Boeing 717-200.
Modellen Boeing 717-200 (MD-95) tillverkades totalt i 156 exemplar.Första leverans 23 sept. 1999 till AirTran som även mottog den sista 25 maj-2006.
87 ex av Boeing 717 gick till det Florida baserade bolaget AirTran Airways som en gång i världen hette ValueJet.
Svenska intressen fanns i MD-95 projektet bl.a deltog SFF medlemmen Ulf Abrahamsson dåvarande VP SAS fleet development. Som alla säkert vet blev MD-95 Boeing 717 när Boeing köpte Mc Donnell Douglas i Long Beach.
Hade förmånen att från en kontakt på AirTran få en modell av denna speciella 717-200 i samband med att AirTran invigde sitt nya XM-Satellite radio system. Man inbjöd Sir Elton John som överlämnades en modell av Air Tran 717-200 (nästan 2 meter lång) och fick dessutom 50.000 USD till AIDS forskningen. Ett par plan målades upp i denna målning med Elton John på flygkroppen.
Mvh,
Hans SFF-Småland
modellen tillverkad av PacMin models Fullerton Kalifornien
Boeing 717-200 (MD-95)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Boeing 717-200 (MD-95)
Hej Hans!Hans O. Sandström skrev:Boeing 717-200.
Modellen Boeing 717-200 (MD-95) tillverkades totalt i 156 exemplar.Första leverans 23 sept. 1999 till AirTran som även mottog den sista 25 maj-2006.
87 ex av Boeing 717 gick till det Florida baserade bolaget AirTran Airways som en gång i världen hette ValueJet.
Svenska intressen fanns i MD-95 projektet bl.a deltog SFF medlemmen Ulf Abrahamsson dåvarande VP SAS fleet development. Som alla säkert vet blev MD-95 Boeing 717 när Boeing köpte Mc Donnell Douglas i Long Beach.
Hade förmånen att från en kontakt på AirTran få en modell av denna speciella 717-200 i samband med att AirTran invigde sitt nya XM-Satellite radio system. Man inbjöd Sir Elton John som överlämnades en modell av Air Tran 717-200 (nästan 2 meter lång) och fick dessutom 50.000 USD till AIDS forskningen. Ett par plan målades upp i denna målning med Elton John på flygkroppen.
Mvh,
Hans SFF-Småland
modellen tillverkad av PacMin models Fullerton Kalifornien
Jag skrev en fråga till dig häromdagen apropå en tidigare flygplansmodell (B737) som du visade här i forumet. Men du kanske missade mitt inlägg?
Lätt hänt förstås men här kommer min fråga i repris:
"Hej Hans!
Jag är imponerad av den stora samling flygplansmodeller du tycks ha. Du visar ju ständigt nya exemplar här i forumet. Hur många har du egentligen kan man undra. Och hur stora är dina modeller som den på bilden i detta inlägg? Vilken skala är det?
Fortsätt gärna att visa fler modeller i olika färgscheman. Det är verkligen kul att se dessa modeller. Och slutligen en praktisk fråga - är det här modeller som flygbolagen tillverkat i PR-syfte? Och i så fall hur får man tag på dessa modeller? Eller har du själv gjort modellerna och målat upp dem efter olika original?"
Så berätta gärna mer om modellerna, skala etc.
Mvh/ Arne
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Ang. modellsamlingen!
Arne,
Ursäkta mitt sena svar. Tillbringade kvällen framför TV:n när min hemstads hockeylag HV71 blev Svenska Mästare 2008!!
Beträffande modellsamlingen (kul att du uppskattar den) så började jag samla modellen i mitten på 1970-talet när jag jobbade på Linjeflyg Jönköping (LF/JKG). De flesta modellerna är i skala 1/100 men alla skalor förekommer naturligtvis. Tar man modeller typ SAAB 340 gör de sig bäst i skala 1/50 t.ex.
I samlingen ingår idag flera hundra modeller, hade under en tid en del modeller utställda på Jönköping/Axamo flygplats (se bifogad bild) , men då en del ombyggnader gjordes fick jag flytta bort mina montrar. Var mycket uppskattat av passagerarna och den flygande personalen på nämnda flygplats!
Som du nämner är många modeller s.k. display/PR modeller för flygbolagen. Kvaliteten varierar mycket , tycker personligan att PacMin models (Pacific Miniatures) i Kalifornien gör de bästa.Jag ett stort antal PacMin models i samlingen
Idag är det svårare att få fatt i dessa modeller , själv har jag under mer än 30 år byggt upp ett kontaktnät med flygfolk runt om i världen.
