den på något sätt. En tidskapsel från Bulltoftafältet och ett stycke flyghistoria, som idag tillbringat många år i luften dock med hjälp av en vajer... :) Men bättre det än skrot.

MVH

Björn
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"