Nutida Spaningsflyg

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Fredrik Lager »

Jag har under förmiddagen suttit och letat runt efter information om de svenska spaningsflyget. S 100B och S 102B verkar fortfarande vara verksamma, men jag lyckas inte hitta vart någonstanns det svenska spaningsflyget är baserat. Enligt Försvarsmaktens hemsida har F 17 en bergsanläggning i Skåne som "stridsleder flygplan och genomför luftbevakning", så min gissning är att de kanske således skulle vara baserade till F 17.

Enligt SMS's hemsida så är 6 S 100B i tjänst och förlagda till F 16 (det framgår dock inte när dessa uppgifter publicerades på hemsidan, så hur pass aktuella uppgifterna är, är oklart), visserligen är det allmänt känt att flygvapnet fortfarande bedriver verksamhet på gamla F 16, men stämmer det att dessa flygplan fortfarande skuller vara kvar där?

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av UrbanFredriksson »

F 17M = Malmslätt. (F.d. F 16M vilket förklarar det där med "F 16", f.d. F 13M, f.d. F 3.)
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Fredrik Lager »

Tack Urban! :)

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

...Spaningsflyget ingår i F 7`s TSFE, men är i huvudsak baserade på Malmen...

mvh

Tommy
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Kenneth Göransson »

Det svenska spaningsflyget är på väg att reduceras. Två S 100B Argus (AEW) har avförts från Försvarsmakten:

100005 (c/n 340B-409) som 2010-05-26 har blivit civil hos Saab AB med registreringen SE-B09 och
100006 (c/n 340B-431) som 2010-06-29 blivit SE-B31.

Någon som har mer information? Kan det vara de två som i november förra året beställdes av Förenade Arabemiraten eller kanske snarare de två resterande av de tre som Thailands flygvapen beställt och som vi läst om i en tidigare tråd i forumet?
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Emil Lindberg »

Glöm inte att Flygvapnet sedan introduktionen av spaningskapsel SPK 39 och laserpekkapsel Litening II på JAS 39C/D Gripen kan uppfylla S:et i förkortningen JAS. Tidgare var detta S ett rätt litet s som inskränkte sig till spaning med radarn, ögonen och möjligtvis handkamera.
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av UrbanFredriksson »

Emil Lindberg skrev:Glöm inte att Flygvapnet sedan introduktionen av spaningskapsel SPK 39 ...
Bara en liten fotnot: Spaningskapsel har varit "på gång" sen 1986, men strukits (två gånger tror jag) när det blivit ont om pengar. De här åtta beställdes 2001 och kostade 600 miljoner tillsammans.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Emil Lindberg »

Thales Digital Joint Reconnaissance Pod har nyligen integrerats och provats på sydafrikanska JAS 39C, se http://www.gripen.com/en/MediaRelations ... _speed.htm
Fler bilder finns på http://www.gripen.com/en/MediaRelations/gib.htm, välj "New images"

Om Försvarets Matrielverk hade valt samma väg, valt ett existerande system/koncept, hade anskaffning och integreringen troligtvis gått snabbare än vad det nu har gjort.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Emil Lindberg »

Emil Lindberg skrev:Thales Digital Joint Reconnaissance Pod har nyligen integrerats och provats på sydafrikanska JAS 39C
Nyheten var tydligen inte så ny...

http://www.thalesgroup.com/Press_Releas ... on_Gripen/

http://www.flightglobal.com/articles/20 ... -pods.html

http://www.saairforce.co.za/news-and-ev ... recce-pods
Håkan A
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 apr 2008, 21:49
Ort: Norrland

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Håkan A »

Emil Lindberg skrev:Thales Digital Joint Reconnaissance Pod har nyligen integrerats och provats på sydafrikanska JAS 39C, se http://www.gripen.com/en/MediaRelations ... _speed.htm
Fler bilder finns på http://www.gripen.com/en/MediaRelations/gib.htm, välj "New images"

Om Försvarets Matrielverk hade valt samma väg, valt ett existerande system/koncept, hade anskaffning och integreringen troligtvis gått snabbare än vad det nu har gjort.
När beslutet fattades om införskaffning av en spaningskapsel till Gripen, vilka möjliga kapslar fanns då tillgängliga på marknaden som vi kunde ha köpt i stället?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Emil Lindberg »

