Fredens hav

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Fredens hav

Inlägg av Christian S »

En intressant dokumentär från SVT om Fredens Hav - Östersjön där åtta nationer regelbundet uppträder. Dokumentären är ca. 40min och vad passar bättre en regnig och tråkig dag som denna få lite nostalgi? Dokumentären är från 1979 och berättare är Christer Åström.
http://www.videoactive.eu/VideoActive/V ... curpage=18

Trevlig helg till er alla!

Om inte länken fungerar, sök på Fredens Hav på http://www.videoactive.eu
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Fredens hav

Inlägg av Kenneth Göransson »

Jag har sett programmet tidigare, tror t o m att jag har det inspelat på ett VHS-band någonstans i "samlingarna". Med tanke på den andra tråden i forumet om Nutida Spaningsflyg, känner jag att detta alltid kommer att bli ett intressant område i världen att ha koll över, oavsett hur avspänt relationer länder emellan kan verka vara.

Filmen ställer några frågor i mitt huvud: Hur mycket trafik finns det idag i Östersjön m a p de "spårvagnar" som körde slingorna för 30 år sedan? Tar man likadana foton på främmande flygplan som då? Hur många ingripande med avvisning som följd gör man idag?

När filmen gjordes utbildade min barndomskamrat, och sedermera svåger, sig till spaningspilot på 37 Viggen. Han pratade inte mycket om vad som hände under en vanlig arbetsdag, men jag förstod att det fanns tillräckligt med "jobb" i ärendet. Någon gång berättade han ändå något, kanske inte så hemligt, att han t ex hade gjort honnör åt en rysk kollega under en identifieringsflygning. Detta skulle man kanske göra vid en sådan här händelse?

Försvarsmaktens hemsida kan man läsa om att man under första kvartalet 2010 haft fyra kränkningar av svenskt luftterritorium. Är detta en normal siffra?

Vad gäller filmen, så gillar jag Sven Scheiderbauers (f d chef Flygvapenmuseum, sedan 2005 chef för Norsk Luftfartsmuseum) (militär)politiskt korrekta svar (tid 7:30) på Christer Åströms fråga om det kan gå att bli upptäckt av radarn: "Det är väldigt svårt" :D
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Hej,

intressant site!

Prova denna länk; en BBC-film från 1959 om Sverige.
Bilder från F18 och berghangaren ca 4min 47 sec in i filmen
http://www.videoactive.eu/VideoActive/V ... &curpage=0

Mvh

Micke
Micke Axelsson
Odmasc

Inlägg av Odmasc »

Tack för en intressant film! Vilken verksamhet det var på den tiden, som inte ligger så jättelångt tillbaka i tiden.
Kul också att se J35F in action.

Man undrar ju hur hög beredskap vi har idag för såna händelser som vi ser på filmen? Det torde väl inte vara lika livlig verksamhet idag som för 30 år sedan men ändå, nog förekommer det.
Finns det hela tiden startberedda 39:or i Ronneby som kan identifiera / avvisa främmande "företag"?

Någon som vet?
Mathias Schenström
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Incidentberedskapen står startklar årets alla dagar dygnet runt. Men var de står i beredskap är sekretessbelagt.
/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"