Bloodhound

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

th_lindblad
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 okt 2009, 10:23

Bloodhound

Inlägg av th_lindblad »

Vad jag förstår så köpte både armen och flygvapnet Bloodhound robotar. Endast en lavett och missil placerades på F2 i Hägernäs. Var denna bara för radarövningar? Någon som vet var lavetten var placerad? Finns någon kartskiss? Finns någon bild från F2 och Bloodhound? Jag letar oxo en modell av Bloodhound (jag bor ju i Hägernäs :D ) och vet att det finns både i metall och som Airfix plastmodell. Var finns dessa att köpa? // Thomas Lindblad
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Bloodhound

Inlägg av eralehm »

Hej,

Bara Flygvapnet hade Bloodhound. Roboten var rörlig så lavetterna var avsedda att transporteras runt mellan rekade avskjutningsplatser. De robotar som kom i tjänst kallades Rb 68, men det fanns även ett antal tidigare Bloodhound-robotar kallade Rb 65 i Sverige som bara användes för utprovning. En del av dessa ställdes senare upp som "gate guardians" och det var kanske en sådan som hamnade på F2. Vill annars minnas att just F2 var en av enheterna som satte upp Rb 68-divisioner men är inte helt säker.

Byggsats finns från Airfix i skala 1/76. Det fanns även en i skala 1/24 från Frog men den är en riktig raritet och kostar multum ifall man kan hitta någon.

Hälsningar,

/Leif
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Bloodhound

Inlägg av Christer Sidelöv »

th_lindblad skrev:Vad jag förstår så köpte både armen och flygvapnet Bloodhound robotar. Endast en lavett och missil placerades på F 2 i Hägernäs. Var denna bara för radarövningar? Någon som vet var lavetten var placerad? Finns någon kartskiss? Finns någon bild från F 2 och Bloodhound?
eralehm skrev:Bara Flygvapnet hade Bloodhound. Roboten var rörlig så lavetterna var avsedda att transporteras runt mellan rekade avskjutningsplatser. De robotar som kom i tjänst kallades Rb 68, men det fanns även ett antal tidigare Bloodhound-robotar kallade Rb 65 i Sverige som bara användes för utprovning. En del av dessa ställdes senare upp som "gate guardians" och det var kanske en sådan som hamnade på F 2. Vill annars minnas att just F2 var en av enheterna som satte upp Rb 68-divisioner men är inte helt säker.
Både Armén och Flygvapnet hade Bloodhound! Den enda robot jag själv sett på F 2 stod på plattan vid vattnet snett framför numera rivna hangaren enligt bilderna nedan som jag tog 1972 (tror jag). Fast jag har för mig att den påstods vara en attrapp av en Rb 68. F 2 hade dock aldrig Rb 68, dessa fanns vad jag vet mellan 1963-78 bara på F 8 Barkarby, F 10 Ängelholm, F 12 Kalmar, F 13 Norrköping, och F 17 Kallinge. F 2 hade dock tillsamman med Lv 3 i Norrtälje (Jepp, Armén alltså!) den mer kortlivade Rb 65, även den kallad Bloohound, mellan 1958-62. Även om verksamheten med Rb 65 var på "försök" så var de som första Bloodhound utanför NATO helt klart i tjänst.

Jag har själv funderat på om roboten på mina bilder var riktig eller inte, och om den föreställer en Rb 65 eller 68. Det vore mest logiskt om det är en Rb 65 attrapp, som nåt slags monument drygt 10 år efter att den fanns på just F 2. Är övertygad om att någon annan här på forumet kan klarlägga!

Bild

Bild







(Som vanligt totalförstör jag inte bilderna i onödan med att lägga mitt namn tvärs över med stora bokstäver. Alla vet ju nu ändå att det är jag som tagit dom! ;-) )
Senast redigerad av Christer Sidelöv den 29 okt 2009, 08:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Bloodhound

Inlägg av UrbanFredriksson »

Christer Sidelöv skrev:Jag har själv funderat på om roboten på mina bilder var riktig eller inte, och om den föreställer en Rb 65 eller 68.
68 är lite längre än 65 och det här ser ut att vara den kortare varianten och dessutom har 68 små vertikala fenor på ramjetmotorerna.
Användarens profilbild
Niklas Börjesson
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
Ort: Järfälla

Re: Bloodhound

Inlägg av Niklas Börjesson »

Rb65 är som sagt kortare men man ser tydligast skillnad på lavetten där 68 har en hydralisk lavett med kraftiga hydralkolvar och motor/pump på lavetten. Bilderna ovan vissar 65:or. Jämför ex med lavetten på Fv museum. F2 Rb65 står idag inne på F16 område utanför (f.d?) StrilS.


Om jag minns rätt så stod 65 endast på F2 och dess stril funktioner på Lv3 under utprovningen.

Lv3 hade så vitt jag vet aldrig några 68:or utan endast Flygvapnet.

