S 16 haveri 1941-08-17

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

heinzwinkel
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2010, 18:22

S 16 haveri 1941-08-17

Inlägg av heinzwinkel »

Fänrik Gösta Magnus Olai, född 1917-08-11, omkom vid ett haveri på Valbytorp, Hjälmaredocka (vid Arboga) 1941-08-17 med ett flygplan typ S 16 tillhörande Östgöta flygflottilj. Finns det någon som vet mer om denna händelse?
Bengt Ekbladh

Re: S 16 haveri 1941-08-17

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
enl In Memoriam // Bo Widfeldt
var det pga. motorstörning, konstruktionsfel som S16A 3369, F3-28 havererade på Valbytorp.

GM Olai, N-J Nilsson och EG Pettersson avled
medan KYS Simonsson skadades


mvh Bengt
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: S 16 haveri 1941-08-17

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Det står även i ovan nämnda bok att Fk Olai var fs (flygspanare) och att han "övertog spakarna från ff innan haveriet".
Besättningen på S 16A nr 3369 F 3-28 bestod av:
Vpl ff Fu Nils-Johan Nilsson (GFSU:2), ff
Fk Gösta M. Olai (FFSU), fs
Krp E:G: Pettersson, mek. Han brännskadades och avled 410821.
Fu K.Y.S. Simonsson, fsig. Han skadades vid olyckan men överlevde.

Platsen för haveriet anges till Valbytorp, Hjälmaredocka, Arboga.

En hänvisning ges även till ett haveri 410916 med B 16A nr 3340 F 7-27 som anges bero på motorbrand, konstruktionsfel.

Martin Hellberg, Backamo
heinzwinkel
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2010, 18:22

Re: S 16 haveri 1941-08-17

Inlägg av heinzwinkel »

Hjärtligt tack för informationerna!
Lennart Bergqvist
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: S 16 haveri 1941-08-17

Inlägg av Lennart Bergqvist »

Hej!

Det förekom många haverier med S16 och B16 här kommer några som kommit till min kännedom.

Motorbränder orsakades av att man i kristid blandade in metanol i bränslet . flottören i förgasaren var ihoplimmad med schellack som löstes upp av alkoholen varvid flottören inte fungerade utan medförde att förgasaren flödade över och bränslet rann ut i motorrummet och antändes.

Ett annan haveriorsak var förknippat med bensinkranen.
Denna skulle skötas av färdmekanikern. Om nu av mänskliga skäl mekanikern glömde att vrida på bensinkranen så fanns det så mycket bränsle i systemet att detta räckte till varmkörning och påbörjad start. Sedan tog det slut ....

En tredje orsak var att motorerna hade bra prestanda som förmodligen inbjöd till "busflygning"

Det finns säkert flera orsaker till de många och tragiska haverierna.

Kanske någon anan vet mer?

Hälsningar
Lennart
:-(
LBQ
Bengt Ekbladh

Re: S 16 haveri 1941-08-17

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vi får väl läsa vidare i Caproni-boken!

mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"