Arrangeras det färre flygdagar numera?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9949
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Arrangeras det färre flygdagar numera?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har fått en fråga, eller ett påstående, att det skulle arrangeras färre flygdagar numera, än för ett antal år sedan. Hur är det egentligen om man jämför med för t.ex. 20 eller 30 år sedan?
Vad beror det i så fall på?
Mina personliga svar:
1. Försvaret har endast tre flygflottiljer + Malmen med krigsflygskolan. Tidigare fanns betydligt fler flottiljer.
2. Hårdare krav på ekonomisk sparsamhet inom försvaret.

Mina egna funderingar när det gäller flygdagar arrangerade av flygklubbar är att även dessa är färre numera och det skulle kunna bero på:
3. Det krävs många ideellt arbetande personer för att genomföra en flygdag. Svårt att engagera tillräckligt många för ett sådant arbete. Flygklubbarna har idag betydligt färre medlemmar än för 20 år sedan.
4. Att arrangera en större flygdag är ett stort ekonomiskt risktagande. Blir det dåligt väder, så har arrangören stora fasta kostnader och intäkterna blir betydligt mindre.
5. Vid större flygplatser, typ där det förekommer trafikflyg, så gäller efter 11 september-attentaten betydligt striktare regler om hur man kan tillåta inpassering till flygfält och det gör det svårare att arrangera flygdagar på dessa fält.
6. Svårare att få medverkan från Flygvapnet.

Vore intressant med en diskussion om hur Ni ser på problematiken. Att det är färre flygdagar som arrangeras av Flygvapnet råder nog inget tvivel om, men är det färre flygdagar idag som arrangeras av klubbar? Vad beror det i så fall på?

/Sven-Erik
Odmasc
Inlägg: 63
Blev medlem: 02 jan 2010, 23:59
Ort: Nyköping

Re: Arrangeras det färre flygdagar numera?

Inlägg av Odmasc »

Skulle dagens lugnare läge i vårt hörn av världen kunna bidra i någon mån till att det generellt inte "känns" lika aktuellt att vare sig anordna, eller titta på, vårat Flygvapen?
Jag tror att 80-talets ubåtsincidenter mm gjorde motiven större att förevisa våra försvarsgrenar, både för oss i Sverige men även visa musklerna för andra nationer i vår närhet.

Spridda funderingar!

//Mathias
Mathias Schenström
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Arrangeras det färre flygdagar numera?

Inlägg av UrbanFredriksson »

4. Jo, det har snöat 15:e juni i Stockholm, och då behövde man ställa in i Västerås, men de har ju fortsatt.

Det går också att försäkra sig mot, men vad jag kommer ihåg hade man inte gjort det den gången.

Men det kan ligga nåt i det i alla fall för det kan tänkas att kostnaderna relativt har ökat eftersom det nu kanske finns dyrare aktörer att bjuda in.

5. Knappast: Inte har det nånsin väl förekommit flygdagar på Arlanda, Landvetter eller Skavsta? Och på Säve och Västerås går det ju. Så det skulle i så fall handla om Bromma, men det är inte säkerhetsreglerna som ställer till det för det går att hägna in en del av det röda området som har gjorts i samband med DC-3-aktiviteter, utan det är väl så att om man släpper ut folk på hela plattan igen så kommer den vanliga aktiviteten att avstanna.
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Arrangeras det färre flygdagar numera?

Inlägg av Hellenius »

UrbanFredriksson skrev:
5. Knappast: Inte har det nånsin väl förekommit flygdagar på Arlanda, Landvetter eller Skavsta? Och på Säve och Västerås går det ju. Så det skulle i så fall handla om Bromma, men det är inte säkerhetsreglerna som ställer till det för det går att hägna in en del av det röda området som har gjorts i samband med DC-3-aktiviteter, utan det är väl så att om man släpper ut folk på hela plattan igen så kommer den vanliga aktiviteten att avstanna.
Fast visst saknar vi väl flygdagar på Bromma! Kommer ihåg för 11-12 år sedan när hela Bromma var ett flygdagsområde. Fint besök som DC-3, Boeing B-17, Constellation, Ju52, Mustanger o.s.v. Jag minns inte vem/vilka som arrangerade, men vi i IPMS Stockholm var i varje fall med och hjälpte till en smula.
Ser gärna något liknande i stockholm igen :D
Mvh
/Björn Hellenius
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arrangeras det färre flygdagar numera?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Det finns nog flera anledningar till att antalet flygdagar inte längre är detsamma jämfört t ex med 80-talet. På den tiden var det i det närmaste inflation av sådana tillställningar. Den stora majoriteten anordnades - då som nu (?) - av flygklubbarna ute i landet och många av dragplåstren kom från flygvapnet som ställde upp gratis.