Håkan A skrev:När beslutet fattades om införskaffning av en spaningskapsel till Gripen, vilka möjliga kapslar fanns då tillgängliga på marknaden som vi kunde ha köpt i stället?
Nu får ni rätta mig om jag har fel.
Men beslut om att förse JAS 39 med spaningskapsel togs väl (äntligen) någon gång 2001-2002, och när beslutet togs var det väl inte utpekat vilken kapsel det skulle bli (det skulle väl strida mot upphandlingsregler och annat).
Bl.a var spaningskapsel SHARP då under framtagning. Det skulle förvåna mig om t.ex israelerna, engelsmännen och/eller fransmännen inte hade nåt på gång i samma veva.
Dessutom skulle man under utvecklingen av SPK 39, när man insåg (om man nu gjorde det) att utveckling och intergrering skulle ta (för) lång tid och att det skulle bli för dyrt, kunnat ha avbrutit projektet och siktat på ett annat alternativ, t.ex RAPTOR.
Man bör ha i åtanke att SPK 39 ännu inte är levererat till Försvarsmakten, systemet tillhör fortfarande FMV (se artikel om SPK 39 på Chefsingenjörens blogg).
Håkan A
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 apr 2008, 21:49
Ort: Norrland

Re: Nutida Spaningsflyg

Inlägg av Håkan A »

Emil Lindberg skrev:
Håkan A skrev:När beslutet fattades om införskaffning av en spaningskapsel till Gripen, vilka möjliga kapslar fanns då tillgängliga på marknaden som vi kunde ha köpt i stället?
Nu får ni rätta mig om jag har fel.
Men beslut om att förse JAS 39 med spaningskapsel togs väl (äntligen) någon gång 2001-2002, och när beslutet togs var det väl inte utpekat vilken kapsel det skulle bli (det skulle väl strida mot upphandlingsregler och annat).
Bl.a var spaningskapsel SHARP då under framtagning. Det skulle förvåna mig om t.ex israelerna, engelsmännen och/eller fransmännen inte hade nåt på gång i samma veva.
Dessutom skulle man under utvecklingen av SPK 39, när man insåg (om man nu gjorde det) att utveckling och intergrering skulle ta (för) lång tid och att det skulle bli för dyrt, kunnat ha avbrutit projektet och siktat på ett annat alternativ, t.ex RAPTOR.
Man bör ha i åtanke att SPK 39 ännu inte är levererat till Försvarsmakten, systemet tillhör fortfarande FMV (se artikel om SPK 39 på Chefsingenjörens blogg).
Beslutet om införskaffade av SPK 39 fattades någon gång i slutet på -90talet. Kravet var att bildkvaliteten skulle vara likvärdig eller överskrida den som AJSF 37 presterade. Det kravet ligger kvar om än i omskriven form. När projekteringen drog igång så var antalet sensor med den bildkvaliteten synnerligen begränsad. Den kunde, och kan fortfarande, räknas på ena handens fingrar. Om man därtill lägger vilka sensorer som vi på den tiden faktiskt fick köpa så minskar det valbara antalet ytterligare.
Man insåg givetvis inte i tid att det skulle bli problem i den omfattning som vi nu har sett, och fortfarande ser. Med tanke på de summor som är nedlagda i SPK projektet är det inte "bara" att lägga ner och börja om från början. Raptorpodden är visserligen intressant, men jag tvivlar att den ryms under en Gripen, SPK:n må vara en stor grej, men det är ingenting mot vad Raptorpodden är, den är ruskigt stor.
För övrigt skall man inte tro allt man läser i bloggosfären, bara för att man är CI så betyder det inte att man alltid har torrt på fötterna. Det har i smala kretsar blivit poppis att hacka på Gripens spaningsförmåga, eller brist på densamma, men jag har ännu inte sett någon som har haft helhetsbilden klar för sig utan snarare är ute efter billiga poäng.
jag kan däremot till fullo hålla med om att vill man ha ett exempel på ett projekt som skötts dåligt från alla inblandade parter så är det just SPK 39, hela vägen från L24 till FMV vidare till SAAB. Samtliga behöver skärpa sig!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"