Efter Sk60

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Zodiac

Efter Sk60

Inlägg av Zodiac »

Hej
Finns det som helst några funderingar på vilken skolflygplan som skall ta över för SK60 när den faller för ålders sträcket?
Bengt Ekbladh

Re: Efter Sk60

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Zodiac skrev:Hej
Finns det som helst några funderingar på vilken skolflygplan som skall ta över för SK60 när den faller för ålders sträcket?
När den faller.....
Vet "vi" hur många timmar kärran var byggd för?
Och hur ser läget ut nu (struktuellt )?

Antalet som behövs är väl rätt begränsat på grund av litet antal utbildade piloter numera.

Sen har vi väl "projektet" med sk. Europeiska flygskolor och vilket plan som väljs till dem,

Om nu projektet genomförs (inte sett något om detta på länge)

Bla har väl fd F15 o fd F4 nämnts som eventuella baser ?
Det är väl Saab som sköter underhållet av kvarvarande Sk60 numera.
Vad finns att välja på ?

mvh Bengt
Zodiac

Re: Efter Sk60

Inlägg av Zodiac »

kanske den Ryska MIG AT vore något?
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Efter Sk60

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

...har för mig att SAAB hade ett utkast på en skolkärra (tandemplacering), när det börjades prata om en gemensam
flygskola, eller är jag helt ute och cyklar nu??

Tommy
Bengt Ekbladh

Re: Efter Sk60

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ja hur är det med det Europeiska flygskolorna (det skulle väl vara minst 2 ?)
och vilka typer kan komma ifråga?

Liten utbildning över lag?

Har Sk60 eller en ev. efterföljare någon chans?

vad säger ni

Bengt
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Efter Sk60

Inlägg av ecafrze »

Om Gripen säljs till Schweiz så gissar jag på att nästa kärra blir Pilatus PC-21! Det är en rätt häftig kärra kan jag säga efter att ha sett den på Air Tattoo i år. Och sex stycken rödvita Gripen i Patrouille Suisse vore kanske inte heller fel?

MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Efter Sk60

Inlägg av Emil Lindberg »

Enligt högt uppsatt folk på Flygskolan skulle de i dagsläget rekommendera Pilatus PC-21. Detta oavsett om Gripen säljs till Schweiz eller ej. Kan tyckas som ett steg tillbaka att återgå till ett propellerdrivet skolflygplan, men detta är vad jag har fått berättat för mig. Jag minns dock ej vilka nackdelar (eller avsaknaden av sådana) som skulle uppstå om man återgick till propellerflyg under GFU.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Efter SK 60

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Bild

Från Pilatus' site - cockpit lay-out PC-21. Var o en kan dra lite egna slutsatser om man så vill o har lust...
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Efter Sk60

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

...och så finns Hawker Beechcraft Texan II...används av USA, Grekland och Israel.

Visst, denna har redan börjat testas med vapen etc, och kanske inte är ett renodlat skolplan,
men se bara på vår SK 60! :D

Tommy
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Efter SK 60

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fast Hawker Beechcraft Texan II är i grund och botten en Pilatus PC-7 ju :-)

Även under PC-21 kan det hängas en del:
Hardpoints: Provisions provided for 4× under-wing and 1× centerline external store stations, capable of mounting up to 1,150 kg (2,500 lb) of payload of air-to-ground weapons to operate in the Counter-insurgency role.
Zodiac

Re: Efter Sk60

Inlägg av Zodiac »

Så om nu valet hammlar på Pilatus PC-21 så blir det flp 39 direkt efter den kommande SK kärran?
Är inte BEA system Hawk något för Fv??
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Efter SK 60

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Fredric Lagerquist skrev:Fast Hawker Beechcraft Texan II är i grund och botten en Pilatus PC-7 ju :-)

Även under PC-21 kan det hängas en del:
Hardpoints: Provisions provided for 4× under-wing and 1× centerline external store stations, capable of mounting up to 1,150 kg (2,500 lb) of payload of air-to-ground weapons to operate in the Counter-insurgency role.
Hehe, tack Fredric, det tänkte jag inte på! :lol:

Tommy
35221
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 dec 2009, 18:19

Re: Efter Sk60

Inlägg av 35221 »

Hoppas SAAB tillverkar en 50 nya SK35C o placerar dom på F18 efter att alla hus ingen vill bo i rivs....
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Efter Sk60

Inlägg av ecafrze »

Det torde ju inte vara omöjligt att efterträdaren till dagens Sk60 skulle kunna bli - Sk60! Är inte FV nöjda med nuvarande kärror? "I princip" skulle man ju kunna bygga ett antal nya kärror om gångtiden på nuvarande flygplan tar slut. Man kanske till och med kan använda motorerna som sitter i dagens flygplan, de är ju rätt nya?
Det som är åldersstiget på Sk60 är väl egentligen layouten på cockpit. Här kan man säkert ta en ny glascockpit från hyllan.

