Berghangaren på F18 fylld med skum.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35221
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 dec 2009, 18:19

Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av 35221 »

Har en bild där den inredda berghangaren uppe på F18 är fylld med skum. På bilden syns två drakar (märkta F18) men det är skum i hangaren ända upp till buken på planen. Vad är syftet med detta?

Fotot är en papperskopia varför jag inte kan lägga ut den på forumet men senare i sommar så.
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Jag gissar på tre saker...

1: Vådautlösning av brandlarmet

2: Brand

3: Test för att se hur utrustningen tål skummet (blev en hel del korrision om man inte rengjorde och avfuktade kärrorna)


mvh

Tommy
Bengt Ekbladh

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Övning ?
Eventuellt tillbud väl mindre troligt?
Har du någon ca tidpunkt?
Bengt
35221
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 dec 2009, 18:19

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av 35221 »

Har tyvärr ingen tidpunkt... den enda ledtråden om de nu e nån ledtråd är att på ena draken står 18 med de gamla typsnittet, den feta stilen medan på de andra är den senare stilen... vad tror du...?
Bengt Ekbladh

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

35221 skrev:Har tyvärr ingen tidpunkt... den enda ledtråden om de nu e nån ledtråd är att på ena draken står 18 med de gamla typsnittet, den feta stilen medan på de andra är den senare stilen... vad tror du...?
Gissningsvis låter det som vid införandet av 1964 års märkningsbestämmelser,
och en del varianter förekom ett tag.

Om du nu menar F18-18, 35218 så bör den då rätt nyligen anlänt från F16

Bengt
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Pär Wolff »

Inget märkvärdigt. Vi fick en ny automatisk släckningsanläggning i varje bergshangar och det måste ju testas
och samtidigt fick vi se hur högt skummet nådde på kärrorna. Det fanns även flammdäckare i taken.

Pelle.
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Göran Hansson »

Denna fråga får mig att minnas en episod när jag var brandman på F21 -88, en söndagkväll när vi var i beredskap så fick
vi ett samtal ifrån vakten att ett brandlarm hade löst ut i 3 Div hangar och att dom ville att vi skulle åka och kolla vilket vi gjorde
När vi kom fram till hangaren så skulle vi gå in i en dörr vid sidan om själva hangarportarna in till den administrativa delen.
När brandchefen med mig tätt efter öppnade dörren så välde skummet ut, hela hangaren var skumfylld inkl. hela den adminstrativa delen :-)
Så vi tog på oss rökdykar utrustningen för att gå in och kolla hur det stod till.
När jag kom in i stora hangaren så var det ända men kunde se 10-12 st 37 fenor som stod upp igenom skummet som hajfenor.
vi fick upp alla hangarportar så att allt skum kunde rinna ut på hangarplatorna runt hangaren.
Då det var en söndag så var det ganska tomt på flottiljen men uppvändande vpl som kom ifrån Stockholm med kvällsplanet blev genast satta i arbete med att försöka få upp så mycket skum som möjligt, vi i brandstyrkan återvände till brandstationen då vi fortfarande hade beredskap.
Efter ca: 2 timmars sömn ungerfär 2-3 på natten så vaknade jag av ett hiskligt ljud, det visade sig senare att teknikerna som kallats in under kvällen/natten hade rullat ut alla Viggar och kedjat fast dom i backen för att köra igenom motorerna.
Så där stod 10-12 Viggar på på fullt skaft mitt i den Norrlänska natten, Ljuv musik :-)
På morgonen när vi vaknade så låg det ett tjockt lager skum på hangartaket, lite som grädde på en gräddtårta, det låg där i flera dagar så en dag när vi hade varit ute på något, minns inte vad så när vi kom fram till vakten så låg det små skumbollar över hela flottiljområdet, då hade en hkp10 löst problemet med att få bort allt skum ifrån taket med att hovra över hangaren.

Ha det gott
A real Engine is round
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Pontus W »

"Så där stod 10-12 Viggar på på fullt skaft mitt i den Norrlänska natten, Ljuv musik"

Hehe.. Det var nog en upplevelse kan jag tänka mig :D
Bengt Ekbladh

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej o tack Göran

för en "lycklig" episod ur livet i FV.

Fram för mera sådanna.

Inge problem att starta kärrorna , motorerna tog ingen skada?

Sen , hangarhundarna, något krypin eller var de avskaffade då?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Göran Hansson »

Bengt Ekbladh skrev:Hej o tack Göran

för en "lycklig" episod ur livet i FV.

Fram för mera sådanna.

Inge problem att starta kärrorna , motorerna tog ingen skada?

Sen , hangarhundarna, något krypin eller var de avskaffade då?

mvh Bengt
hangarhundarna var faktiskt det som oroade oss mest, fast den natten var det inga hangarhundar i hangaren och jag vet inte varför
anledningen till att dom startade motorerna var just att få bort skummet i och på flygmaskinerna då det skummet som användes var skadligt för metallen.

Ha det gott
A real Engine is round
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Berghangaren på F18 fylld med skum.

Inlägg av Åba »

Ha ha, vilken underbar historia!
Tack för att du delger oss. Vi anekdot-törstande behöver såna här första-hands-berättade historier från verkligheten...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"