Att arrangera en flygdag tar en hel del resurser i anspråk. Pengar, tid, hårt arbete etc, idag är det svårare att samla den ofta åldrande skaran i en flygklubb runt ett sådant arrangemang. Man orkar helt enkelt inte längre.

Och här tror jag också att vi har ett rekryteringsproblem/"ond cirkel": Det är ju just tack vare flygdagarna som flygklubbarna och flygvapnet kunde nå ut till en speciell och uppsökande grupp intresserade (Notera också gärna att jag skriver flygvapnet snarare än försvarsmakten.). Misstänker att åtminstone därför återväxten till viss del inte är vad den kanske kunde ha varit om dessa förutsättningar hos "klubb å vapen" varit annorlunda.


Däremot arrangeras fler fly in numera jämfört med 80-talet. Men det är på sätt och vis en annan sak, men väl så trevlig...
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Arlanda på slutet av 1970-talet

Inlägg av Arne M »

Om man menar med flygdagar att man ställt upp flygplan till beskådande på en flygplats som Arlanda så vill jag minnas att man hade en sådan tillställning där på slutet av 1970-talet. I varje fall vet jag att jag besökte flygplatsen någon gång 1978-79 och SAS visade upp sina nyinköpta Airbus A300 någonstans på plattan väster om dagens terminaler. Jag var inne i det här för mig stora och imponerande widebody-planet med sina två gångar och luftiga kabin som var klart mer imponerande än de DC-8:or och Caravelle-plan för att inte tala om alla propellerkärror man tidigare flugit med.

Kan någon möjligen erinra sig den här "flygdagen" i slutet på 70-talet och berätta mer. Vad var anledningen till flygdagen och var det fler än SAS som arrangerade? Jag vill minnas att det var en del andra aktiviteter under dagen men den verkligt stora minnesbehållningen var SAS nya Airbus 300-plan. Men det skulle vara kul om man fick lite mer kött på det här minnesbenet från Arlanda! :-)
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Arlanda på slutet av 1970-talet

Inlägg av Christer Sidelöv »

Arne M skrev:Om man menar med flygdagar att man ställt upp flygplan till beskådande på en flygplats som Arlanda så vill jag minnas att man hade en sådan tillställning där på slutet av 1970-talet. I varje fall vet jag att jag besökte flygplatsen någon gång 1978-79 och SAS visade upp sina nyinköpta Airbus A300 någonstans på plattan väster om dagens terminaler. Jag var inne i det här för mig stora och imponerande widebody-planet med sina två gångar och luftiga kabin som var klart mer imponerande än de DC-8:or och Caravelle-plan för att inte tala om alla propellerkärror man tidigare flugit med.

Kan någon möjligen erinra sig den här "flygdagen" i slutet på 70-talet och berätta mer. Vad var anledningen till flygdagen och var det fler än SAS som arrangerade? Jag vill minnas att det var en del andra aktiviteter under dagen men den verkligt stora minnesbehållningen var SAS nya Airbus 300-plan. Men det skulle vara kul om man fick lite mer kött på det här minnesbenet från Arlanda! :-)

Tror du menar de sk "Arlandadagarna" som arrangerades 1982 och i något mindre omfattning 1983 (eller om det var -83 respektive -84?) i gamla gula charterhallen och plattan utanför invid början på bana 01, nuvarande 01L. En av de främsta anledningarna var väl att pusha för ett civilt flygmuseum med alla de flygplan som ännu för en osäker tillvaro i annan lokal på Arlanda, men man passade även på att generellt visa upp allt från småflyg till bruksflyg typ polisen, kustbevakningen mm. Eftersom viss uppvisning i luften förekom åtminstone första året, bl a Pierre Holländer i sin "gamla" Pitts S2A (den blå-gula SE-GTX) kan man nog kalla det flygdag. Min egen insats var att båda åren leda ombyggnaden av fd taxfreeshoppen till biograf.

UrbanFredriksson skrev: Inte har det nånsin väl förekommit flygdagar på Arlanda, Landvetter eller Skavsta?
Men förutom "flygdag" på Arlanda har det även varit flygdagar på Skavsta sen det blev civil flygplats! Tror det var 1988 man hade en större tillställning med bland annat förutom alla svenska inslag flera flygplan från Fighter Collection på Duxford närvarande.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"