Fältflygare..beteckning modell äldre?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Fältflygare..beteckning modell äldre?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fältflygare .. den tidigare benämningen?

Det finns ju numera en exelent bok om Fältflygare av Göran Jacobsson.

Där kan man lära att Graden Fältflygare infördes 1/7 1946 och avslutades 1/8 1986 med nästan 1900 man utbildade.

men "Fältflygar- begreppet" verkar ha förekommit rätt tidigt, har sett det då o då från 20 o 30-talen.

Exempel: (ur bla. Östgöta Corren)
20/4 1926 meddelas att till nya Fältflygare har följande officerare godkännts:
S.E.B. Schberg, D.S. Karlsson, T.A.N.J. Gutenberg o B.A.F. Sergel.
samt exempelvis:
8/7 1926 när Fältflygaren ljt. C.K.V. Zachrisson vid flygning med en Siskinjagare skule gå ner vid Malmen inträffade .....
(lätt haveri)

Med Fältflygare i tidig benämning menade man då helt enkelt ;
"den som kunde landa på ett fält ".....eller?
Annars var ju tidig benämning på piloter :: tex. aviatör.

När kan begreppet ,Fältflygare ,uppstått ?

MVH Bengt
Ingemar Strandberg

Re: Fältflygare..beteckning modell äldre?

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Fältflygare?
Jag vill inte vara petig, men då jag fanns i Ljungbyhed 1948-49 så kallades denna kategori Stamflygförare. Några år senare döptes den om till Fältflygare.
Mannen bakom namnbytet var - om jag nu minns rätt - Ulf Björkman.
Men jag kan ju minnas fel.
Ingemar
Bengt Ekbladh

Hej Ingemar.

http://www.silvervingar.se/faltflygare.html

Den första stamflygförarskolan sattes upp på F 8 Barkarby den 1 oktober 1946 och kom att bestå av 70 st. elever med folkskoleexamen och som under sex månader genomgick förberedande stamflygförarutbildning för att komplettera sina kunskaper i allmänna läroämnen innan de påbörjade GFU. (1948 flyttades stamflygförarskolan till F2 Hägernäs och 1950 ändrades namnet till Förberedande Fältflygarskola - FÖFS).
Det innebar att denna kategori elever fick en längre utbildningstid än de som hade realexamen och kontraktstiden blev därför 6½ år. Samtliga 70 elever klarade den förberedande utbildningen och påbörjade GFU vid Ljungbyhed den 1 maj 1947.
Första fältflygarkursen……….

Den 1 oktober 1950 antog åter flygvapnet det tidigare en gång brukade namnet fältflygare för denna flygförarkategori, varvid benämningen stamflygförare upphörde

Men som du säkert läste frågade jag om den Tidigare benämnngen Fältflygare.
20-30-talen?

Det jag hakar upp mig på är
>>det tidigare en gång brukade namnet fältflygare för denna flygförarkategori>>

Någon som har mer info?

mvh Bengt
Göran Jacobsson

Inlägg av Göran Jacobsson »

Under 1910- fram till 1930-tal genomförde de militära förarna (tillhörande kategori A eller B, sedermera även kategori C och D) ett prov för att godkännas under utbildningen. Detta fältflygarprov (prov för godkännande såsom flygförare på fältflygplan) gav således ett epitet på förarna som fältflygare. Detta upphörde i samband med att flygförarmärket m/36 infördes 1937.

Blanda inte äpplen och päron. 1946 infördes Kategori E, det vill säga det som kallades för stamflygförare men som 1950 bytte namn till fältflygare. Det har inget med de ”fältflygare” som fanns tidigare utan vid namnbytet ansågs namnet fältflygare passa bra. Det finns inga övriga jämförelser.

Lite rättelser till tidigare inlägg

Den 1 juli 1946 ryckte den första kullen stamflygförare in till GFU, de tillhörde Er 46. Den 1 november 1946 ryckte de första eleverna in till FÖFS, de tillhörde Ef 47.

Förberedande stamflygförarskolan bytte namn till förberedande fältflygarskolan samma dag som fältflygarepitet infördes, den 1 oktober 1950.

MVH

Göran Jacobsson
Bengt Ekbladh

Tack Göran !

mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"