Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Rubriken säger väl redan det mesta om frågan :)
När och var gjordes den första besöket/flygningen med ett jetflygplan i sverige? "Vamparna" på F 13 var väl de första reaktionsdrivna flygplanen inom landet (?) men de kan rimligen aldrig stått för första flygningen...
Nicklas
När och var gjordes den första besöket/flygningen med ett jetflygplan i sverige? "Vamparna" på F 13 var väl de första reaktionsdrivna flygplanen inom landet (?) men de kan rimligen aldrig stått för första flygningen...
Nicklas
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Först torde nog Saab 21R-prototyp varit, men Vampire började leveraras i juni 46 medan 21R flög först 47. Jag kan inte komma ihåg att jag hört att Vampire utvärderats i Sverige.Nicklas Lennartsson skrev:"Vamparna" på F 13 var väl de första reaktionsdrivna flygplanen inom landet (?) men de kan rimligen aldrig stått för första flygningen...
Med tanke på att reaplanen hade väldigt kort räckvidd då har jag svårt att tänka mig att nån Meteor varit här på besök eller en Me 262 tagit en sväng över Sverige.
Vi kan också utesluta Robot 310 som flög 49. Men kanske inte Fieseler Fi 103/V-1. Eftersom det fanns en bemannad version så skulle man kunna kalla en vilsekommen V-1 för ett obemannat flygplan och då hamnar vi väl i 1943.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
I SFF Fotoarkiv finns en bild, nr 002-1004925 med en Gloster Meteor som visas upp på Bromma den 26 april 1947 enligt text på fotots baksida. Bilden kommer ursprungligen från bildbyrån AB Text & Bilder.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Planet ankom redan fredagen den 25 April och var det första jetdrivna flygplanet på Bromma. Det var rödlackerat och flögs av Squadron Leader Digger Coates-Freedy. Besöket varade i 4 dagar och på söndagen gjordes en flyguppvisning över Djurgårdsbrunnsviken.
G-AIDC var reggen
/Roger
G-AIDC var reggen
/Roger
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Hm, det här verkar klurigt, det är ju ändå en av de större milstolparna i svensk flyghistoria...
I ett kapitlet "Vampire - Reapremiär på F13" i Bråvallavingar (skrivet av Carl "Buster" Schnell) står att läsa: "Sommaren 1946 blev för 2.divisionens vidkommande hektisk. Vi hade ständig inflygning av personal -flotiljens egen, CFV och Flygstaben - och vi skulle medverka i varenda flygdag. Bland annat kommer jag ihåg F11 redan 16 juni och därefter F12, Örebro och Bromma".
Om det här stämmer var inte G-AIDC först på Bromma...
I ett kapitlet "Vampire - Reapremiär på F13" i Bråvallavingar (skrivet av Carl "Buster" Schnell) står att läsa: "Sommaren 1946 blev för 2.divisionens vidkommande hektisk. Vi hade ständig inflygning av personal -flotiljens egen, CFV och Flygstaben - och vi skulle medverka i varenda flygdag. Bland annat kommer jag ihåg F11 redan 16 juni och därefter F12, Örebro och Bromma".
Om det här stämmer var inte G-AIDC först på Bromma...
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Det är ju inte säkert att Vampire landade på Bromma vid uppvisningarna 1946. Enligt boken "Bromma Flygplats" så var Meteoren det första jetplan att landa på Bromma.
RAF mottog sina första Vampire i Mars 1946 och Flygvapnet (F13) fick sina första i början av Juni 1946. Gloster Meteor hade varit i tjänst i RAF sedan Juni 1944 men innan krigsslutet var det nog inte tal om något besök nånstans i alla fall. Det var inte heller så att det kom några Vampire hit så att våra piloter fick möjlighet att träna, utan de fick åka över till England och lära sig flyga Vampire några veckor innan leveransflygningarna!
I alla fall så tycker jag inte att det är orimligt att leveransflygningarna av Vampire till F13 skulle kunna vara de första jetflygningarna i Sverige.
/Roger
RAF mottog sina första Vampire i Mars 1946 och Flygvapnet (F13) fick sina första i början av Juni 1946. Gloster Meteor hade varit i tjänst i RAF sedan Juni 1944 men innan krigsslutet var det nog inte tal om något besök nånstans i alla fall. Det var inte heller så att det kom några Vampire hit så att våra piloter fick möjlighet att träna, utan de fick åka över till England och lära sig flyga Vampire några veckor innan leveransflygningarna!
I alla fall så tycker jag inte att det är orimligt att leveransflygningarna av Vampire till F13 skulle kunna vara de första jetflygningarna i Sverige.
/Roger
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Roger, du har helt klart en poäng i det du skriver, och visst skedde inflygningen i England.
Tyvärr äger jag inget ex av boken Vampire - Reaepoken, den måste ha bra info om hur upphandling
utvärdering samt eventuella demos genomfördes för 28:an. Höjer på ögonbrynen om man
köpte in ett flygplan med ett helt nytt motorkoncept utan att ens haft ett besök innan, men det var ju en annan tid då...
Frågorna kvarstår... :)
Nicklas
Tyvärr äger jag inget ex av boken Vampire - Reaepoken, den måste ha bra info om hur upphandling
utvärdering samt eventuella demos genomfördes för 28:an. Höjer på ögonbrynen om man
köpte in ett flygplan med ett helt nytt motorkoncept utan att ens haft ett besök innan, men det var ju en annan tid då...
Frågorna kvarstår... :)
Nicklas
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Första flygningen/besöket av jetflygplan i Sverige
Den har mycket bra och detaljerad info...fast inte om just det då naturligtvis ;)Nicklas Lennartsson skrev: Tyvärr äger jag inget ex av boken Vampire - Reaepoken, den måste ha bra info om hur upphandling
utvärdering samt eventuella demos genomfördes för 28:an.
Nicklas
Det talas mest om att köpet kunde gå igenom så smidigt tack vare våra goda kontakter med England. Jag tror faktiskt inte att man gjorde så väldigt ingående studier egentligen, vi skulle till varje pris ha ett reajaktplan med en gång och utbudet var ju inte så stort. J 29 låg för långt bort i tiden. Men man hade säkert följt utvecklingen av planet noga genom folk på plats, t.ex. flygattaché m.fl.
Men nu glider vi ifrån din egentliga fråga, landade något jetflygplan i sverige före leveransflygningarna till F13 i Juni -46?
/Roger