Flygvapenmuseum i Malmslätt
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Flygvapenmuseum i Malmslätt
Ett "helt nytt" Flygvapenmuseum som jag besöker ofta. Varje gång upptäcker jag något nytt, och gläder mig åt att publiktillströmningen skapar långa köer. Här finns något för alla, både barnfamiljer och oss gamla FV anställda. MEN, butiken... Förut kunde jag köpa både kepsar, T-shirt och andra föremål med FV-logo, men nu finns inget sådant. Det är tråkigt och jag hör besökare som saknar detta. Lite märkligt men inte konstigt om museet överlåtit sortimentsvalet till ett företag som ej har haft någon anknytning till FV. För övrigt borde det väl finnas någon i museiledningen med FV bakgrund... Finns det?
-
Re: Flygvapenmuseum i Malmslätt
Hej,
Angående den t-shirt som såldes i samband med invigningen, så var den behäftad med vissa tyrckfle. Profilen för Sk 60 sade J 29 och vice versa, medan det under Viggen-profilen stod J 37. Lite synd, men kanske en blivande tre-shilling banco!
M V H
Jan Forsgren
Angående den t-shirt som såldes i samband med invigningen, så var den behäftad med vissa tyrckfle. Profilen för Sk 60 sade J 29 och vice versa, medan det under Viggen-profilen stod J 37. Lite synd, men kanske en blivande tre-shilling banco!
M V H
Jan Forsgren
Va ? är det sant.
Låter som allvarliga missade puckar!
Det har ju varit många synpunkter på nyöppnandet.
Ytterligare ett misslyckande , eller "nått " uttänkt, för att bli uppmärksamat?
Vad sägs;; PR trick eller en blunder??
Bengt
tre-shilling banco t-shirt är nog rätt åtråvärda.
Låter som allvarliga missade puckar!
Det har ju varit många synpunkter på nyöppnandet.
Ytterligare ett misslyckande , eller "nått " uttänkt, för att bli uppmärksamat?
Vad sägs;; PR trick eller en blunder??
Bengt
tre-shilling banco t-shirt är nog rätt åtråvärda.
-
Jo då visst är det sant. Jag har tröjan och kan intyga att felaktigheterna ”stämmer” och jag funderade också lite över det där med hur Tunnan och SK60n blivit förväxlade när jag kom hem från Linköping.
Mvh
Emma
Mvh
Emma
Märkligt:
Skall man skylla på "tryckaren" eller dåligt underlag?
PR för museet ??
Det kanske finns flera nymodigheter i FV-museet?
Bengt
Skall man skylla på "tryckaren" eller dåligt underlag?
PR för museet ??
Det kanske finns flera nymodigheter i FV-museet?
Bengt
-
Jag har ingen aning vad som hänt men det är ju synd att det inte stämmer på tröjan även om det har sin charm med felmärkningarna också. Menar oftast är väl bilden klar med text och allt innan den lämnas till ett tryckeri?
Andra nymodigheter vet jag inte om där var om vi inte räknar in att den svarta Gripen saknade en bit av rumpan (undrar vart den biten tagit vägen)
Mvh
Emma
Andra nymodigheter vet jag inte om där var om vi inte räknar in att den svarta Gripen saknade en bit av rumpan (undrar vart den biten tagit vägen)
Mvh
Emma
Tack Emma
Vore kul om du kunde dokumentera T-shirten?
Vått or tort får du välja!
MVH Bengt
Vore kul om du kunde dokumentera T-shirten?
Vått or tort får du välja!
MVH Bengt
-
Varsågod =)
Jag har tagit bild på tröjan precis så jag hoppas den fungerar som dokumentation:
Mvh
/Emma
Jag har tagit bild på tröjan precis så jag hoppas den fungerar som dokumentation:
Mvh
/Emma
Senast redigerad av Emma Persson den 13 maj 2012, 15:48, redigerad totalt 1 gång.
TACK Emma.
Man kan ju undra hur mottagnings "synen" å museet verkat?
>><Andra nymodigheter vet jag inte om där var om vi inte räknar in att den svarta Gripen saknade en bit av rumpan (undrar vart den biten tagit vägen)>>>>
Någon som har en förklaring?
Bengt
Man kan ju undra hur mottagnings "synen" å museet verkat?
>><Andra nymodigheter vet jag inte om där var om vi inte räknar in att den svarta Gripen saknade en bit av rumpan (undrar vart den biten tagit vägen)>>>>
Någon som har en förklaring?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Nuuu börjar jag se deponeringsproblematiken i ett annat ljus - man vet helt enkelt inte på flygvapenmuseum vilken typ som är vilken. Självklart är det lätt hänt att skicka iväg en Sk 15 eller en Sk 11 när man egentligen menade en J 29 eller Sk 60 (eller var det nu tvärt om? eeehh?). I alla fall: Här syns det "svart på vitt"Emma Persson skrev:Varsågod =)
Mvh
/Emma
Har inte museet en ansvarig som EVENTUELLT VÅGAR SVARA på den senaste kritiken???
