Safir roder

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kent Schram
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Safir roder

Inlägg av Kent Schram »

Hur kommer det sig att Saab Safir:s sidroder har detta märkliga utseende när man kollar rakt bakifrån?
Bild 1
Bild 2

Kent S
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: Safir roder

Inlägg av Pär Wolff »

Det är inget konstigt, det är för att kompencera girmomentet från propellern. Det är ju en slipström som blir
när propellern roterar och man kan inte kompencera girmomentet med enbart sidrodertrim.

Pelle.
Kent Schram
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Safir roder

Inlägg av Kent Schram »

Tack för snabbt svar, hade mina aningar men ville få det sagt av nån som förstår sig på.
Fin uppvisning ni gjorde på Flygplatsens dag.

Kent S
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Safir roder

Inlägg av eralehm »

Brukar man inte kompensera detta genom att snedställa fenan någon grad eller två?

/Leif
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: Safir roder

Inlägg av Pär Wolff »

På Sk61 Bulldog är fenan snedställd.

Pelle.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Safir roder

Inlägg av Christer Sidelöv »

eralehm skrev:Brukar man inte kompensera detta genom att snedställa fenan någon grad eller två?

/Leif
Tror den här frågan varit uppe på forumet tidigare då jag la upp min bild uppifrån på Lufthansas Ju 52/3M där man tydligt kan se att fenan är snedställd. En annan metod att kompensera vridmomentet är att snedställa motorn en aning. Har för mig att så är fallet på exempelvis Super Cub.

För övrigt kan man även på denna bild se den något ovanliga lösningen att ha motor 1 och 3 snedställda vilket tydligen förbättrade eller förenklade en och tvåmotorflygning.

Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"