Bildfråga - flygplantyp

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Vad är detta för flygplantyp?
Är bilden från Bulltofta?
När?
Finns mer info om bilden är jag mycket tacksam.
Tack på förhand

Bild
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Kenneth Göransson »

Jag får det till att vara en av de sju AEG G.V som Flygkompaniet köpte från Tyskland i slutet av 1918. Leveransflygningarna skedde under december 1918 till september 1919. Under en leverans nödlandade två flygplan p g a snöoväder i Danmark den 28 mars 1919 och landade i Kristianstad den 2 april.

Byggnaderna i bakgrunden ser för mig "skånska" eller "danska" ut m a p det korta gavelsprånget.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 498
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Lennart A »

Kenneth Göransson skrev:Jag får det till att vara en av de sju AEG G.V som Flygkompaniet köpte från Tyskland i slutet av 1918. Leveransflygningarna skedde under december 1918 till september 1919. Under en leverans nödlandade två flygplan p g a snöoväder i Danmark den 28 mars 1919 och landade i Kristianstad den 2 april.

Byggnaderna i bakgrunden ser för mig "skånska" eller "danska" ut m a p det korta gavelsprånget.

Stämmer. Finns som nr 002-1022329 i fotoarkivet.

Lennart A
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Kenneth och Lennart för hjälpen.
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kenneth Göransson skrev:Jag får det till att vara en av de sju AEG G.V som Flygkompaniet köpte från Tyskland i slutet av 1918. Leveransflygningarna skedde under december 1918 till september 1919. Under en leverans nödlandade två flygplan p g a snöoväder i Danmark den 28 mars 1919 och landade i Kristianstad den 2 april.
Byggnaderna i bakgrunden ser för mig "skånska" eller "danska" ut m a p det korta gavelsprånget.
Hej.
Enl tidn (GD) (hela notisen, lite moderniserad):
>>>Svenskt nyinköpt aeroplan havererar.
Besättningen drunknar--Två andra flygmaskiner lyckligt i land i Skåne.
30/3-1919 vid 16 -tiden landade i Havängen nära Simrishamn ett större, tvådäckat aeroplan , som avgått från Warnemunde.
Maskinskada hade tvingat det att gå ned.
Aeroplanet som hade 3 pass.,avgick med Två andra,samtliga inköpta från Berlin.

Ett av planen föll ned i Östersjön, nära Warnemunde, varvid de 3 Tyskar ombord alla drunknar.

Det 3:e planet landar 19,30 vid Snogeröd (Skåne?) , det skulle till Kristianstad men måste på grund av mörkret gå ned.>>>

Det totalhavererade planet i Östersjön -- ersattes det med något nytt?
Finns fler uppgifter om det?

Kenneth G nämner 7 st AEG G.V
Lennart A har i Sv militärflyg (s94) 6 st. listade.

Bilden från Havängen eller Snogeröd kanske??
mvh Bengt
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 498
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Lennart A »

Totalt åtta flygplan sändes av DLR. Ett havererade under leveransflygningen (se tidsningsartikeln) och ett vägrade man att överta eftersom det var i dåligt skick. Det förstördes senare av en storm. Dessutom havererade ett av de sex som övertogs av armén före leverans till Malmslätt.

Lennart A
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Lennart A.
men jag får inte ihop det.
Lennart A skrev:Totalt åtta flygplan sändes av DLR. Ett havererade under leveransflygningen (se tidsningsartikeln) och ett vägrade man att överta eftersom det var i dåligt skick. Det förstördes senare av en storm. Dessutom havererade ett av de sex som övertogs av armén före leverans till Malmslätt.
Lennart A
Vad betalade man för? ...8 eller 7 eller 6 stycken plan?
Kanske beror det på att du listat de 6 planen under "tagna i tjänst"
Vilket stormdrevs?

Nu har vi väl kommit lite ifrån frågan.

Bilden från Havängen eller Snogeröd kanske??

vad säges?

Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Vid identifieringen av motsvarande bild i SFF bildarkiv, med nr 002-1022329 har konstaterats att den är tagen vid Snogeröd den 1 april 1919.
(årtalet ändrat efter felskrivning)
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Sven-Erik J
men du menar väl 1919?

mvh bengt

någon som svarar på de andra frågorna?
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Du har helt rätt, året är 1919. Jag har rättat ovan
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:Vid identifieringen av motsvarande bild i SFF bildarkiv, med nr 002-1022329 har konstaterats att den är tagen vid Snogeröd den 1 april 1919....Sven-Erik
Hej.
antar att identifieringen stärktes med min "notis" ?

Men hur?
vad "fällde avgörandet" mellan, Havängen eller Snogeröd

mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack alla för hjälp att identifiera bilden.
Lennart Andersson tipsade att bilden fanns i SFF Fotoarkiv med nr 002-1022329, där det anges att bilden var tagen i Snogeröd, där flygplanet landade den 1 april 1919. Den bilden hade identifierats av Tore Eriksson redan 2003. Han har hämtat uppgifterna ur Flyghistoriskt Månadsblad nr 4/1974, där det finns en artikel skriven av Bengt Wahlström och där samma bild är publicerad med uppgift att den är tagen i Snogeröd den 1 april 1919. I denna artikel berättas även om övriga flygplanen som nödlandade.

Betr gamla nummer av Flyghistoriskt Månadsblad och Flyghistorisk Tidskrift, så läggs dessa ut i den mån jag hinner på SFF hemsida och kan nås via inloggning till fotoarkivet. Förhoppningsvis skall vi med tiden få samlingen ganska komplett, men det tar lite tid att skanna in alla tidningarna. 10 årgångar finns nu tillgängliga, dock endast för SFF medlemmar.

/Sven-Erik
Erik Hallström
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:39

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Erik Hallström »

Ännu en liten puzzelbit:

En likadan eller möjligen samma maskin landade i Eksjö (Ränneslätt) i början av 1919. Den kom från Berlin och skulle till Malmslätt. Piloten hette Paul Schwandt.

Erik Hallström
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej .
Sven -Erik skrev::
>>Han har hämtat uppgifterna ur Flyghistoriskt Månadsblad nr 4/1974, där det finns en artikel skriven av Bengt Wahlström och där samma bild är publicerad med uppgift att den är tagen i Snogeröd den 1 april 1919. I denna artikel berättas även om övriga flygplanen som nödlandade.>>

Du får nog revidera hänvisningen!
Finns inget i 4/1974 om nämnda händelse:

Tack Erik H för notisen om Rännerslätt, skall se om jag har något.

mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Bengt, Du har rätt, det är inte i 4/1974. Jag har noterat fel eller fått fel uppgift. Jag gjorde en sökning i databasen på SFF hemsida och fick fram att det finns en artikel som heter AEG GV-bombaren i 3 olika delar. Del 1 är jag inte säker på, men den finns sannolikt i Flyghistoriskt månadsblad nr 3/1973.
Del 2 finns i nr 4/1973 och del 3 i nr 5/1973.
Vill rekommendera databasen för att söka artiklar i SFF tidskrifter, där många sökord är inlagda för varje artikel i alla de tidskrifter som SFF gett ut under årens lopp. Databasen nås via menyn på SFF webbsida under rubriken "Publikationer".

Hälsningar
Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga - flygplantyp

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack. Sven-Erik
Man kan i nr 3-5 /Flyghistoriskt månadsblad 1973läsa om detta.

Skall läsa igenom ordentligt i morgon!

>> En likadan eller möjligen samma maskin landade i Eksjö (Ränneslätt) i början av 1919. Den kom från Berlin och skulle till Malmslätt. Piloten hette Paul Schwandt.skrev Erik Hallström

Det verkar ha varit AEG G V 1708/18 med Adlercreutz som passagerare , med Schwantdt som förare som råkade ut för ett "missöde"

1918-11-23 å Ränneslätt , ""råkade svepa vingen i marken " =rep några dager.

Verkar lite underligt då man läser:
" inköpt för 60.000:- fast det inte fanns några pengar 1918 !

På papperet startar 8101 1918-12-11 mot Malmen

för vidare öden... om man läser vidare.

mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"