(gäller alltså många synpunkter på hur utställningen visas o ändamål)
ELLER???
Är man tyst så ebbar det ut?
undrar bara
Bengt
ELLER???
undrar bara
Bengt
-
Skall man skratta eller skall man gråta? Jag väljer att skratta mycket högt!
Självklart är det så att man inte ser eller förstår skillnaden på flygplan och flygplan och då blir det ju som det blir!
Emma, var rädd om tröjan! Den är i sig ett dokument över inkompetens i flyghistorien.
Till Stig kan jag bara säga att det inte finns någon med flyanknytning överhuvudtaget i FVM:s ledning. De är mer inriktade på att driva museer i allmänhet eller hur man skall uttrycka saken.
Den saknade "bakdelen" på JAS 39 (SABB Grippen som den kanske heter på FVM-språk) kan kanske bero på att motorn är urmonterad? Jag är inte säker även om jag besökte museet för ett par dagar sedan.
Självklart är det så att man inte ser eller förstår skillnaden på flygplan och flygplan och då blir det ju som det blir!
Emma, var rädd om tröjan! Den är i sig ett dokument över inkompetens i flyghistorien.
Till Stig kan jag bara säga att det inte finns någon med flyanknytning överhuvudtaget i FVM:s ledning. De är mer inriktade på att driva museer i allmänhet eller hur man skall uttrycka saken.
Den saknade "bakdelen" på JAS 39 (SABB Grippen som den kanske heter på FVM-språk) kan kanske bero på att motorn är urmonterad? Jag är inte säker även om jag besökte museet för ett par dagar sedan.
-
Jag var idag Måndag 9 Augusti på FV museum i Linköping. Jag tycker det var överlag bra sedan vi kommit
in litet efter 11 vid öppningsdags. Dock saknade jag någon inne på museét som såg ut att kunna svara på
olika frågor, eller missade jag detta? Jag hade ju en del frågor om den B18 som man ställer ut. Trevlig var
upplevelse avd på övre plan där man bla skulle gissa motorljud på klassiker i FV. Mäktigast tycker jag ändå
att DC3-an nere i källaren var. Andmäktigt tog jag mig tid att se och läsa om detta flygplans öde.
Shopen kan man väl leva över med div felbenämningar på olika flygetyg. Tycker det var lite klent i bokavdelningen
men det var kanske utplockat, ett bokköp blev det ialla fall.
Rekommenderar ett besök
Kent.S
in litet efter 11 vid öppningsdags. Dock saknade jag någon inne på museét som såg ut att kunna svara på
olika frågor, eller missade jag detta? Jag hade ju en del frågor om den B18 som man ställer ut. Trevlig var
upplevelse avd på övre plan där man bla skulle gissa motorljud på klassiker i FV. Mäktigast tycker jag ändå
att DC3-an nere i källaren var. Andmäktigt tog jag mig tid att se och läsa om detta flygplans öde.
Shopen kan man väl leva över med div felbenämningar på olika flygetyg. Tycker det var lite klent i bokavdelningen
men det var kanske utplockat, ett bokköp blev det ialla fall.
Rekommenderar ett besök
Kent.S
-
Äsch då, där rök en tröja med flygplan iväg från gardroben och över till samlingen . Skulle köpt två så en kunde arkiverats och den andra användas…Håkan_Olsson skrev:Skall man skratta eller skall man gråta? Jag väljer att skratta mycket högt!
Jag får väll sticka in att jag tyckte som förstagångs besökare att besöket på museet var väldigt trevligt och att det såg fint ut (saknar fortfarande min favorit Draken på väl synligt ställe men nog om det). Jag har ju inte koll på vad som hänt men har hört att det skett saker som upprört många. Men eftersom jag som sagt inte har koll på det hela (varken hur museet såg ut innan och vad som förändrats) så vågar jag mig inte på att ha en åsikt i ämnet. I alla fall inte än.
Så vitt jag kan se från bilder när motorn inte sitter i flygplanet så sitter den saknade biten fast i motorn. Så det förklarar ju varför rumpan saknas på flygplanet om inte motorn längre är på plats. Lite synd bara för det saknas ju något på flygplanet även på utsidan som det är nu men där kanske är någonting på G för att ordna till det hela?
