Gotlands Flygmuseum
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Gotlands Flygmuseum
Hej!
Jag la nyss in ett inlägg i tråden om deponeringar från Flygvapenmuseum :
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=6&t=2278
Då slog det mig att jag inte har så bra koll på statusen på dom flygplan som finns kvar hos fd Gotlands Flygmuseum.
Vilka ägdes av museet och vilka är depositioner ?
Prototypen för jaktlansen ägdes väl av museet, och drakarna är naturligtvis depositioner.
Men hur är det med Vertolen ? Och följde Alouetten som fanns i Kåremo med till Gotland ?
Med andra ord: Är det någon som har en aktuell lista på vilka plan som finns hos det nedlagda museet ?
Och kanske en lista på vilka som fanns i Kåremo men inte följde med till Gotland
/Lars Larsson
Jag la nyss in ett inlägg i tråden om deponeringar från Flygvapenmuseum :
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=6&t=2278
Då slog det mig att jag inte har så bra koll på statusen på dom flygplan som finns kvar hos fd Gotlands Flygmuseum.
Vilka ägdes av museet och vilka är depositioner ?
Prototypen för jaktlansen ägdes väl av museet, och drakarna är naturligtvis depositioner.
Men hur är det med Vertolen ? Och följde Alouetten som fanns i Kåremo med till Gotland ?
Med andra ord: Är det någon som har en aktuell lista på vilka plan som finns hos det nedlagda museet ?
Och kanske en lista på vilka som fanns i Kåremo men inte följde med till Gotland
/Lars Larsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Gotlands Flygmuseum
Kan säga så här: An-2:an, kroppen till jaktlansen-prototypen, Vertol 44:an och Alouette II:an är inte "depositioner"...
-
Hej !
även Kåremos J29 står där ! den är inte ! en deposition enligt FV Museums lista .
och skall väl inte vara det heller !
vad jag vet så ägdes den av något som kallades "kontaktgruppen "? i Göteborg ,och såldes sedan till
Gennart Karlsson som drev Kåremo Museum,
så rimligen borde den ochså ingå i den rättstvist som väl fortfarande pågår ? mellan Kåremo /Karlsson
och den numera mycket !!!! "vilande" föreningen GOFF ?
lite märkligt för jag vet motorn plösligt blev urmonterad och hämtad för reservdelar till Gul Rudolf !!!
märkligt om den ingår i en pågående rättstvist ?
Men det kan vara så det är mycket i den otroliga röran med GOFF som jag inte har koll på !
frågan är om någon numera har koll längre !
vet att tvisten om lokalen/Hangaren fortfarande pågår !
Mvh Klas
även Kåremos J29 står där ! den är inte ! en deposition enligt FV Museums lista .
och skall väl inte vara det heller !
vad jag vet så ägdes den av något som kallades "kontaktgruppen "? i Göteborg ,och såldes sedan till
Gennart Karlsson som drev Kåremo Museum,
så rimligen borde den ochså ingå i den rättstvist som väl fortfarande pågår ? mellan Kåremo /Karlsson
och den numera mycket !!!! "vilande" föreningen GOFF ?
lite märkligt för jag vet motorn plösligt blev urmonterad och hämtad för reservdelar till Gul Rudolf !!!
märkligt om den ingår i en pågående rättstvist ?
Men det kan vara så det är mycket i den otroliga röran med GOFF som jag inte har koll på !
frågan är om någon numera har koll längre !
vet att tvisten om lokalen/Hangaren fortfarande pågår !
Mvh Klas
-
Tack för svaren Fredric och Klas.
Jo, det är tydligen en hel del som inte är utrett vad gäller Flygmuseet i Visby... Även ekonomiskt. Se länken nedan:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3596367
Tog mig friheten att kopiera listan som fanns i "Flygplan på Museum" av Sölve Fasth över vad som fanns på Kåremo Flygmuseum. Typbeteckningar och serienummer är kopierade rakt av ur boken, så häng inte mig för eventuella fel bland dom. Mina kommentarer längst till höger på varje rad kan jag däremot ta emot lite verkanseld för Boken är utgiven 1993.
