Den 12 januari 2010 firades 70 års minnet av F 19:s första insats med en högtidlighet som arrangerades av Lapplands flygflottilj (Lapin lennosto i Rovaniemi, Finland) med bistånd av flottiljens gille (kamratförening).
På slaget klockan 12 flög en sammansatt fyrgrupp (två Hornet-plan från Lapplands flygflottilj samt två Gripen från F 21) över minnesmärket vid Olkkajärvi (där F 19:s Oskar-bas var belägen), varefter kransar nedlades av vardera ländernas flygvapenchefer (gen.löjtn. Jarmo Lindberg och gen.maj. Anders Silwer) samt även från F 21:s och kamratföreningens sida.
Resten av firandet försiggick på flottiljen "bakom lyckta dörrar" för inbjudna gäster, vilka utgjordes av resp. flygvapens ledning samt samt befälet för F 19:s bägge traditionsflottiljer med kamratföreningar. Den sista (?) levande F 19-veteranen Bengt Naessen (basschef på främre bas Nora, i Kemijärvi) var också närvarande.
Jag var inbjuden att presentera F 19:s historia, och jag är mycket glad och stolt över det stora intresse som mitt föredrag väckte.
Carl-Fredrik Geust
F19 70 år den 12 januari 2010
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
-
Re: F19 70 år den 12 januari 2010
Gratulerar! En värdig och kompetent representant för F19's intressanta historia!!
Hans Krensler
Hans Krensler
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: F 19 70 år den 12 januari 2010
Ceremonin den 12 januari uppmärksammas nu också av försvarsmakten på webben: 70 år sedan Sverige deltog i Finska vinterkriget
-
Länken till bilden med Gripen och Hornet planen (Fallen kamrat) fungerar inte längre. Jag skulle mycket gärna att länken blev aktiverad igen på något sätt. Vet inte om detta är rätt forum.
Intressant länk om Lancasterbombarna och Tirpitz för den intresserade.
http://www.vannasberget.se/ormanget.html
Claes Backlund
Intressant länk om Lancasterbombarna och Tirpitz för den intresserade.
http://www.vannasberget.se/ormanget.html
Claes Backlund
Senast redigerad av Claes Backlund den 18 maj 2010, 01:24, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Hej Claes och alla andra!
Tyvär kan jag inte göra något åt länken med Gripen och Hornet planen eftersom det är externa länkar som vi inte kan påverka.
Hälsningar
Sven-Erik
Tyvär kan jag inte göra något åt länken med Gripen och Hornet planen eftersom det är externa länkar som vi inte kan påverka.
Hälsningar
Sven-Erik