Bildfråga flygradio

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga flygradio

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Foto inskannat från en samling foton från A-B Flygindustri i Limhamn.
Jag uppfattar denna utrustning som en flygradio. Texter vid reglage är på tyska.
På märkplåten längst ned till höger kan man läsa "D.R.P., Type S 2841, Apparat Nr. 157".

Kan någon hjälpa till att identifiera vad det är för typ m.m.
Tacksam för all hjälp
/Sven-Erik

Bild
Användarens profilbild
Lennart A

Re: Bildfråga flygradio

Inlägg av Lennart A »

Kan det möjligen röra sig om G 24 D1230 som försågs med speciell radioutrustning?

Lennart A
Arne M

Re: Apropå D.R.P. och gamla tyska patent

Inlägg av Arne M »

Sven-Erik Jönsson skrev:Foto inskannat från en samling foton från A-B Flygindustri i Limhamn.
Jag uppfattar denna utrustning som en flygradio. Texter vid reglage är på tyska.
På märkplåten längst ned till höger kan man läsa "D.R.P., Type S 2841, Apparat Nr. 157".

Kan någon hjälpa till att identifiera vad det är för typ m.m.
Tacksam för all hjälp
/Sven-Erik

Bild
Jag vet inte vad för flygplan (individ) eller typ denna "radio" kan vara installerad i. Men jag tänkte att man med en kringgående rörelse så att säga kunde ringa in flygplanet genom märkplåtens data. Bokstavsförkortningen D.R.P. står för Deutsches Reichspatent, alltså Tyskt rikspatent. Borde det inte vara möjligt att utifrån gamla tyska patenthandlingar ta reda på vilket patent det är fråga om i det aktuella fallet och i vilka t.ex. radioapparater som patentet utnyttjades? Rimligen är det ju en viktig detalj som är patenterad varför det borde vara möjligt för en (tysk) flyghistoriker att ringa in vad för slags tysk (?) radioutrustning man kan ha installerat i det aktuella planet. Trots allt finns ju både apparattyp, S 2841, och apparatindivid, Nr. 157, angivna på märkplåten. Så frågan om vilket flygplan kanske skulle kunna ställas också på något tyskspråkigt flyg(historiskt)forum.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"