Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Björn Fransson
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51
Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Läste Leif Fredins eminenta J 26-bok under semestern. En del gamla J 26:or fanns ju i aktiv tjänst i Mellanamerika in på 80-talet, vilket fick mig att fundera på vilket som är den äldsta stridsflygplanskonstruktionen som fortfarande finns i aktiv tjänst. Någon som vet besked?
Nordkorea lär ju fortfarande ha några tvåsitsiga MiG-15 igång. Nu faller väl de egentligen på mitt eget uppsatta kriterium eftersom de ju är skolflygplan, men det är ju i grunden en stridsflygplanskonstruktion. Även kinesiskbyggda MiG-17 finns kvar där. Men finns ännu äldre kärror någonstans?
Nordkorea lär ju fortfarande ha några tvåsitsiga MiG-15 igång. Nu faller väl de egentligen på mitt eget uppsatta kriterium eftersom de ju är skolflygplan, men det är ju i grunden en stridsflygplanskonstruktion. Även kinesiskbyggda MiG-17 finns kvar där. Men finns ännu äldre kärror någonstans?
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Undrar vad "eralehm" säger om det?Björn Fransson skrev:Läste Leif Fredins eminenta J 26-bok under semestern.
Ett icke-svar men.....
När Dominikanska Republiken pensionerade sina Mustanger 1984 så var det 44 år efter första flygningen av typen. Som jämförelse kan man ju ta våran J 35 Draken som gick ur tjänst i Sverige 1999, 44 år efter första flygningen! När Österrikarna stängde sin Drakenverkstad 2005 var det ett halvt sekel sen första flygningen! Liknande siffror kan man få med exempelvis Vampire och Hunter. Så egentligen var inte Mustangerna i DR så unika i sig. Fast ursprungsfrågan är lite intressant ändå, vilken typ fortfarande i tjänst är äldst?
Senast redigerad av Christer Sidelöv den 31 jul 2010, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
vad sägs om någon B-52:a eller en KC-135:a, bägge kom väl i tjänst i mitten på 50 talet.
/G
/G
A real Engine is round
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Jag funderade lite på just B-52 som flög första gången 1952 och fortfarande är i tjänst (och lär så förbli ett bra tag framöver), men ursprungsfrågan verkar avse enmotoriga jaktplan. C-130 Hercules som flög första gången 1954 ligger annars inte långt efter. Den är nog ännu mer unik eftersom den ännu byggs! Den är ju även fortfarande i tjänst i svenska Flygvapnet 45 år efter att första flygplanet togs i tjänst. Dessutom är det väl frågan om inte Hkp 4 hinner fylla 50 innan den tas ur tjänst. Det är mindre än tre år kvar!
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
- Ort: Glumslöv
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
De B-52 som är i tjänst idag är alla byggda kring 1960-62 och beräknas vara kvar i kanske 20 år till så om de inte redan håller rekordet bland stridsflygplan är de nog inte långt efter. Och på tal om C-130 ska vi inte glömma att det fortfarande flygs C-47/DC-3 i flera länders flygvapen. 84001 är inte heller precis den äldsta Herkan som tuffar omkring i lufthavet, det flygs C-130B av tidig årgång på många håll i världen och jag tror faktisk en och annan C-130A, modifierade dock, är i tjänst ännu. De torde i så fall vara byggda i slutet av 50-talet.
Börjar man sedan leta bland allt gammalt ryskt, brittiskt och franskt (främst i form av beväpnade skolflygplan) som används på åtskilliga håll i vida världen så kanske B-52 får se upp trots allt.
Börjar man sedan leta bland allt gammalt ryskt, brittiskt och franskt (främst i form av beväpnade skolflygplan) som används på åtskilliga håll i vida världen så kanske B-52 får se upp trots allt.
Per Börjeson
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Tror inte USAF har flugit C-47 sen mitten på 70-talet. Sista C-117 togs ur tjänst 1976. Grekiska flygvapnet torde ha varit sista europeiska militära DC-3 operatören. De flög väl in i 90-talet. Sydafrikas FV flyger ett tiotal DC-3 med fotogenspisar, men vilka är de andra "flera flygvapen" som ännu har typen i tjänst?
Förresten flyger väl grekerna fortfarande med Phantom 52 år efter typens första flygning?
Förresten flyger väl grekerna fortfarande med Phantom 52 år efter typens första flygning?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Libanesiska flygvapnet tog väl härom året för sjuttioelfte gången sina Hawker Hunter i tjänst igen...
