Hej.
artikel ur Gefle Dagblad idag:
Rubrik.
Vindkraftverk kring flygplatser stoppas.
Försvaret har beslutat (förra veckan) att vindkraftverk runt 10 militära flygfält , inom 4 mils radie, måste rivas.
Bla blir Blekinge utan vindkraft (litet landskap)
Vidare nämns Såtenäs i V- Götaland.
Orsak: kan tydligen verka menligt vid JAS 39 flygningar, "låsningen" kanske inte funkar!
Stämmer detta?
Vilka 10 flygbaser avses?....och som FV tydligen vill satsa på ?
Å andra sidan sägs bla.
Danmark med sina många vindkraftverk har tydligen inga problem
mvh Bengt
Flygbas--vindkraftverk-- tabu
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Flygbas--vindkraftverk-- tabu
Enligt uppgift hos SVT:
Försvarsmakten har fattat ett principbeslut som ännu inte finns i skriftlig form. Men enligt planerna berörs tio militära flygfält:
- Ronneby i Blekinge.
- Hagshult i Småland.
- Såtenäs i Västra Götaland.
- Karlsborg i Västra Götaland.
- Malmen i Linköping.
- Uppsala.
- Vidsel i Norrbotten.
- Jokkmokk i Norrbotten.
- Kallax utanför Luleå.
- Visby (här tillämpar dock Försvarsmakten mjukare regler eftersom Gripen-flygplanen kan flyga rote in och ut över havet).
Försvarsmakten har fattat ett principbeslut som ännu inte finns i skriftlig form. Men enligt planerna berörs tio militära flygfält:
- Ronneby i Blekinge.
- Hagshult i Småland.
- Såtenäs i Västra Götaland.
- Karlsborg i Västra Götaland.
- Malmen i Linköping.
- Uppsala.
- Vidsel i Norrbotten.
- Jokkmokk i Norrbotten.
- Kallax utanför Luleå.
- Visby (här tillämpar dock Försvarsmakten mjukare regler eftersom Gripen-flygplanen kan flyga rote in och ut över havet).
Re: Flygbas--vindkraftverk-- tabu
Tack Kenneth
Vet vi vad som är så irriterande för våra Jas39 med snurror funt baserna?
Bengt
Vet vi vad som är så irriterande för våra Jas39 med snurror funt baserna?
Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Flygbas--vindkraftverk-- tabu
Enligt (en 140-sidig) Elforsk report 09:61 Research for More and Better Wind Power - Vindforsk II synthesis report, sid 93 daterad juni 2009!!!:
Radar in aircrafts
The phenomenon with aircraft radar that can lock on wind turbines has been known ever since the 1980th (Jakt-Viggen), but the military defence has
previously not prioritised a solution on this issues. The problem arose in connection with a project in Västergötland (158), but is topical for all airports with
military aircraft traffic.
The present problem arises when several aircrafts start after one another and those behind use the radar in start mode in order to control those ahead.
The radar is of Doppler type, i.e. it distinguishes mobile objects from stationary. A wind turbine rotor is perceived as a mobile object, and it has happened
that the radar, just after taking off, will be locked on a wind turbine instead of on the aircraft ahead. If this happens, the pilot must initiate a new search at
which the radar locks on the right object. Several cases of wrong locking have occurred with JAS 39 Gripen. The locking was caused by two small wind power turbines outside the Såtenäs air force wing, F7, where all Swedish training on JAS takes place. None of the cases was reported to be an incident, i.e. a potential dangerous event. There is a project proposal (159) concerning analyses and test flights to study the issue closer, and suggest solutions. In the simplest case, it might be sufficient to use the speed limit of 200 km/hours that already exists in the radar programming in ordernot to be locked on cars. To be sure that wind turbines are excluded, the speed should be changed to 360 km/hours (i.e. 100 m/, i.e. the highest blade tip speed plus marginal). Other changes of parameters and software may be considered. No changes in the physical technical equipment in the aircrafts, or on ground will be necessary. It has also happened that the radar has locked on wind turbines during “normal” target searching, but this problem will not be solved with the suggested measures.
(158) Försvarsmakten, Högkvarteret. Yttrande avseende planerad vindkraftspark på Lunnekullen belägen i Tibro och Karlsborgs kommuner. 2007-09-21. HKV beteckning 13920:73440.
(159) Ansökan om forskningsstöd, Försvarets Materielverk, Kjell-Åke Eriksson, utkast juni 2007.