Hur kommer det sig att Saab Safir:s sidroder har detta märkliga utseende när man kollar rakt bakifrån?
Bild 1
Bild 2
Kent S
Safir roder
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Safir roder
Det är inget konstigt, det är för att kompencera girmomentet från propellern. Det är ju en slipström som blir
när propellern roterar och man kan inte kompencera girmomentet med enbart sidrodertrim.
Pelle.
när propellern roterar och man kan inte kompencera girmomentet med enbart sidrodertrim.
Pelle.
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
- Ort: Halmstad
Re: Safir roder
Tack för snabbt svar, hade mina aningar men ville få det sagt av nån som förstår sig på.
Fin uppvisning ni gjorde på Flygplatsens dag.
Kent S
Fin uppvisning ni gjorde på Flygplatsens dag.
Kent S
Re: Safir roder
Brukar man inte kompensera detta genom att snedställa fenan någon grad eller två?
/Leif
/Leif
Re: Safir roder
På Sk61 Bulldog är fenan snedställd.
Pelle.
Pelle.
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Safir roder
Tror den här frågan varit uppe på forumet tidigare då jag la upp min bild uppifrån på Lufthansas Ju 52/3M där man tydligt kan se att fenan är snedställd. En annan metod att kompensera vridmomentet är att snedställa motorn en aning. Har för mig att så är fallet på exempelvis Super Cub.eralehm skrev:Brukar man inte kompensera detta genom att snedställa fenan någon grad eller två?
/Leif
För övrigt kan man även på denna bild se den något ovanliga lösningen att ha motor 1 och 3 snedställda vilket tydligen förbättrade eller förenklade en och tvåmotorflygning.