Avancerad flygning mellan tornen på Uppsala Domkyrka?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Avancerad flygning mellan tornen på Uppsala Domkyrka?

Inlägg av Tony Damberg »

Hej alla,

vid ett besök idag på Aeroseum vid Säve depå utanför Göteborg fick jag av en bekant en fråga/påstående som jag inte kunde besvara och bekräfta ifall den var sann. Frågan till mig löd:

" Vet Du ifall det förekommit att någon pilot ur det Svenska Flygvapnet flugit mellan de båda tornen på Uppsala Domkyrka? Det var tydligen någon pilot ur F 16 som flög ett Drakenplan mellan de båda tornen? "

Finns det någon här på forumet som vet mer om detta? Är det en skröna? sanning? och ifall det är sanning vet någon i så fall vem som flög planet och vilken flygplanstyp det rörde sig om? Har det möjligtvis hänt fler gånger tro?

Jag har inget hört om denna eventuella händelse men jag lovade slänga ut frågan på forumet, och se ifall någon kan bringa klarhet...

Ha en riktigt skön fortsatt sommarkväll...

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Bengt Ekbladh

Re: Avancerad flygning mellan tornen på Uppsala Domkyrka?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Intressant fråga, kanske inte otroligt?

Kan dock inte när jag ögnat UNT (Uppsala Nya tidningar) på 60-talet o in på 70-talet komma ihåg något sådant omnämt.
(Men man kanske inte skrev om det OM det inte blev ett åtal?)
Skall dock kolla igen.

En undran bara:
Ingen eventuell förväxling med J26 Mustang när de var nylevererade?
Jämnför omtalade bro-underflygningar i Stockholm vid nyleverans 1945.

Bengt
Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Inlägg av Tony Damberg »

Bengt Ekbladh skrev: En undran bara:
Ingen eventuell förväxling med J26 Mustang när de var nylevererade?
Jämnför omtalade bro-underflygningar i Stockholm vid nyleverans 1945.

Bengt
Hej Bengt,

kan ju hända att det är en annan typ av flygplan, t ex J 26 Mustang... men det skall dock har rört sig om en flygning mellan de båda tornen i så fall...
jag har inte kunnat utläsa det i böckerna från F 16, när jag "skummat" dem på ytan...

Tack för hjälpen Bengt!

Med vänligaste hälsningar Tony Damberg
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Ryktet om att det var en Mustang som busflög mellan domkyrkotornen i Uppsala har jag också hört. Ryktet säger att det var en amerikansk pilot vid leveranserna av J 26 till F 16 som tog sig friheten att busflyga. Men historier har en förmåga att ändras med åren. Det som börjar med en fjäder blir till slut en hel hönsfarm.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Inlägg av Fredrik Astlid »

Kan vara en vandringsägen som sagt och jag tror det handlade om en J26 från just F16

Leveranserna skedde väl till bromma och inte F16!
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Ingemar Strandberg

Inlägg av Ingemar Strandberg »

Det går så många rykten och vandringssägner. Jag fick t ex veta (?) att förare var Fritz Crona och flygplanet var en J22. Men som sagt - det var kanske en sägen?
Ingemar
Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Inlägg av Tony Damberg »

Hej

tack för svaren. Jag tror också att det kan vara som flera av er säger, att det rör sig om en Mustang men också att det kan vara en sägen...

Jag skall höra med min bekant om han kan "luska" lite mer i frågan om vem som det eventuellt skulle ha flugit och vad det kan ha varit för flygplanstyp. Annars torde det vara så att det är en saltad och påhittad historia från en "ljugarbänk"...

Tack alla...

Ha en riktigt skön helg... själv skall jag bege mig till Såtenäs på söndag för att följa "Flottiljens Dag"

Med vänligaste hälsningar
/ Tony Damberg
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Tyckte mig läst något om kyrktornen någonstans och jag hittade var:

I J26 Mustang // Leif Hellström sid 42-43 kan bla läsas:

Bla 10/6 1945 var F16:s 1:a stora flygdag.
(publik ca 50000 , då Uppsala tydligen bara hade 46500 innevånare , nåväl många inresta.)