Äldsta stridsflygplanet i tjänst? - några funderingar
Intressant kalenderbitarfråga. Men också svårbesvarad; vad menas exempelvis med "äldsta stridsflygplanet i tjänst"?
Om man sätter stridsflygplan = militärflyg blir det aningen enklare att svara på. Men ändå knepigt; J35 Draken finns ju bland annat fortfarande kvar som flygande exemplar i USA på skolor för utbildning av provflygare om jag minns rätt.
Men om man ser lite historiskt på det hela kan man lista de fem första flygplansmodeller som loggat mer än 50 års kontinuerlig tjänst hos ursprunglig kund. English Electric Canberra var det första planet som passerade 50 år i tjänst. Det planet har ju t.o.m. i version Tp52 funnits i två ex i Svenska Flygvapnet (köpta 1960 och hemlighållna i tio år) som "spionflygplan" före de två Tp 85 Caravellerna togs i tjänst i början av 70-talet (1971).
B52 Stratofortress blev den andra flygplanstypen som passerat mer än 50 år i tjänst hos USAF. Och det finns ju fortfarande i tjänst over there. Amerikanska flygvapnet beräknar att hålla B52 i flygande tjänst åtminstone till 2040.
Tupolev Tu-95 med NATO-beteckningen Bear blev den tredje flygplanstypen med mer än 50-års kontinuerlig tjänst. Denna kända bombare från Kalla krigets dagar är fortfarande i tjänst i Ryssland och beräknas finnas kvar till 2040. Det är fortfarande världens snabbaste propellerflygplan med extremt pilformade vingar och fyra turbopropmotorer med dubbla motroterande propellrar.
KC-135 Stratotanker är det fjärde flygplanet som passerat tjänstetid på mer än 50 år i kontinuerlig användning. Denna flygplanstyp som sedermera blev den civila Boeing B707 är enligt tekniska beräkningar möjliga att flyga (trots höjda driftskostnader etc) ända in på 2040-talet med teoretiskt hela 80 års flyguttag innan man passerat gränsen för beräknad livslängd. I sanning en imponerande siffra.
Lockheed C-130 Hercules blev det femte flygplanet som klockat in mer än 50 års kontinuerlig tjänst i ursprungligt flygvapen. Och som sagt är planet ännu efter 50 år fortfarande i produktion, nu i versionen C-130J Super Hercules.
Det lär finnas ytterligare en sjätte flygplanstyp som passerat 50 år i flygande tjänst. Men nu kommer vi in på det kniviga med definitioner av vad som är ett visst plan - är det att namnet och det yttre utseendet i stort påminner om de ursprungliga planen? Eller vad menar vi egentligen med att samma plan tjänstgjort och fortfarande tjänstgör efter 50 år i det ursprungliga flygvapnets tjänst?
Jag menar att en C-130J Super Hercules inte är samma plan som den ursprungliga Herculesen. Dagens versioner har modern elektronik och s.k. glass cockpits. De har också förbättrats aerodynamiskt och motorerna är väsentligt förbättrade och effektivare med bättre miljöprofil etc. Så att jämföra en gammal och en ny Hercules (eller något annat av de här nämnda flygplanstyperna) är som att jämföra en gammal Volvo PV 444 med dagens Volvo S60 eller motsvarande. De har ett gemensamt företagsnamn och en stolt gemensam historia; men inte är det samma bil! Och detsamma gäller förstås de här flygplanstyperna - gemensamt företagsnamn men inte alls samma flygplan.
Och här ligger förstås förklaringen till att flera av de här planen förväntas ha en livslängd på ytterligare 20-30 års tjänst. Det är helt enkelt enkelt hela tiden alltmer nya och förbättrade, ja i vissa fall helt nya, modeller som sätts in med senaste moderna teknik och elektronik i kärrorna! Fast de heter förstås detsamma!
Om man sätter stridsflygplan = militärflyg blir det aningen enklare att svara på. Men ändå knepigt; J35 Draken finns ju bland annat fortfarande kvar som flygande exemplar i USA på skolor för utbildning av provflygare om jag minns rätt.
Men om man ser lite historiskt på det hela kan man lista de fem första flygplansmodeller som loggat mer än 50 års kontinuerlig tjänst hos ursprunglig kund. English Electric Canberra var det första planet som passerade 50 år i tjänst. Det planet har ju t.o.m. i version Tp52 funnits i två ex i Svenska Flygvapnet (köpta 1960 och hemlighållna i tio år) som "spionflygplan" före de två Tp 85 Caravellerna togs i tjänst i början av 70-talet (1971).
