Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Hur ser det ut i nutid med regler för huvudbonad på plattan eller där flygplan taxas och klargörs mot område som är utanför detta?

Har man verkligen ändrat regler till Mössa Av på dessa platser och hur gäller reglerna ute i Skogen på bas?

Inom NATO-USAF har jag fått förkalrat att man har förbud mot huvudbonad på flightline.

När kom denna ändring och har bestämmelserna verkligen ändrats eller har man Notoiserat sig i flygvapnet eller handlar det om lätja med USAF som ursäkt?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Emil Lindberg »

Here we go again....*

Det finns i det svenska flygvapnets regelverk inga bestämmelser som rakt av säger att huvudbonad inte får användas inom manöverområde. Dock finns det regler som säger att persedlar inte får medföra att hörselskyddskåpor inte tätar ordentligt. Eftersom att kepsar (fältmössa), mössor och andra liknande huvudbonader ofta medför just detta används t.ex keps sällan i kombination med hörselskydd. Ett exempel för att påvisa hur allvarligt man ser på "läckande" hörselskydd är att det t.o.m finns regler på hur tjocka och höga skalmar på glasögon maximalt får vara.

Vidare finns det bestämmelser (i OSM) som säger att buren huvudbonad ska säkras så att den ej trilla av/blåsa iväg. Således kan vanliga huvudbonader, såsom keps, basker eller fälthatt ej bäras utanpå/ovanpå hörselskyddskåporna.

Då buller ej förekommer väljer många att bära hörselskydden på huvudet (i läge "uppfällda"). Detta eftersom att buller snabbt kan uppstå, t.ex vid överflygning eller förbitaxning. För att ha beredskap för detta väljer många att ej heller då buller inte förekommer bära mössa inunder hörselskydden, ty det blir annars en trestegsprocess för att i ett brådskande läge anbringa hörselskydden korrekt - hörsleskydd av, mössa av, hörselskydd på.

Till detta finns ännu en arbetarsskyddsaspekt. Keps (fältmössa) är inom det tekniska skrået den vanligaste huvudbonaden. Att bära sådan när man kryper runt inunder flygplanet innebär att synfältet skärmas av och risken för att slå huvudet i skarpa kanter, antenner m.m. ökar - det är provat av många! Dessutom kan det vara svårt att titta in/upp i vissa luckor om synsfältet skärmas av p.g.a en kepsskärm.

Således är det en kombination av flertalet bestämmelser och situationer som gör att huvudbonad normalt ej bärs på platta eller manöverområde. Och det är nog både arbetsgivaren och arbetsmiljöverket glada för.

Dock finns det specialanpassade headset/hörselskydd som kan bäras inunder Hjälm 90. Men stridsutrustning får ej bäras påtagen då man arbetar på/vid flygplan.

Dessutom finns en specialanpassad vintermössa som har hål för hörselskydden, denna mössa kan således bäras såväl inunder som utanpå hörselskydden.

Om detta svar inte duger kan du leta efter krav på huvudbonad i följande skrifter
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Fors ... tammelser/



*
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=575
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

När det begav sig för undertecknad, tidiga 80-talet, var det kutym att flytta mössan från huvudet till benfickan så snart man befann sig
utomhus inom område där flygplan fanns i drift (klargöringsområde/linjen). Detta var anbefalt muntligen. Om det stod i någon bestämmelse låter jag vara osagt.
Den enda vedertagna orsaken låg i risken för FOD, d.v.s. mössan kunde lämna huvudet och sugas in i ett luftintag.
En annan liten, men ändå nämnd orsak var att skärmen på kepsen skymde sikten och man kunde lätt gå in i något vasst utsstickane föremål under klargöring.
Hälsningar
//EK
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Erik »

Emil Lindberg skrev:Here we go again....*
Vidare finns det bestämmelser (i OSM) som säger att buren huvudbonad ska säkras så att den ej trilla av/blåsa iväg. Således kan vanliga huvudbonader, såsom keps, basker eller fälthatt ej bäras utanpå/ovanpå hörselskyddskåporna.
Fälthatten har ju faktiskt en hakrem, annars kan man göra som danskarna som knyter fast den i jackan med en rem. Flygvapnets fältmössor har en fånig hakrem, men jag tror aldrig jag sett någon använda den utan de klipps bort ganska omgående. Den smidigaste lösningen av alla är ju den som används och vem vill gå omkring med mössa om man slipper (undantaget vintertid).
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Tack för bra svar Emil och Björn!

Erik jag har sett den modellen med snodd i resår likande och den lösningen känns som sagt lite sådär.

I moderna tid efter 2000 så verkar det som att användandet av huvudbonad försvinner mer och mer i försvarsmakten och det gäller även ute på patrull eller utomhus utanför basen.

Tillochmed ÖB har den nästan aldrig på bilder liksom att den inte synd på försvarsmaktens rekryteningsannonser för utlandsstyrkan.

Jag tror det riktigt föll ur iochmed att amerikanska special forces förband började opperera i helskägg med palestinasjal och inte tydligt uniformerade under patruller och uppdrag i afghanistan.

Kanske försvarsmakten han köpa in Oakley glasögon som persedel iställer för fältmössan.

Vid arbete kring flygplan i varma klimat är klädset alltid ett problem om man både vill ha skydd och svalka.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Zodiac

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Zodiac »

Jag kanske är gamaldags och är för den delen Armé kille ! Men det såg välldigt illa ut när dom enda som hade keps på sig var Hemvärnsmän å andra Frivilg personal. Sedan har jag en film från flygdagen på F10 1985 där man ser vpl med M59 keps och dom servar å lämnar av J35F å då är det inte så lökigt som det är nu ! Undrar om det är ett annat reglemente på F7 än F17-F21 ? Inte äns piloterna som stog vid JAS hade båtmössa på sig !
Herr Larsson kan inte Reglementet :D
Senast redigerad av Zodiac den 26 maj 2010, 15:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Fredrik Astlid »

Jag har också lagt märke till att en förändring skett på senare tid, man kan kanske diskutera om detta är så viktigt men attityd, uppförande och att föregå med gott exempel avsgelas ofta i vilken ordning och reda man har då sig själv.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Tony Damberg
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön
Kontakt:

Re: Säkerhets bestämmelser på plattan-flightline.

Inlägg av Tony Damberg »

Zodiac skrev:Undrar om det är ett annat reglemente på F7 än F17-F21 ? Inte äns piloterna som stog vid JAS hade båtmössa på sig !
Herr Larsson kan inte Reglementet :D
Vissa hade det i alla fall... på dem bilder jag tog ser man tydligt att piloterna hade båtmössa på, och annan personal med keps. Vill dock inte publicera dem här med tanke på den personliga integriteten. Sen förekom det säkert att någon inte hade det, men det tycker jag Emil förklarar på ett uttömmande sätt ovan...

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"