När (vet nu ej när 1945) General Patton besökte F16 skulle 3/16 göra ett anfall mot Kanslihuset
Omdömme av Patton:"great"
CFV "muttrade , mest liknade legaliserad busflygning"

Om Domkyrkan:
>>På tal om busflygningar det länge talats om att en eller annan Mustangpilot flugit mellan tornen på Uppsala domkyrka.
Men efter som det har visat sig omöjligt att hitta någon som med egna ögon har sett detta, och inte bara hört någon annan berätta att det kan bevisas.....anses tillhöra kategorin obekräftade rykten>>>

Ja vad säger tex. F16 Kamratförening ?

Bengt
Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Inlägg av Tony Damberg »

Bengt Ekbladh skrev: Om Domkyrkan:
>>På tal om busflygningar det länge talats om att en eller annan Mustangpilot flugit mellan tornen på Uppsala domkyrka.
Men efter som det har visat sig omöjligt att hitta någon som med egna ögon har sett detta, och inte bara hört någon annan berätta att det kan bevisas.....anses tillhöra kategorin obekräftade rykten>>>

Ja vad säger tex. F16 Kamratförening ?

Bengt
Hej Bengt!

Jag har forskat lite mer med min bekant och ryktet sa att det var ett Drakenplan, men jag tror ju att det är en skröna som saltats med åren och min bekant är från trakten kring Uppsala men är inte så värst intresserad av flyget mer än när det gäller uppvisningar etc.

Jag tackar alla som försökt bringa klarhet i detta... :D Tur att Forumet finns så man kan "bolla" lite med andra intresserade.

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Christer Engdahl

Inlägg av Christer Engdahl »

Mellan tornen är väl inget problem, det skulle jag klara, frågan är höjden ... :-| ... ?
thorjh

Inlägg av thorjh »

Tack Tony och alla er andra för era kommentarer . Nu är ju jag strax 80 år gammal och har ett minne från trettitalet som
denna historian minns mycket om . Det handlade om den tyske flygarhjälten från första och dels andra världskriget , Ernst Udet .
Under första världkriget flög ju han under Baron von Richthofen .
Under början av andra världskriget innehade han en mer administrativ ställning inom tredje riket .
Han tog sitt eget liv året 1941 och blev sålunda inte särskild gammal ; 45 år .
Bild
Det blev berättad att han på midten av trettiotalet flög mellan tornen på Frauenkirche i München .
Denna historien fick jag höra under mitt första besök i München tidligt på sjuttitalet . Flygplanstypen är för mig icke känd . Om någon kan ge ytterligare info , vore det mycket interessant .
Thor
Arne M

Vilka torn menas - det finns ju tre olika torn på domkyrkan?

Inlägg av Arne M »

Tony Damberg skrev:Hej alla,

vid ett besök idag på Aeroseum vid Säve depå utanför Göteborg fick jag av en bekant en fråga/påstående som jag inte kunde besvara och bekräfta ifall den var sann. Frågan till mig löd:

" Vet Du ifall det förekommit att någon pilot ur det Svenska Flygvapnet flugit mellan de båda tornen på Uppsala Domkyrka? Det var tydligen någon pilot ur F 16 som flög ett Drakenplan mellan de båda tornen? "

Finns det någon här på forumet som vet mer om detta? Är det en skröna? sanning? och ifall det är sanning vet någon i så fall vem som flög planet och vilken flygplanstyp det rörde sig om? Har det möjligtvis hänt fler gånger tro?

Jag har inget hört om denna eventuella händelse men jag lovade slänga ut frågan på forumet, och se ifall någon kan bringa klarhet...

Ha en riktigt skön fortsatt sommarkväll...

Med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
Frågan är väl kanske vad som menas med de båda tornen på Uppsala domkyrka? För i praktiken finns det tre torn; de två rätt nära varandra placerade huvudtornen (tvillingtornen) rakt över huvudingången och det tredje något lägre tornet som finns ungefär mitt på kyrkans tak (över långskeppets mitt). Om det är mellan de två huvudtornen som någon skulle ha flugit verkar det vara en flygstunt som knappast ens piloterna på Red Bull-tävlingarna skulle kunna klara av - och i varje fall inte med ett snabbt jetplan.