Hoppas att detta var ett litet svar på din vänliga förfrågan!
Vännen Hans
SFF-Småland
Ett par av mina montrar på JKG/Axamo Airport
Ursäkta mitt sena svar. Tillbringade kvällen framför TV:n när min hemstads hockeylag HV71 blev Svenska Mästare 2008!!
Beträffande modellsamlingen (kul att du uppskattar den) så började jag samla modellen i mitten på 1970-talet när jag jobbade på Linjeflyg Jönköping (LF/JKG). De flesta modellerna är i skala 1/100 men alla skalor förekommer naturligtvis. Tar man modeller typ SAAB 340 gör de sig bäst i skala 1/50 t.ex.
I samlingen ingår idag flera hundra modeller, hade under en tid en del modeller utställda på Jönköping/Axamo flygplats (se bifogad bild) , men då en del ombyggnader gjordes fick jag flytta bort mina montrar. Var mycket uppskattat av passagerarna och den flygande personalen på nämnda flygplats!
Som du nämner är många modeller s.k. display/PR modeller för flygbolagen. Kvaliteten varierar mycket , tycker personligan att PacMin models (Pacific Miniatures) i Kalifornien gör de bästa.Jag ett stort antal PacMin models i samlingen
Idag är det svårare att få fatt i dessa modeller , själv har jag under mer än 30 år byggt upp ett kontaktnät med flygfolk runt om i världen.
Hoppas att detta var ett litet svar på din vänliga förfrågan!
Vännen Hans
SFF-Småland
Ett par av mina montrar på JKG/Axamo Airport
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hans O är blygsam och nämner inte att han presenterar sig även på en webbplats samt dessutom syns med trevliga skrivna artiklar. Det är bara att googla. Eller kolla Nätkassen... Eller med ett högerklick ta reda på var en bild ligger, backa och kanske så få se "hela härligheten".
Det kan löna sig att kolla hur forumskribenterna presenterar sig i sin profil, även om "vi" är väldigt blyga eller är vana vid att på webben får man vara anonym. Ibland nämner vi att vi publicerar oss på webben på olika sätt, ibland inte. Ens hemsida/blogg kan ju innehålla en del "privata saker" eller annat än flyg, som gör att man inte alltid vill skylta med den i flygsammanhang.
Lasse S(kvaller)
Det kan löna sig att kolla hur forumskribenterna presenterar sig i sin profil, även om "vi" är väldigt blyga eller är vana vid att på webben får man vara anonym. Ibland nämner vi att vi publicerar oss på webben på olika sätt, ibland inte. Ens hemsida/blogg kan ju innehålla en del "privata saker" eller annat än flyg, som gör att man inte alltid vill skylta med den i flygsammanhang.
Lasse S(kvaller)
Re: Ang. modellsamlingen! - Stort tack!
Hej Hans!Hans O. Sandström skrev:Arne,
Ursäkta mitt sena svar. Tillbringade kvällen framför TV:n när min hemstads hockeylag HV71 blev Svenska Mästare 2008!!
Beträffande modellsamlingen (kul att du uppskattar den) så började jag samla modellen i mitten på 1970-talet när jag jobbade på Linjeflyg Jönköping (LF/JKG). De flesta modellerna är i skala 1/100 men alla skalor förekommer naturligtvis. Tar man modeller typ SAAB 340 gör de sig bäst i skala 1/50 t.ex.
I samlingen ingår idag flera hundra modeller, hade under en tid en del modeller utställda på Jönköping/Axamo flygplats (se bifogad bild) , men då en del ombyggnader gjordes fick jag flytta bort mina montrar. Var mycket uppskattat av passagerarna och den flygande personalen på nämnda flygplats!
Som du nämner är många modeller s.k. display/PR modeller för flygbolagen. Kvaliteten varierar mycket , tycker personligan att PacMin models (Pacific Miniatures) i Kalifornien gör de bästa.Jag ett stort antal PacMin models i samlingen
Idag är det svårare att få fatt i dessa modeller , själv har jag under mer än 30 år byggt upp ett kontaktnät med flygfolk runt om i världen.
Hoppas att detta var ett litet svar på din vänliga förfrågan!
Vännen Hans
SFF-Småland
Ett par av mina montrar på JKG/Axamo Airport
Stort tack för det utförliga svaret med bilden; det rätade ut mina frågetecken.
Mvh/ Arne, som varit fascinerad av flygplansmodeller alltsedan min morbror visade sina modeller för mig första gången redan på 50-talet.