Enligt guidning på Aeroseum så skall detta flygplan varit med i Vietnam och används som flygplan för att sprida (håll i er nu) clockwork orange.
Vad jag vet så användes Cessna Skymaster som FAC alltås en forward air controller att leda eget attackflug för insats mot markmål.
Den på Aeroseum är vel en Reims tillverkad Super Skumaster tillverkad efter Vietnamkriget och mig veterligen skulle denna typ inte kunna spraya värst mycket eftersom den inte tar mycket last alls.
Det var väl C123 provider som användes till Ranch Hand uppdragen för att sprida Agent Orange anlövningsmedel med?
Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Re: Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
Aeroseums sida:
Cessna/Reims 337G Super Skymaster SE-GMM, Kustbevakningen c/n F337-01676
-Alltså en Cessna Reims tillverkad efter vietnamkrigets slut.
Detta tyder på att det inte är en Vietnam veteran som står i Säve och läser man FAC sidor om O-2 flygningar i Vietnam så stöttade de C123 piloternas navigering genom att markera startpunkten för deras sprayningar med vit fosfor raketet och även vändpunkter eller ny startpunkt efter avklarat svep.
http://www.cc.gatech.edu/~tpilsch/AirOps/traildust.html
Cessna/Reims 337G Super Skymaster SE-GMM, Kustbevakningen c/n F337-01676
-Alltså en Cessna Reims tillverkad efter vietnamkrigets slut.
Detta tyder på att det inte är en Vietnam veteran som står i Säve och läser man FAC sidor om O-2 flygningar i Vietnam så stöttade de C123 piloternas navigering genom att markera startpunkten för deras sprayningar med vit fosfor raketet och även vändpunkter eller ny startpunkt efter avklarat svep.
http://www.cc.gatech.edu/~tpilsch/AirOps/traildust.html
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
Det är, som du konstaterat, inte tal om någon Vietnam-maskin. Skulle tro att guiden sagt något i stil med "Det här flygplanet användes i Vietnam..." och syftat på flygplanstypen snarare än individen. En språklig krumelur.
Men GMM har ju en spännande historia i sig... tänk vad mycket hon måste ha sett på sina spaningsuppdrag längs våra kuster!
Mvh Daniel K
Men GMM har ju en spännande historia i sig... tänk vad mycket hon måste ha sett på sina spaningsuppdrag längs våra kuster!
Mvh Daniel K
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Re: Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
Förmodligen samma guide som för något år sedan guidade SFF-Blekinge och berättade målande att den svartmålade Agusta-Bell 204B varit i Vietnam och visade "kulhålen" som fanns på den.
Helikoptern med nr 226 levererades ursprungligen till Koninklijke Marine 1962-63 och såldes som reservdelar till USA på sent 70- eller om det var 80-tal.
Måla gärna upp den i originalfärger.
Förhoppningsvis slipper vi denna typ av guidningar som inte ens lämpar sig för skolklasser.
Nog för att Aeroseum skall vara ett upplevelsemuseum, men uppgifterna bör ändå vara korrekta.
Helikoptern med nr 226 levererades ursprungligen till Koninklijke Marine 1962-63 och såldes som reservdelar till USA på sent 70- eller om det var 80-tal.
Måla gärna upp den i originalfärger.
Förhoppningsvis slipper vi denna typ av guidningar som inte ens lämpar sig för skolklasser.
Nog för att Aeroseum skall vara ett upplevelsemuseum, men uppgifterna bör ändå vara korrekta.
Quintus 72 - SFF Blekinge
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
(Ursäkta att vi hamnat lite utanför ursprungsämnet...)
Kan bara hålla med dig, Jan. Samtidigt som det är härligt med en mångfald av guider och olika karaktärer på guidningar så ska fakta alltid vara korrekt. Att ta sig friheten att måla med historien är dessutom helt onödigt då föremålen är tillräckligt intressanta i sig själva.
Mvh Daniel K
Kan bara hålla med dig, Jan. Samtidigt som det är härligt med en mångfald av guider och olika karaktärer på guidningar så ska fakta alltid vara korrekt. Att ta sig friheten att måla med historien är dessutom helt onödigt då föremålen är tillräckligt intressanta i sig själva.
Mvh Daniel K
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Re: Cessna 337 SE-GMM föredetta Vietnam?
De holländska AB204B köptes in av FMV som resevdelsmaskiner till HKP3.
Finns många vandringsägner antaganden och likande som genom muntligt berättande blir till något som tas för sannt.
Vid guidning skall man passa sig för att ha åsikter som inte är väl förankrade.
Finns många vandringsägner antaganden och likande som genom muntligt berättande blir till något som tas för sannt.
Vid guidning skall man passa sig för att ha åsikter som inte är väl förankrade.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est