Men det är klart, vi ska väl inte ha så många kärror? Det blir förmodligen för dyrt? Är det någon som vet hur många flygplan vi använder i dag? Hur många nya flygplan behövs för att ersätta?

MVH
Fredrik
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Efter Sk60

Inlägg av UrbanFredriksson »

ecafrze skrev:Är det någon som vet hur många flygplan vi använder i dag?
Saab vet. Och de är också de enda som behöver veta, för "vi" köper flygtid av Saab, sen sköter de resten.

Längre svar: När Saab tog över driften 2008 fanns 65 i flygskick och man gissade att Saab skulle komma att behöva hålla 30-35 i flygskick för att lösa sitt åtagande.
Bengt Ekbladh

Re: Efter Sk60

Inlägg av Bengt Ekbladh »

UrbanFredriksson skrev:
ecafrze skrev:Är det någon som vet hur många flygplan vi använder i dag?
Saab vet. Och de är också de enda som behöver veta, för "vi" köper flygtid av Saab, sen sköter de resten.

Längre svar: När Saab tog över driften 2008 fanns 65 i flygskick och man gissade att Saab skulle komma att behöva hålla 30-35 i flygskick för att lösa sitt åtagande.
OM man litar på scramble.nl får man fram ung. detta::

Sedda individer under 2010 ca 30st (minus ev några?)
tar man med sedda senast 2009 också tillkommer ca 9 plan.
Från 2008 finns ca 10 då senast sedda.

Har Saab någon"depå" med SK60 och isf var?

Bengt
Arne Nilsson
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 aug 2009, 19:10

Re: Efter Sk60

Inlägg av Arne Nilsson »

Att PC-21 är ett propellerflygplan är nog ett måttligt problem. Sk-60 är ett gammalt system. PC-21 är ett modernt system. Efter att ha utbildats i PC-21 torde flygaspiranterna vara mycket bättre förberedda att flyga Gripen, än vad man är idag efter att ha utbildats på Sk-60.

"Embedded Simulation and Training" som finns i PC-21 kommer man inte vara i närheten av i Sk-60, även om man sätter in några elektroniska instrument.

Man kanske rentav skulle köpa utbildning på plats i Schweiz?
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Efter Sk60

Inlägg av UrbanFredriksson »

Arne Nilsson skrev:Att PC-21 är ett propellerflygplan är nog ett måttligt problem.
Precis, för det är gjort att härma ett jetplans flygegenskaper både vad gäller motorreglage och propellereffekter -- för "alla" har kommit på att det kostar ganska mycket flygtid att lära och av-lära propelleregenheter. Och kommer jag ihåg rätt så kan man (det var i alla fall påtänkt) ställa om det till att ha "snälla" egenskaper så att man kan använda det som första skolflygplan.
Arne Nilsson
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 aug 2009, 19:10

Re: Efter Sk60

Inlägg av Arne Nilsson »

UrbanFredriksson skrev:
Arne Nilsson skrev:Att PC-21 är ett propellerflygplan är nog ett måttligt problem.
Precis, för det är gjort att härma ett jetplans flygegenskaper både vad gäller motorreglage och propellereffekter -- för "alla" har kommit på att det kostar ganska mycket flygtid att lära och av-lära propelleregenheter. Och kommer jag ihåg rätt så kan man (det var i alla fall påtänkt) ställa om det till att ha "snälla" egenskaper så att man kan använda det som första skolflygplan.
Jag vill nog påstå att det inte spelar någon större roll om det är propeller eller jet. Förmodligen är Gripen tack vare sitt elektroniska styrsystem mycket mer lättflugen än PC-21. Det som tar tid att utbilda i dagens stridsflygplan är inte att lära sig hålla flygplanet i luften, utan att hantera det kompletta vapensystemet i form av radar, motmedel, vapen mm. Det är den delen som jag ser som den stora fördelen med PC-21. Om man skalade av vapen, radar och motmedel från Gripen, så skulle den vara ett mycket bra modernt skolflygplan. Jag har dock ingen aning hur priset på en sådan skulle stå sig i jämförelse med PC-21.

Utan att vara speciellt bra insatt i moderna skolflygplan så har jag fått för mig att Alenia Aermacchi M-346 Master bygger på ett liknande koncept. Där är det fråga om ett jetflygplan, vilken kan ha vissa fördelar, men kostnaderna kan nog vara en större nackdel. Dessutom tror jag personligen mer på Schweizisk kvalitet.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"