Vad är detta i Junkers Ju 52

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Vad är detta i Junkers Ju 52

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Bild
Reglage i Junkers Ju 52

Ovanstående foto är taget i cockpit till Junkers Ju 52, SE-ADR "Södermanland" som tillhör Arlandasamlingarna och som för tillfället är utlånad till SFF utställningstrailer, som turnerar runt på olika flygdagar i Sverige under sommaren. Vad är det för reglage som sitter mellan sidroderpedalerna?

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Göran Hansson

Re: Vad är detta i Junkers Ju 52

Inlägg av Göran Hansson »

Jag skulle sätta en spänn på att det är parkeringsbromsarna

/G
A real Engine is round
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Undrar om det ens fanns parkeringsbroms på Ju 52? Och om så var fallet tvivlar jag på att det skulle vara två stora spakar till vänster som var för sig kunde föras bakåt 90 grader eller mer. Bromssystemet på Juan är för övrigt lite udda. Som synes finns det inga tåspetsbromsar på pedalerna. Under taxning på marken sköts styrningen med gasreglagen och i viss mån sidoroder. Dels ökas gasen på motsatt sida som det håll man önskar svänga åt, men dessutom är hjulbromsarna kopplade till gasreglagen. Drar man gasreglaget för mittenmotorn helt bakåt bromsar båda huvudhjulen. Drar man vänster gasreglage helt bak bromsar endast vänster huvudställ osv. Har ibland funderat på hur det där gick till på den enmotoriga versionen.
DB605

Inlägg av DB605 »

Är det inte spakarna för att ställa om sidorodret när man har motorbortfall på någon av yttermotorerna? Man kunde göra det för att slippa styra emot med sidorodret. Jag komer inte ihåg om de sitter mellan pedalerna eller mellan piloterna.

/Thomas A
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"