Överflygning 1939?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Överflygning 1939?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har fått en fråga från en 80-årig man. Han har ett minne från hösten 1939 då han såg två fyrmotoriga brittiska flygplan (bombflygplan?) flyga på lägsta tänkbara höjd över Halland. Var de på spaning mot Tyskland eller Polen?
Känner någon till om det finns noterat som någon gränskränkning?
Tacksam om någon kan bidra med uppgifter vad det kan ha varit för typ av flygning m.m.
/Sven-Erik
Klas Andersson

Re: Överflygning 1939?

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !

såvitt jag vet ! och vad mina böcker ochså säger så hade England inga fyrmotoriga bombplan 1939 ?
Tror Sterling kom först i Augusti 1940 , Lancaster 1942, och Halifaxen november 1940
Engelska bombflyget 1939 bestod väl till stor del av två motoriga Wellington och Bleinheim ?

Tror fyrmotoriga Sunderland flygbåtar var i tjänst då , men ganska osannolikt 2 sådana skulle varit över sverige 1939 .
de användes ju nästan uteslutande till att jaga Ubåtar med
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Den här mannen är helt säker på att det var antingen sista fredagen i september 1939 (29 september) eller första fredagen i oktober 1939 (6 oktober) och klockan var 15.40 när det hände samt att flygplanen hade brittisk nationalitetssymbol. Platsen var vid Harplinge nordväst om Halmstad och flygplanen flög åt sydöst.
Däremot säger han att han kan ha misstagit sig på om det var två eller fyrmotoriga flygplan, har dock en minnesbild att det skulle varit fyrmotoriga. Men tiden kan ju som vi alla vet förändra minnesbilder.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Att det skall vara en fredag verkar ju vara givet?

Flyg eskadern hade 25-26 /9 (måndag-tisdag) övningar i Skåne.
Övade bla. mot förmiddagsfärjan från Köpenhamn!
(fingerad fientlig transportflotta)

Står senare att man övernattar i Malmö för att senare återgå för övningar på sina baser.

I sammanhanget finns oxså F1:s fjärrspaningsgrupps basering ? (Bulltofta eller F5?)

Enligt pressen syns inga utländska fpl. (utom någon Tysk) i området.

Bengt
DB605

Inlägg av DB605 »

En tanke bara...
Kan det inte ha varit franska flygplan? Deras och engelsmännens nationalitetsmärken är ju rätt lika.

/Thomas Adamsson
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tanken är nog inte så dum.
Vid denna tidpunkt pågick ju Tyskarnas angrepp på Polen.

Vid titt av Gävles 4 tidninger då, finns ingenting om överflygningar i Halland.

Dock flertal Tyska nödlandningar i Danmark o Norge.

Är vi helt säker på årtalet ?

Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Har fått följande kompletteringar:
Tvåmotoriga flygplan är helt korrekt. Tidsaspekten (över 70 år sedan) har bidragit till att minnet bleknat. Vittnet har nu sökt på nätet och kommit fram till att det måste ha varit brittiska Vickers Wellington.
Han skriver: "Nospartiet och förarkabinen samt nationalitetsmärkningen på flygkroppens sida är den minnesbild jag burit med mig". Det var en mycket stark, chockerande upplevelse vid överflygningen. Ett fruktansvärt dån, och man kände hur det liksom vibrerade där vi stod. Jag har aldrig sett någon flyga så lågt utan att landa. Som jag tidigare nämnt, var det en fredag klockan 15.40 . Ser man i almanackan, så kan det ha varit den 29 september eller 6 oktober 1939. Årtalet är tveklöst; det är förknippat med andra händelser dessa dagar. Vädret var vackert, men frosten kom tidigt . Någon av de första dagarna i oktober var det markfrost på morgonen. En fattig statarpojke ägde varken strumpor eller skor, utan gick barfota till skolan. Men det är en annan minnesbild från trettiotalet…………"
Blad Pingst
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"