Fält 1 - 89

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Lager

Fält 1 - 89

Inlägg av Fredrik Lager »

Jag har sedan en tid tillbaka arbetat med att sammanställa en lista över flygvapnets alla så kallade "Fält" installationer runt om i Sverige. Jag letar rätt på dem med hjälp av olika forum, google, wikipedia mm. Lägger till koordinater och all övrig information jag kan hitta, och har på så sätt skapat mig ett litet intressant (tycker i alla fall jag :-)) tidsdukoment över en liten del av den svenska försvarsplaneringen.

En av de saker som slår mig som intressant, och det är här jag söker hjälp av er kunniga här på forumet, är att de i många fall inte följer någon slags konsekvent nummerordning. Låt mig precisera ett exempel.

Fält 49 Jokkmokk följs av Fält 52 Gävle/Sandviken som i sin tur följs av Fält 54 Gimo. Jag har inte lyckats hitta Fält 50/51/53. Tittar man längre upp på listan så verkar det som om att efter Fält 58 Björkvik så exiterar det heller inga fler "Fält" fören man kommer till Fält 81 Sjöbo/Tågra.

Detta föranleder mig att undra om dessa "saknade" Fält finns, eller om jag på något sätt gjort en stor miss i mitt sökande?
Om det är så att dessa "Fält" inte existerar, så undrar jag också varför man i så fall har valt att hoppa över vissa nummer?

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig till lite klarhet i denna fråga?
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Mikael Stockman

Re: Fält 1 - 89

Inlägg av Mikael Stockman »

Hej Fredrik!

Detta med flygbaser är kul och om du inte redan har Lennart Anderssons bok "Svenska flygbaser", som alla SFF-medlemmar fick härom året, så rekommenderas du att anskaffa den från t ex SFF medlemsservice. I boken finns massor av kunskaper om flygbaser och listor över var flygbaserna fanns/finns, numreringar på både byggda och ej byggda baser, mm mm.

/Med flygbashälsningar Mikael Stockman FBH/Väst
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Mikael Stockman skrev:Hej Fredrik!

Detta med flygbaser är kul och om du inte redan har Lennart Anderssons bok "Svenska flygbaser", som alla SFF-medlemmar fick härom året, så rekommenderas du att anskaffa den från t ex SFF medlemsservice. I boken finns massor av kunskaper om flygbaser och listor över var flygbaserna fanns/finns, numreringar på både byggda och ej byggda baser, mm mm.

/Med flygbashälsningar Mikael Stockman FBH/Väst
Tack Mikael för tipset!

Måste man vara medlem i SFF för att kunna köpa boken?

Mvh
Fredrik
Nicklas Lennartsson

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Hej Fredrik!

Det var nästan fel fråga att ställa på det här forumet va ;)?

Men... boken går säkert att då tag på på annat håll, även om det lättare som SFF medlem och dessutom säkert billigare... två argument som ofta även står sig vid andra flygrelaterade ting och evenmang.
Dessutom får vi vid några tillfällen per år den spännade "Flyghistorisk tidskrift", som ibland även den tar upp flygbaser, samt vid slutet av året en bok om något specifikt område i flyghistorien. För ett par år sedan var som sagt temat just Flygbaser.

Är du flyghistoriskt intresserad kommer du inte ångra ett medlemskap, det är mycket heltäckande och har något för alla intressegrenar inom flyg :)

Mvh
Nicklas
(Som tvekade ett tag men inte ångrat sig, trotts att ett antal år förflutit..)
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Hej Nicklas och tack för tipset.
Har precis mailat min medlemsansökan.
Ser fram emot ett spännande medlemsskap!

Mvh
Fredrik
Nicklas Lennartsson

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Va kul, välkommen med :)!!

Trevlg läsning!

Vänliga hälsningar
Nicklas
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"