Är bilden från Bulltofta?
När?
Finns mer info om bilden är jag mycket tacksam.
Tack på förhand

Moderator: Sven-Erik Jönsson
Kenneth Göransson skrev:Jag får det till att vara en av de sju AEG G.V som Flygkompaniet köpte från Tyskland i slutet av 1918. Leveransflygningarna skedde under december 1918 till september 1919. Under en leverans nödlandade två flygplan p g a snöoväder i Danmark den 28 mars 1919 och landade i Kristianstad den 2 april.
Byggnaderna i bakgrunden ser för mig "skånska" eller "danska" ut m a p det korta gavelsprånget.
Hej.Kenneth Göransson skrev:Jag får det till att vara en av de sju AEG G.V som Flygkompaniet köpte från Tyskland i slutet av 1918. Leveransflygningarna skedde under december 1918 till september 1919. Under en leverans nödlandade två flygplan p g a snöoväder i Danmark den 28 mars 1919 och landade i Kristianstad den 2 april.
Byggnaderna i bakgrunden ser för mig "skånska" eller "danska" ut m a p det korta gavelsprånget.
Vad betalade man för? ...8 eller 7 eller 6 stycken plan?Lennart A skrev:Totalt åtta flygplan sändes av DLR. Ett havererade under leveransflygningen (se tidsningsartikeln) och ett vägrade man att överta eftersom det var i dåligt skick. Det förstördes senare av en storm. Dessutom havererade ett av de sex som övertogs av armén före leverans till Malmslätt.
Lennart A
Hej.Sven-Erik Jönsson skrev:Vid identifieringen av motsvarande bild i SFF bildarkiv, med nr 002-1022329 har konstaterats att den är tagen vid Snogeröd den 1 april 1919....Sven-Erik