Om däremot man menar att flyga mellan å ena sidan de två tvillingtornen och det tredje på mitten av taket så tror jag mera på den teorin eftersom det finns gott om utrymme och en lågsniffande Draken skulle lätt få plats däremellan. Så vad säger den här klintbergaren egentligen? Mellan vilka två av de tre tornen är det egentligen som man påstår att någon flugit? Se här en länk till Eniros utsiktsbilder från domkyrkan i Uppsala sett rakt mot de två tvillingtornen. Det tredje lägre tornet finns ungefär mitt på taket i det som ser ut som ett kryss.

http://kartor.eniro.se/m/pvgXH

Det förefaller alltså att vara rätt dumdristigt att flyga en jetkärra mellan de två huvudtornen. Man skulle nog behöva flyga med planet lagd på sida för att klara det med lite marginal mellan flygplanet och de två tornen. Men att flyga mellan huvudtornen å ena sidan och det mindre mittornet på taket till långhuset är åtminstone enligt min åsikt mer "a piece of cake" där man inte skulle behöva riskera vare sig flygplan eller kyrka. :-)
Användarens profilbild
Tony Damberg
Kontakt:

Re: Vilka torn menas - det finns ju tre olika torn på domkyrkan?

Inlägg av Tony Damberg »

Arne M skrev:

Så vad säger den här klintbergaren egentligen? Mellan vilka två av de tre tornen är det egentligen som man påstår att någon flugit?

Det förefaller alltså att vara rätt dumdristigt att flyga en jetkärra mellan de två huvudtornen. Man skulle nog behöva flyga med planet lagd på sida för att klara det med lite marginal mellan flygplanet och de två tornen. Men att flyga mellan huvudtornen å ena sidan och det mindre mittornet på taket till långhuset är åtminstone enligt min åsikt mer "a piece of cake" där man inte skulle behöva riskera vare sig flygplan eller kyrka. :-)
Tack Arne, för dina åsikter. Jag tror vi redan konstaterat att det är en skröna (Klintbergare) som saltats på med tiden och kanske gärna berättas för oinvigda... för hur troligt är det att någon skulle "riskera" att krascha in i helgedomen och hamna på dåtidens löpsedlar?? Min bekant är inte särdeles insatt i ämnet flyg, men man kan välja två vägar: Att antingen köpa historierna som berättas eller ta död på dem genom att söka fakta...

Case Closed, eller vad tycker ni? :roll:

Tack alla som försökt bringa klarhet :D
/Tony Damberg
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Nja, inte riktigt stängt än, va? :-) Jag är tämligen säker på att jag läste om busflygningen med Mustang mellan tornen vid Uppsala domkyrka i första utgåvan av boken "Mustang" av Sven Hellström (?). Men sen har det nog saltats rejält och blivit till Draken och snart har väl en MiG och halva Gripen-flottan flugit mellan tornen också :lol:
/Christian i Trollywood
Arne M

Inlägg av Arne M »

Christian S skrev:Nja, inte riktigt stängt än, va? :-) Jag är tämligen säker på att jag läste om busflygningen med Mustang mellan tornen vid Uppsala domkyrka i första utgåvan av boken "Mustang" av Sven Hellström (?). Men sen har det nog saltats rejält och blivit till Draken och snart har väl en MiG och halva Gripen-flottan flugit mellan tornen också :lol:
Men menar du att man - på fullt allvar - har påstått att någon flugit med ett någorlunda snabbt och stort plan mellan de båda huvudspirorna över kyrkans ingång? Det verkar på mig som rent dumdristigt att ens försöka denna stunt efter att ha sett Eniros bilder från kyrkan (bl.a. den bilden som jag länkade till ovan). Däremot kan jag till nöds tänka mig att man lågsniffat över kyrkans långskepp mellan de båda huvudtornen å ena sidan och det mindre tredje tornet mitt på domkyrkan å andra sidan.

Återstår dock då att försöka förstå vad man skulle vilja försöka bevisa med en sådan flygning? Bortsett från dåligt omdöme då! :-) Att däremot piloter i alla tider busflugit under broar som Västerbron i Stockholm är ju ett känt men likafullt ett dumt faktum som gör att piloter som yrkeskår får ett dåligt rykte. Ack ja!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"