Fler Junkersbilder från Limhamn

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Fler Junkersbilder från Limhamn

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Roligt att Junkersbilderna som jag tidigare la ut väckte intresse och tack för alla svar.

Här är två, tyvärr mycket dåliga foton, (avfotograferingar), men vad är det för anordning som flygplanets stjärt är uppsatt på? Vad är dess funktion?
Nedersta bilden: Vem är mannen framför, har han något med konstruktionen att göra?
Nästa gång hoppas jag kunna komma med bilder av högre kvalitet.

/Sven-Erik

Bild

Bild
Användarens profilbild
Mikael Olrog

Re: Fler Junkersbilder från Limhamn

Inlägg av Mikael Olrog »

Hejsan,

Det ser ut att vara en konstruktion för att kunna positionera flygplanet i "flygläge". Ofta användes en liknande konstruktion fäst på en platta som gick att vrida på för att kunna kompensera och justera kompasser. Men här verkar den inte vara på en sådan vridbar platta så jag vågar inte säga att funktionen var sådan i detta fall, även om jag misstänker att det är det syftet den har.

MVH
/Mikael
Användarens profilbild
Lennart A

Re: Fler Junkersbilder från Limhamn

Inlägg av Lennart A »

Intressant. Håller med Micke. Man kan tänka sig att sporren ställs på en liten vagn som sen går att skjuta eller dra uppför rampen. För att testa ett flygplans fasta beväpning måste ju flygplanet ställas i horisontalläge, men det kan knappast vara aktuellt här. Flygplanet är en Junkers K 30 (R 42) och på den fanns ingen fast beväpning.

Lennart A
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"