Ett närbesläktat form har gjort ett jätte jobb ang Rb68 och dess organisation. Kolla även www.skogsborg.se

Mvh
/N
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 feb 2008, 18:43
Ort: Stockholm/Österskär
Kontakt:

Re: Bloodhound

Inlägg av Micke »

Hej,

bara en parentes: hangaren på bilden (Hangar 81) är inte riven. Den är dock förvandlad till ett P-garage men har behållit det mesta av exteriören.
Hangar 82, "T2-hangaren" är dock helt förintad sedan flera år.

Mvh
Micke A
Micke Axelsson
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Bloodhound

Inlägg av Christer Sidelöv »

Micke skrev:Hej,

bara en parentes: hangaren på bilden (Hangar 81) är inte riven. Den är dock förvandlad till ett P-garage men har behållit det mesta av exteriören.
Hangar 82, "T2-hangaren" är dock helt förintad sedan flera år.

Mvh
Micke A
Ha..! Jag kom just på att jag nog tänkte på fel hangar och gick in här för att ändra min text, men eftersom du bekräftar får "felet" stå kvar i mitt förra inlägg!
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Bloodhound

Inlägg av Emil Lindberg »

På följande sida finns massor att läsa om RB 68.

http://www.skogsborg.se/rb68.html

Jag vet dock från andra forum att ägaren till sidan ogillar att man länkar till bilder och annat på hans sida. Detta framgår även till viss del på förstasidan. Så sådant bör vi här på SFF forum undvika.
jens-olof
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Re: Bloodhound

Inlägg av jens-olof »

Luftvärnet hade Rb 65 (Bloodhound Mk1), Dessa hade lite för kort räckvidd, så Bloodhound Mk II
köptes in, och allt hamnade hos Flygvapnet. De övertog Rb 65, och bytte ut sprängmedlet
mot sand eller dylikt och användes för övningar i robothantering. Förenklad identifiering, är
den vit med kronmärken så är det en Rb 65, är den grön, Rb 68.

Airfix föreställer för övrigt en Rb 65 i skala 1/72, med viss reservation för minnesfel, så behövs
att man förlänger den 14 mm, och bygger ny lavett för en Rb 68.

Jens
cogito ergo doleo
th_lindblad
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 okt 2009, 10:23

Re: Bloodhound

Inlägg av th_lindblad »

Wow, tack alla som skrivit om VAR Bloodhound stod på F2 och speciellt tack för de två bilderna. Jag trodde inte det var så nära stranden. Jag har även lyckats få tag i en AirFix modell av Bloodhound. En lite större variant hade kanske varit bra som rondellhund i korsningen mellan Catalinavägen och Sjöflygvägen. Undrar om det finns nga "dummies". Nåväl: Tack alla för info om F2 Hägernäs och Bloodhound!
Lapeer
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 apr 2010, 18:36

Re: Bloodhound

Inlägg av Lapeer »

När jag läste vid tekniska högskolan i Linköping på 80-talet hade jag en professor, jag kommer inte ihåg vad han hette, som berättade att han på 60-talet hade arbetat med robotutveckling, bland annat att man hade en prototyp till en svenske robot som nådde mach 3.
Om Bloodhound kommer jag tydligt ihåg att han berättade att den hade ett allvarligt konstruktionsfel som alla initierade höll väldigt tyst om. Felet var att startraketerna (krut) var för svaga eller hade för kort bränntid vilket gjorde att ramjetmotorerna sällan tände. Många av Robotarna kom helt enkelt inte upp i tillräckligt hög hastighet för att remjeten skulle kunna tända och ta över med följd att roboten väldigt snöpligt trillade ner efter att bara ha flugit några hundra meter. Man får väl förmoda att det bland annat var det som skilde Rb 65 från Rb 68.

/Johan
Bengt Ekbladh

Re: Bloodhound

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Lapeer skrev:.....Om Bloodhound kommer jag tydligt ihåg att han berättade att den hade ett allvarligt konstruktionsfel som alla initierade höll väldigt tyst om. Felet var att startraketerna (krut) var för svaga eller hade för kort bränntid vilket gjorde att ramjetmotorerna sällan tände. Många av Robotarna kom helt enkelt inte upp i tillräckligt hög hastighet för att remjeten skulle kunna tända och ta över med följd att roboten väldigt snöpligt trillade ner efter att bara ha flugit några hundra meter. Man får väl förmoda att det bland annat var det som skilde Rb 65 från Rb 68./Johan
Rb65, Bloodhound I, var väl något av en "försöksmodell"?

Nu har jag inte på ett tag tittat på :

http://www.skogsborg.se/rb68.html

Men finns dokumenterade provskjutningar av Rb65 i Sverige?
Rb 68 provsköts väl ca en gång / år?

Bloodhound utvecklingen / skjutningar skedde väl mest i Australien av engelsmännen ?

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bloodhound

Inlägg av Bengt Ekbladh »

hej.

från ::

http://www.skogsborg.se/RB68_5137/rb65_ ... 5_lv3.html

>>Det klargjordes tidigt att övningsskjutning inte skulle behövas, men att man någon gång skulle skjuta mot t ex målroboten Jindivik på något ödemarks­område i t ex övre Norrland. >>

>>Det beslöts därför redan 1962 att försökssystemet skulle läggas ned och materielen disponeras på annat sätt. Under samma år genomfördes avveck­lingen.
Så gjordes t ex robotarna om till övningsrobotar (hanteringsattrapper) i RB 368 systemet. Belysningsradarstationerna blev mätradar vid försöksplat­serna RFK och RFN. Lfc och dataöverföringsutrustningen vid F2 fick stå kvar för utbildning inom FV stridsledningssystem STRIL.>>

Kan man av detta utgå från att "skjutnigar med Rb 65 "ej skedde i Sverige ??