Kontaktgruppen verkar ju ha varit involverad i museet, och i Kontakt nummer 52 finns en "en förteckning, över de flygplan föreningen i nuläget disponerar". De som finns på den listan har en * nedan. Kontaktgruppen upphörde årsskiftet 91/92.
Dom markerade med fetstil är alltså bekräftat att dom finns i Visby. Och dom i kursiv stil är inte där.
Någon som kan fylla på eller korrigera mina kommentarer nedan nedan, så kanske det klarnar lite vad som finns på Museet i Visby ?
Aero L-60 Brigadyr 150911 HB-EZE
Antonov An-2 Colt 4211-n CCCP-70501 Finns på Gotland.
Bell 47G-3B1 WA583 SE-HME Till Norge 1995.Finns nu på Flyhistorisk Museum Sola enligt deras hemsida
Caudron C.510 Pelican 7338/45 SE-AGA Under restaurering av privatperson
De Havilland 82A Tiger Moth 82869 SE-GXO Bevarad i Danmark
Enstrom F28A 82869 SE-HHN
Hughes 269C 38-0350 SE-HCP
MFI-9 Junior 02 SE-CPG Luftvärdig sedan 1999
MFI-9B Junior 05 SE-EBP * Under restaurering av privatperson
MFI-15-200 Safari 15847 Blev SE-XMH. Luftvärdig
MFI-15-200 Safari 15848 Blev SE-XNP. Luftvärdig.
Mignet HM-14 Pou-de-Ciel SE-464
Mitchel B-10 Ultralight T1038
Noorduyn UC-64A Norseman Mk IV 92 LN-BDR Till Norge 1994. Nu på Flyhistorisk Museum Sola
Percival P.31C Proctor H.772 SE-CEA * Ägs av privatperson
PIK 20 20009 SE-TNX
Piper PA-22 Tri Pacer 22-6110 SE-CKM
Piper PA-22 Colt 108 22-9131 SE-CZL *
Pitts S.1C 1021 N1021K
Rotorway Inc Scorpion
SAAB J29F Tunnan 29624 * Finns på Gotland.
SAAB 32B Lansen 32502 Finns på Gotland.
Sud Aviation SE-3130 Alouette II 1830 02042 Finns på Gotland ? Eller i Vännäs ? Samma serienummer
Taylorcraft BC 1227 SE-ANU * Under restaurering av privatperson
Vertol 44B 607 01009 * Finns på Gotland.
Quicksilver MXII 3974 SE-YEK Luftvärdig tom 1998
Homebuilt SE-YDE Detta var/är en Weedhopper JC-24B enligt luftfartsstyrelsen
Autogiro JT3
Och: enligt Flygvapenmuseums hemsida är följande deponerade hos Gotlands Flygmuseum:
32548
35545
35624
35824
37972
/Lars L
Jo, det är tydligen en hel del som inte är utrett vad gäller Flygmuseet i Visby... Även ekonomiskt. Se länken nedan:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3596367
Tog mig friheten att kopiera listan som fanns i "Flygplan på Museum" av Sölve Fasth över vad som fanns på Kåremo Flygmuseum. Typbeteckningar och serienummer är kopierade rakt av ur boken, så häng inte mig för eventuella fel bland dom. Mina kommentarer längst till höger på varje rad kan jag däremot ta emot lite verkanseld för Boken är utgiven 1993.
Kontaktgruppen verkar ju ha varit involverad i museet, och i Kontakt nummer 52 finns en "en förteckning, över de flygplan föreningen i nuläget disponerar". De som finns på den listan har en * nedan. Kontaktgruppen upphörde årsskiftet 91/92.
Dom markerade med fetstil är alltså bekräftat att dom finns i Visby. Och dom i kursiv stil är inte där.
Någon som kan fylla på eller korrigera mina kommentarer nedan nedan, så kanske det klarnar lite vad som finns på Museet i Visby ?
Aero L-60 Brigadyr 150911 HB-EZE
Antonov An-2 Colt 4211-n CCCP-70501 Finns på Gotland.