B52 Stratofortress blev den andra flygplanstypen som passerat mer än 50 år i tjänst hos USAF. Och det finns ju fortfarande i tjänst over there. Amerikanska flygvapnet beräknar att hålla B52 i flygande tjänst åtminstone till 2040.
Tupolev Tu-95 med NATO-beteckningen Bear blev den tredje flygplanstypen med mer än 50-års kontinuerlig tjänst. Denna kända bombare från Kalla krigets dagar är fortfarande i tjänst i Ryssland och beräknas finnas kvar till 2040. Det är fortfarande världens snabbaste propellerflygplan med extremt pilformade vingar och fyra turbopropmotorer med dubbla motroterande propellrar.
KC-135 Stratotanker är det fjärde flygplanet som passerat tjänstetid på mer än 50 år i kontinuerlig användning. Denna flygplanstyp som sedermera blev den civila Boeing B707 är enligt tekniska beräkningar möjliga att flyga (trots höjda driftskostnader etc) ända in på 2040-talet med teoretiskt hela 80 års flyguttag innan man passerat gränsen för beräknad livslängd. I sanning en imponerande siffra.
Lockheed C-130 Hercules blev det femte flygplanet som klockat in mer än 50 års kontinuerlig tjänst i ursprungligt flygvapen. Och som sagt är planet ännu efter 50 år fortfarande i produktion, nu i versionen C-130J Super Hercules.
Det lär finnas ytterligare en sjätte flygplanstyp som passerat 50 år i flygande tjänst. Men nu kommer vi in på det kniviga med definitioner av vad som är ett visst plan - är det att namnet och det yttre utseendet i stort påminner om de ursprungliga planen? Eller vad menar vi egentligen med att samma plan tjänstgjort och fortfarande tjänstgör efter 50 år i det ursprungliga flygvapnets tjänst?
Jag menar att en C-130J Super Hercules inte är samma plan som den ursprungliga Herculesen. Dagens versioner har modern elektronik och s.k. glass cockpits. De har också förbättrats aerodynamiskt och motorerna är väsentligt förbättrade och effektivare med bättre miljöprofil etc. Så att jämföra en gammal och en ny Hercules (eller något annat av de här nämnda flygplanstyperna) är som att jämföra en gammal Volvo PV 444 med dagens Volvo S60 eller motsvarande. De har ett gemensamt företagsnamn och en stolt gemensam historia; men inte är det samma bil! Och detsamma gäller förstås de här flygplanstyperna - gemensamt företagsnamn men inte alls samma flygplan.
Och här ligger förstås förklaringen till att flera av de här planen förväntas ha en livslängd på ytterligare 20-30 års tjänst. Det är helt enkelt enkelt hela tiden alltmer nya och förbättrade, ja i vissa fall helt nya, modeller som sätts in med senaste moderna teknik och elektronik i kärrorna! Fast de heter förstås detsamma!
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
- Ort: Strängnäs
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Christer Sidelöv skrev:... Grekiska flygvapnet torde ha varit sista europeiska militära DC-3 operatören. De flög väl in i 90-talet.
Jo, Grekerna har 2 stycken kärror kvar, dessa är sparade för deras historiska divison, och används inte i operativt syfte.
De blev renoverade 2005, (har jag för mig...)
hälsningar
Tommy
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
AFSOC lär faktiskt ha ett antal C-47T (Basler BT-46) i tjänst.Christer Sidelöv skrev:Tror inte USAF har flugit C-47 sen mitten på 70-talet.
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
hej.
Flygplan i "aktiv" tjänst bör väl vara de som används aktivt av respektive flygvapen alt. marin NU ?
Samt inte ev. snart eller redan i museal tillvaro?
eller?
MVH Bengt
Om Draken kan man väl säga att de kom i Tjänst tidigast sent 1959 .
Eller ska man räkna med att en typ flög !:a ggn så är man i tjänst??
Flygplan i "aktiv" tjänst bör väl vara de som används aktivt av respektive flygvapen alt. marin NU ?
Samt inte ev. snart eller redan i museal tillvaro?
eller?
MVH Bengt
Om Draken kan man väl säga att de kom i Tjänst tidigast sent 1959 .
Eller ska man räkna med att en typ flög !:a ggn så är man i tjänst??