>>med följd att roboten väldigt snöpligt trillade ner efter att bara ha flugit några hundra meter.>>

Att viss tänkt fungtion inte inträffar är ju inta bra, men man höll tyst:
jmf tex J34 och dess problem vid skjutning!

Bengt
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Bloodhound

Inlägg av Göran Hansson »

Hej

Det står en Bloodhound på gamla LV3 i Norrtälje för den som vill komma riktigt nära.
vet dock inte om det är en Rb65 eller Rb68.

/Göran
A real Engine is round
Bengt Ekbladh

Re: Bloodhound

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
I senaste nr. av TIFF (Teknisk information för Försvarsmaterieltjänsten) 2/2010
finns en artikel om Bloodhound Mk I , Rb 365 /65 samt Mk !! Rb 368? / 68.

Bla. sägs att efter att Rb68 inköpts
""gjordes Rb65 om till övningsrobotar (hanteringsattrapper)till Rb68""
De var ju från början totalt 13 st.

Har för rätt länge sedan kollat o noterat nummren på roboten som stod i Norrtälje,
men hittar inte nu noteringen.

Kan någon kolla igen, den står tydligen på fd F16, samt vilka nr. roboten på Malmen har vore det tacksamt.

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Bloodhound

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Undrar om jag är ute och "cyklar" ! nu , men

efter att Rb 68 utgått, köpte inte Schweiz och / eller England dessa?

Någon som vet?
I så fall hur många av de 96 ?

mvh Bengt
MagnusS
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Re: Bloodhound

Inlägg av MagnusS »

Göran Hansson skrev:Hej

Det står en Bloodhound på gamla LV3 i Norrtälje för den som vill komma riktigt nära.
vet dock inte om det är en Rb65 eller Rb68.

/Göran
Rb65.
Hittade denna bild, http://www.lv3.se/bild/lv3_02_rb.jpg, på http://www.lv3.se/index.html.

Många som gjort lumpen på Lv3 känner igen denna Bloodhound. "Mot roboten/missilen/bomben/Blodhounden" hördes från riktkarlen (allt beroende på hur insatt han var) vid uppställning inför marsch.

EDIT: "på Lv3"
Senast redigerad av MagnusS den 16 jun 2010, 16:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Bloodhound

Inlägg av Christian S »

England köpte väl tillbaka alla utom någon enstaka t.ex. den utanför FV-museum.
/Christian i Trollywood
th_lindblad
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 okt 2009, 10:23

Rammjet

Inlägg av th_lindblad »

Det finns en vacker och uppskuren rammjetmotor på Robotmuseet. Flygmotors konstruktion till Rb322.

Ciao // Thomas
Bengt Ekbladh

Re: Bloodhound

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Christian S skrev:England köpte väl tillbaka alla utom någon enstaka t.ex. den utanför FV-museum.
knappast någon på detta forum som har / vill delge oss övriga om återköps kontraktet av Rb68 !?

Bengt
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Bloodhound

Inlägg av Göran Hansson »

Hittade 2 bilder som jag tog på gamla Lv3 i somras
IMG_0095.JPG
IMG_0093.JPG
Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Bloodhound

Inlägg av Daniel S »

Bengt Ekbladh skrev:
Christian S skrev:England köpte väl tillbaka alla utom någon enstaka t.ex. den utanför FV-museum.
knappast någon på detta forum som har / vill delge oss övriga om återköps kontraktet av Rb68 !?

Bengt

Enligt Leif Högbergs bok Spår av ett försvar köptes 30 st robotar av Schweiz där de var i tjänst till 1999, samt 30 st till av Storbritannien som hade systemet i tjänst till 1991

/Daniel
Bengt Ekbladh

Re: Bloodhound

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Daniel

Nu kanske jag går lite för långt? , men skulle vara intresserad av serienummren om någon har dem?

sen har vi väl 36 kvar , en del provskjutna (antal?) resten ?
mvh Bengt
Dappen
Inlägg: 29
Blev medlem: 04 mar 2009, 22:31
Ort: Linköping

Re: Bloodhound

Inlägg av Dappen »

Det finns lite Bloodhound på Youtube:

Dels från Schweiz
http://www.youtube.com/watch?v=BQVrkqeVzhg&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=MOvwyK9b ... re=related

och från Farnborough 1958 ca 1:25 in
http://www.youtube.com/watch?v=MOvwyK9b ... re=related

David
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Bloodhound

Inlägg av Göran Hansson »

På tal om blodhundar, så stod det en blodhund på F8, nedanför tornet i närheten av den klargöringsplatta som var närmast banan, vet någon var den tog vägen?

Göran
A real Engine is round
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"