Bell 47G-3B1 WA583 SE-HME Till Norge 1995.Finns nu på Flyhistorisk Museum Sola enligt deras hemsida
Caudron C.510 Pelican 7338/45 SE-AGA Under restaurering av privatperson
De Havilland 82A Tiger Moth 82869 SE-GXO Bevarad i Danmark
Enstrom F28A 82869 SE-HHN
Hughes 269C 38-0350 SE-HCP
MFI-9 Junior 02 SE-CPG Luftvärdig sedan 1999
MFI-9B Junior 05 SE-EBP * Under restaurering av privatperson
MFI-15-200 Safari 15847 Blev SE-XMH. Luftvärdig
MFI-15-200 Safari 15848 Blev SE-XNP. Luftvärdig.
Mignet HM-14 Pou-de-Ciel SE-464
Mitchel B-10 Ultralight T1038
Noorduyn UC-64A Norseman Mk IV 92 LN-BDR Till Norge 1994. Nu på Flyhistorisk Museum Sola
Percival P.31C Proctor H.772 SE-CEA * Ägs av privatperson
PIK 20 20009 SE-TNX
Piper PA-22 Tri Pacer 22-6110 SE-CKM
Piper PA-22 Colt 108 22-9131 SE-CZL *
Pitts S.1C 1021 N1021K
Rotorway Inc Scorpion
SAAB J29F Tunnan 29624 * Finns på Gotland.
SAAB 32B Lansen 32502 Finns på Gotland.
Sud Aviation SE-3130 Alouette II 1830 02042 Finns på Gotland ? Eller i Vännäs ? Samma serienummer
Taylorcraft BC 1227 SE-ANU * Under restaurering av privatperson
Vertol 44B 607 01009 * Finns på Gotland.
Quicksilver MXII 3974 SE-YEK Luftvärdig tom 1998
Homebuilt SE-YDE Detta var/är en Weedhopper JC-24B enligt luftfartsstyrelsen
Autogiro JT3
Och: enligt Flygvapenmuseums hemsida är följande deponerade hos Gotlands Flygmuseum:
32548
35545
35624
35824
37972
/Lars L
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Lars Larsson skrev: Aero L-60 Brigadyr 150911 HB-EZE
Hamnade i Linköping hos FC flygklubb - se http://www.fcfk.com/fcfk/dokument/brigadyrindex.htm
Lars Larsson skrev: Pitts S.1C 1021 N1021K
Se http://www.steenaero.com/project_gallery.cfm#383
Såldes till Daniel Ryfa som i sin tur sålt Pittsen vidare till Finland (OH-XIK).
-
Hej
har tyvärr inga översiktsbilder inifrån hangaren !!
men en del utanför
här är en länk till dom ! 47 bilder!
http://rides.webshots.com/album/5774357 ... host=rides
"gräddvispar" är inte min grej ! men vet att utanför, längre norrut så stod det en helikopter !
minns det för när jag blev visad runt 2007-2008 så upptäcktes det en ruta blivit sönderslagen
kan säkert vara en "aulette"? ! för jag vet Vännäs /Pelle Lundberg har en likadan uppbyggd av delar
(anledningen till närbilderna på 29an är att det är vissa delar jag söker ! vingklaff, "sjärtkon " Stege !
nån som har nåt i gömmorna ?)
har video film från Kåremo ,Skall kolla en dag vad som syns där , men vet-minns det var mycket som inte kom över till Gotland !
Mvh Klas
har tyvärr inga översiktsbilder inifrån hangaren !!
men en del utanför
här är en länk till dom ! 47 bilder!
http://rides.webshots.com/album/5774357 ... host=rides
"gräddvispar" är inte min grej ! men vet att utanför, längre norrut så stod det en helikopter !
minns det för när jag blev visad runt 2007-2008 så upptäcktes det en ruta blivit sönderslagen
kan säkert vara en "aulette"? ! för jag vet Vännäs /Pelle Lundberg har en likadan uppbyggd av delar
(anledningen till närbilderna på 29an är att det är vissa delar jag söker ! vingklaff, "sjärtkon " Stege !
nån som har nåt i gömmorna ?)
har video film från Kåremo ,Skall kolla en dag vad som syns där , men vet-minns det var mycket som inte kom över till Gotland !
Mvh Klas
Klas!