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
FV använder ju fortf några J32 Lansen :) När är dessa individer byggda ?
- Björn Fransson
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Många intressanta inpass. Med ledning av allt som skrivits, har jag petat ihop följande lilla lista.
Om jag tolkat allt rätt, verkar det faktiskt som om min gissning fortfarande står sig rätt bra. MiG-17 flög ju första gången 1950 och flyger tydligen fortfarande i Nordkorea och ett antal afrikanska länder, bland annat Sudan och Tanzania. Därmed skulle den kunna sägas vara världens äldsta ännu använda stridsflygplanskonstruktion.
Tvåa är de libanesiska Hunter som (enligt Wikipedia) användes aktivt så sent som för några veckor sedan. (Huntern flög ju första gången 1951).
Trea är B-52 som flög första gången i april 1952.
Fyra skulle faktiskt kunna vara Lansen som i så fall slår femman Tu-95 med 9 dagar...
MEN... Detta med "äldst" är ju en fråga om definitioner (det är viktiga saker det här ) och alla dessa ungdomar skulle kunna bli slagna på fingrarna av BAe:s kommande Nimrod MRA4 eftersom DH Comet flög redan 1949. Men Comet var å andra sidan inget stridsflygplan när det byggdes och Nimrodvarianten är ju yngre... Svårt det här.
Och dessutom - eller snarare: framför allt - har jag garanterat glömt någon kärra.
Om jag tolkat allt rätt, verkar det faktiskt som om min gissning fortfarande står sig rätt bra. MiG-17 flög ju första gången 1950 och flyger tydligen fortfarande i Nordkorea och ett antal afrikanska länder, bland annat Sudan och Tanzania. Därmed skulle den kunna sägas vara världens äldsta ännu använda stridsflygplanskonstruktion.
Tvåa är de libanesiska Hunter som (enligt Wikipedia) användes aktivt så sent som för några veckor sedan. (Huntern flög ju första gången 1951).
Trea är B-52 som flög första gången i april 1952.
Fyra skulle faktiskt kunna vara Lansen som i så fall slår femman Tu-95 med 9 dagar...
MEN... Detta med "äldst" är ju en fråga om definitioner (det är viktiga saker det här ) och alla dessa ungdomar skulle kunna bli slagna på fingrarna av BAe:s kommande Nimrod MRA4 eftersom DH Comet flög redan 1949. Men Comet var å andra sidan inget stridsflygplan när det byggdes och Nimrodvarianten är ju yngre... Svårt det här.
Och dessutom - eller snarare: framför allt - har jag garanterat glömt någon kärra.
- Björn Fransson
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 18 mar 2008, 09:51
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Björn Fransson skrev:Läste Leif Fredins eminenta J 26-bok under semestern.
Christer Sidelöv skrev:Undrar vad "eralehm" säger om det?
Jag har läst för mycket i "Kronmärkt" och har helt uppenbart svårt att hålla ordning på Leifarna... Leif Hellströms eminenta bok ska det förstås vara!
- Mikael Olrog
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Mitt tips är flygplanen i Battle of Britain memorial flight. Spitfire P7350 (Mk IIa) som deltog i Battle of Britain 1940 är nog den äldsta aktiva stridsflygplanet som fortfarande flygs av ett lands flygvapen. Det må vara att den inte är krigsplacerad i första linjen men den opereras fortfarande av ett militärt förband och belastar deras budget.
Men om man menar det äldsta stridsflygplanet som fortfarande ska användas i strid med vapenlast skulle jag chansa på Libanons Huntrar om det inte finns något annat "gammalt" kvar i t ex Sydamerika.
/Micke
Men om man menar det äldsta stridsflygplanet som fortfarande ska användas i strid med vapenlast skulle jag chansa på Libanons Huntrar om det inte finns något annat "gammalt" kvar i t ex Sydamerika.
/Micke
Re: Vilket är det äldsta stridsflygplanet i tjänst?
Colombia har några AC-47T, dvs. en turbo-version av beväpnad C-47. Flygplanen i grunden torde vara minst 65 år gamla, vilket nog är svårslaget i sammanhanget idag.
Det närmaste skulle kunna vara några T-33:or från omkring 1950, som finns kvar som "stridsflygplan" på ett par håll.
Hälsningar,
/Leif Hellström
Det närmaste skulle kunna vara några T-33:or från omkring 1950, som finns kvar som "stridsflygplan" på ett par håll.
Hälsningar,
/Leif Hellström