Stor formationsflygning imorrn lördag
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Stor formationsflygning imorrn lördag
Wilco, Emil
Minns "förra gången det begav sig", alltså 1976. I täten flög F 16s Drakengrupp, sedan defilerade flottiljerna förbi och sist kom Team 60 som avslutade med ett hjärta i rök. Tänk om det varit möjligt att få till ett rökhjärta igen, snäppet bättre än 1976 års upplaga...
Minns "förra gången det begav sig", alltså 1976. I täten flög F 16s Drakengrupp, sedan defilerade flottiljerna förbi och sist kom Team 60 som avslutade med ett hjärta i rök. Tänk om det varit möjligt att få till ett rökhjärta igen, snäppet bättre än 1976 års upplaga...
-
Tydligen startar de från F 7...
Tommy
Tommy
-
Emil kanske vet om de utgick från F7 eller hade samlats på Luftstridsskolan i Uppsala innan och utgick därifrån
-
9 st med dubbla fälltankar.
9 st med en extra tank.
F 7 och F 21 deltog.
9 st med en extra tank.
F 7 och F 21 deltog.
- Fredrik Astlid
-
Enl Henrik Gebbhardt (F 7) så utgick de från F 7, det stod om det på en av lokalradions (Västergötlands?) hemsidor som jagAnders-Erik skrev:Emil kanske vet om de utgick från F7 eller hade samlats på Luftstridsskolan i Uppsala innan och utgick därifrån
fick fram vid googling i söndags...PLUS det vanliga kommentarerna/antydningarna om slöseri med pengar
mvh
Tommy
Under överflygningen och c:a 20 min innan låg en Gripen i holding ungefär Vaxholm-Sandhamn. Någon som vet varför?
Var det en reservkärra eller hade den någon annan funktion?
undrar LasseC
undrar LasseC
- Fredrik Astlid
Bara för att man ser när de övar, flyger så retar det folk bara för att det kostar pengar.
Det märkliga är att inte många förstår att flygvapnet har en viktig funktion för beredskap och förmåga till något som helst försvar.
Det märkliga är att inte många förstår att flygvapnet har en viktig funktion för beredskap och förmåga till något som helst försvar.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
- Christian S
- Kontakt:
Gustaf Gul och Urban Röd flög i formation
/Christian i Trollywood
-
Ja du. Gnällare finns det alltid.
Men jag kan med en betydande övertygelse genom att ha stått bland folkmassa den dagen påstå att väldigt många gick enbart ut för att se flygplanen och möjligtvis slupen. Unga tjejer, gamla tanter, och andra var väldigt förväntansfulla och förtjusta över överflygningen. Men å andra sidan kanske Stockholmare inte gnäller så mycket som en del andra i detta sammanhang.
Men jag kan med en betydande övertygelse genom att ha stått bland folkmassa den dagen påstå att väldigt många gick enbart ut för att se flygplanen och möjligtvis slupen. Unga tjejer, gamla tanter, och andra var väldigt förväntansfulla och förtjusta över överflygningen. Men å andra sidan kanske Stockholmare inte gnäller så mycket som en del andra i detta sammanhang.
Jag bor på Lidingö och hörde den här Gripen mest hela dagen tycker jag. Hörde motorljud från morgon till sen eftermiddag. Såg den också på eftermiddagen, ett tillfälle straxt öster om Lidingö. Den verkade definitivt göra någon slags runda över skärrgården. Av säkerhetsskäl - I wonder.LasseC skrev:Under överflygningen och c:a 20 min innan låg en Gripen i holding ungefär Vaxholm-Sandhamn. Någon som vet varför?
undrar LasseC
Fick en känsla att den låg i beredskap?
Stämmer! F17 hade "extra incident" baserad på Uppsala under Lördagen. 3 Ceasar maskiner och personal från F17 och Uppsala. Naturligtvis hölls även den normala incidenten på F17 igång som vanligt.Jag bor på Lidingö och hörde den här Gripen mest hela dagen tycker jag. Hörde motorljud från morgon till sen eftermiddag. Såg den också på eftermiddagen, ett tillfälle straxt öster om Lidingö. Den verkade definitivt göra någon slags runda över skärrgården. Av säkerhetsskäl - I wonder.
Fick en känsla att den låg i beredskap?
Mvh
Gle
Michael Gleffe
Ronneby
Ronneby
-
Ca 30 minuter innan överflygningen såg jag ett enmotorigt propellerplan över festområdet och tänkte just "Hoppas nu inte några f--bannade journalister eller annats löst folk fått för sig att ligga olyckligt till när det kommer 39:or" så jag kan tänka mig att man hade en del extra beredskap i en ring runtom Stockholm för att hindra diverse lösöre. Någon som vet vad det var för flygplan?
På förmiddagen var det några TV-kåta killar som ville synas i TV och drog in sin båt i det område som sedermera skulle bli helt avstängt. Men sen täppte Stridsbåtarna igen och allt gick ju toppen :)
En väldigt trevlig dag.
På förmiddagen var det några TV-kåta killar som ville synas i TV och drog in sin båt i det område som sedermera skulle bli helt avstängt. Men sen täppte Stridsbåtarna igen och allt gick ju toppen :)
En väldigt trevlig dag.
-
Det var SE-LKZ. Med största sannolikhet hade den tillstånd att vara där, förmodligen för foto/tv uppdrag.Karl Persson skrev:Ca 30 minuter innan överflygningen såg jag ett enmotorigt propellerplan över festområdet och tänkte just "Hoppas nu inte några f--bannade journalister eller annats löst folk fått för sig att ligga olyckligt till när det kommer 39:or" så jag kan tänka mig att man hade en del extra beredskap i en ring runtom Stockholm för att hindra diverse lösöre. Någon som vet vad det var för flygplan?
/Roger