Har du en J29 på hand eller? Eftersom du söker delar till en? Låter så fall mycket intressant! Berätta! :)
MVH
Björn
Har du en J29 på hand eller? Eftersom du söker delar till en? Låter så fall mycket intressant! Berätta! :)
MVH
Björn
-
inte på hand direkt ......... men jag äger vraket som står i mitt garage !
finns bilder här om man går vidare till sida 2 längst ner ....tror jag !
http://community.webshots.com/user/Klas ... =community
Talade just men ansvarige renoveraren av Helikoptern i Vännäs , och den är med till stor säkerhet "Rätt"
eftersom den är uppbyggd av delar som är orginalmärkta med det nummret ,även själva Chassiet .
en Mek som jobbat med just denna har även identifierat den med hjälp av några skruvhål som härrörde från någon modifiering av växelhuset .
Den som finns på Gotland är tydligen OCHSÅ byggd av delar ! men saknar alla orginalmärkningar och plåtar .
bla, är tydligen nummret målat med svart färg , och det skall vara med vitt , som det är orginalmålat på Vännäs maskinen
Mvh Klas
finns bilder här om man går vidare till sida 2 längst ner ....tror jag !
http://community.webshots.com/user/Klas ... =community
Talade just men ansvarige renoveraren av Helikoptern i Vännäs , och den är med till stor säkerhet "Rätt"
eftersom den är uppbyggd av delar som är orginalmärkta med det nummret ,även själva Chassiet .
en Mek som jobbat med just denna har även identifierat den med hjälp av några skruvhål som härrörde från någon modifiering av växelhuset .
Den som finns på Gotland är tydligen OCHSÅ byggd av delar ! men saknar alla orginalmärkningar och plåtar .
bla, är tydligen nummret målat med svart färg , och det skall vara med vitt , som det är orginalmålat på Vännäs maskinen
Mvh Klas
Klas!
Vilket arbete! Jag är helt tagen! Berättade gärna lite mer om ditt J-29 projekt! individ? vart den kommer ifrån? osv?
Var ligger lansen/tunnan i kärret någonstans? Vidare 35:an i skogen?
MVH
Björn
Vilket arbete! Jag är helt tagen! Berättade gärna lite mer om ditt J-29 projekt! individ? vart den kommer ifrån? osv?
Var ligger lansen/tunnan i kärret någonstans? Vidare 35:an i skogen?
MVH
Björn
-
Hej !
29an kommer ursprungligen från "Terräng-Axel " i Göteborg (han har i 30-40 år ? handlat med militärfordon av alla slag )
som jag fattat det fick han den från ett skjutfält i Stockholms trakten i slutet av 70-talet -början 80-talet ,
när han röjde-köpte diverse skrot där .den var då bara ett tomt skal !
sen har den bytt ägare flera gånger ,skulle ett tag bli någon sorts reklampelare tror jag ! innan ett gäng entusiaster köpte den
med målsättningen att fixa till den i orginalskick , det gjordes ett jättejobb med att samla delar -mycket helt nytt !!
men de saknade lokal som de kunde jobba i ,allt packades in ett kallföråd med svindyr hyra !!
Tror de var 4 från början ! men till slut var det bara största eldsjälen kvar !
då kom det en idiot och köpte den ......jag
vraken ligger på ett övergivet skjutfält i Östergötland .
J35an på ett annat ställe som jag tror jag håller tyst om !
risk skrotningshysterin drabbar den om "fel" personer får reda på var det är
Mvh Klas
29an kommer ursprungligen från "Terräng-Axel " i Göteborg (han har i 30-40 år ? handlat med militärfordon av alla slag )
som jag fattat det fick han den från ett skjutfält i Stockholms trakten i slutet av 70-talet -början 80-talet ,
när han röjde-köpte diverse skrot där .den var då bara ett tomt skal !
sen har den bytt ägare flera gånger ,skulle ett tag bli någon sorts reklampelare tror jag ! innan ett gäng entusiaster köpte den
med målsättningen att fixa till den i orginalskick , det gjordes ett jättejobb med att samla delar -mycket helt nytt !!
men de saknade lokal som de kunde jobba i ,allt packades in ett kallföråd med svindyr hyra !!
Tror de var 4 från början ! men till slut var det bara största eldsjälen kvar !
då kom det en idiot och köpte den ......jag
vraken ligger på ett övergivet skjutfält i Östergötland .
J35an på ett annat ställe som jag tror jag håller tyst om !
risk skrotningshysterin drabbar den om "fel" personer får reda på var det är
Mvh Klas
Hej igen Klas,
Det tycker jag låter sunt att inte avslöja var den ligger..skulle vara trist om den blev mer förstörd av folk med illvilja eller andra baktankar.
Kareby 35:an är det den som låg i "dungen" på Rinkaby Skjutfält? Jag vet att det legat 2 skrov ute på fältet bland annat en med liknande skador på nosen.
I vilken status är 29:an nu? Fler bilder? Kommer den vara komplett med motor osv? Såg på en bild att du hade kopplingsschema framme, skall du försöka få den fullt fungerande (minus flygning..) med alla system?
Mycket intressant detta!
MVH
Björn
Det tycker jag låter sunt att inte avslöja var den ligger..skulle vara trist om den blev mer förstörd av folk med illvilja eller andra baktankar.
Kareby 35:an är det den som låg i "dungen" på Rinkaby Skjutfält? Jag vet att det legat 2 skrov ute på fältet bland annat en med liknande skador på nosen.
I vilken status är 29:an nu? Fler bilder? Kommer den vara komplett med motor osv? Såg på en bild att du hade kopplingsschema framme, skall du försöka få den fullt fungerande (minus flygning..) med alla system?
Mycket intressant detta!
MVH
Björn
-
35an i Kareby kommer från början från en skrot i Värmland ,det var Bofors som haft den som "mål"
den köptes av ägaren till en Firma som handlar med militärfordon ,precis som TerrängAxel , men tanken var att ägaren skulle
behålla och fixa till den så som den är nu , fast Sjukdom och tidsbriost gjorde att den såldes vidare till Kareby efter ett par år .
Innan den lämnade Värmland så hade Försvaret klassat den som "ej krigsmateriel" därför var det fritt för skroten göra av med den
29an ser ut som på bilderna tror jag ? saknar fortfarande mycket smådelar ,och en klaff och en främre Akanlucka (har en helt ny ! fast till fel sida ......)
motorn är som synes ihopmonterad igen ,tanken var att starta i vår ! men den kalla vintern har sinkat arbetet !
Den sitter monterad i en vagn ,har inga planer sätta den i planet inom närmaste åren ! återstår montera bränsletankar (rostfria från en Centurion stridsvagn)och koppla elektriska startsystemet .
cockpit delarna är delvis monterade i en "lös" cockpit , byggd av mest dublett delar ,tror det är ett album på den ochså
Tror det är bäst inte skriva mer på den här Gotlands tråden !! ser du är ny på Forumet ?
så du kanske inte vet att man här lätt kan bli avstängd-bannlyst för minsta avsteg från överhetens regler !!
den köptes av ägaren till en Firma som handlar med militärfordon ,precis som TerrängAxel , men tanken var att ägaren skulle
behålla och fixa till den så som den är nu , fast Sjukdom och tidsbriost gjorde att den såldes vidare till Kareby efter ett par år .
Innan den lämnade Värmland så hade Försvaret klassat den som "ej krigsmateriel" därför var det fritt för skroten göra av med den
29an ser ut som på bilderna tror jag ? saknar fortfarande mycket smådelar ,och en klaff och en främre Akanlucka (har en helt ny ! fast till fel sida ......)
motorn är som synes ihopmonterad igen ,tanken var att starta i vår ! men den kalla vintern har sinkat arbetet !
Den sitter monterad i en vagn ,har inga planer sätta den i planet inom närmaste åren ! återstår montera bränsletankar (rostfria från en Centurion stridsvagn)och koppla elektriska startsystemet .
cockpit delarna är delvis monterade i en "lös" cockpit , byggd av mest dublett delar ,tror det är ett album på den ochså
Tror det är bäst inte skriva mer på den här Gotlands tråden !! ser du är ny på Forumet ?
så du kanske inte vet att man här lätt kan bli avstängd-bannlyst för minsta avsteg från överhetens regler !!