Mvh
Emma
- Christer Sidelöv
Dessutom känner vi alla till både AJ 37 och JA 37, men var hade man "J 37"? Det kan säkert nån på FVM svara på! Jag är förvånad att man i alla fall skrivit de övriga beteckningarna korrekt med mellanrum mellan bokstav och siffra, och inte sammanskrivet eller ännu värre med bindestreck! Att man på museet inte vet ett dyft om sina flygplan och dess historia är för evigt bevisat och hugget i sten sen man gjorde sig av med det där ointressanta värdelösa gula flygplanet och gav bort det till danskarna (som säkert fortfarande sitter där och skrattar högt åt "Disse dumme svensker!").Fredric Lagerquist skrev:
Nuuu börjar jag se deponeringsproblematiken i ett annat ljus - man vet helt enkelt inte på flygvapenmuseum vilken typ som är vilken. Självklart är det lätt hänt att skicka iväg en Sk 15 eller en Sk 11 när man egentligen menade en J 29 eller Sk 60 (eller var det nu tvärt om? eeehh?). I alla fall: Här syns det "svart på vitt"
-
Kanske värt att notera är också att profilen för "B 18" visar visar ett flygplan utrustat med stjärnmotorer, och då antingen skall vara en B 18A eller S 18A. Varken B 18A eller S 18A finns bevarad, vare sig vid FvM eller någonannanstans. FvM har en B 18B (långa motorkåpor med radmotor av märket DB 605).
M V H
Jan Forsgren
PS
Jag tror jag också lägger undan tröjan till mina flyghistoriska samlingar!
M V H
DS
M V H
Jan Forsgren
PS
Jag tror jag också lägger undan tröjan till mina flyghistoriska samlingar!
M V H
DS
- Sten Johnson
- Kontakt:
Jag har också besökt det nyöppnade Flygvapenmuseet. Jag skall inte ge mig in på något omdöme här, utan ta upp en annan sak vad som gäller våra statliga och kommunala museer. Det verkar som man tillsätter personal på arbetsmarknadsmässiga grunder och inte med intresse och kunskap som urvalsgrund. Eftersom jag är mycket historiskt och aktiv museibesökare har jag ofta blivit besviken. I Danmark t.ex. har jag ofta stött på vaktmästarna med gedigna kunskaper, ofta en arvodesbefattning för en äldre lärare, eller någon som varit i yrket när det gäller ett fackmuseum. Vaktmästarna blir då ett komplement till museet och inte bara någon som får tiden att gå och ser till att grejerna inte försvinner. Dessutom saknas ofta den kunniga och ansvariga personalen på helgerna, när det är flest besökare på museet.
Jag skall dock säga att jag stötte på en trevlig och hjälpsam vaktmästare vid mitt besök på FV-museet. Han intresserade mig för en simultan- och reaktionssmulator. Han stöttade också vid försök att ladda ner motorljud som ringsignal i mobilen (tyvärr var min för gammal). Tänk om vi hade haft ett FV-museum med sådan personal som finns på F 10 museet i Ängelholm och även i Västerås flygmuseum som jag besökte i sommar.
Kolla nya loggan är det ett "miseum" eller ett "nuseum" vi har fått.
Hälsningar Sten
Jag skall dock säga att jag stötte på en trevlig och hjälpsam vaktmästare vid mitt besök på FV-museet. Han intresserade mig för en simultan- och reaktionssmulator. Han stöttade också vid försök att ladda ner motorljud som ringsignal i mobilen (tyvärr var min för gammal). Tänk om vi hade haft ett FV-museum med sådan personal som finns på F 10 museet i Ängelholm och även i Västerås flygmuseum som jag besökte i sommar.
Hälsningar Sten
Senast redigerad av Sten Johnson den 10 aug 2010, 18:22, redigerad totalt 1 gång.
Det har väl kommit fram info om denna redan såg jag.... men jag tänkte ändå delge denna bild jag tog i torsdags och från fel vinkel (så klart)Håkan_Olsson skrev: Den saknade "bakdelen" på JAS 39 (SABB Grippen som den kanske heter på FVM-språk) kan kanske bero på att motorn är urmonterad? Jag är inte säker även om jag besökte museet för ett par dagar sedan.
Robban
-
Robert L skrev:Det har väl kommit fram info om denna redan såg jag.... men jag tänkte ändå delge denna bild jag tog i torsdags och från fel vinkel (så klart)Håkan_Olsson skrev: Den saknade "bakdelen" på JAS 39 (SABB Grippen som den kanske heter på FVM-språk) kan kanske bero på att motorn är urmonterad? Jag är inte säker även om jag besökte museet för ett par dagar sedan.
Robban
Hmmm undrars om jag kom närmre fast utloppet hamnade i kanten på bilden
Kent.S
-
Vi skall nog inte förvänta oss några svar eftersom vi som är intresserade av flyghistoria inte verkar vara en primär målgrupp för FVM. Dessutom lär man nog inte kunna svara på frågor som man kanske inte förstår.Bengt Ekbladh skrev:Har inte museet en ansvarig som EVENTUELLT VÅGAR SVARA på den senaste kritiken???
ELLER???
Det hade helt klart varit trevligt, jag var själv i Ängelholm nyss och fick återigen ett otroligt gott intryck.Sten Johnson skrev:Tänk om vi hade haft ett FV-museum med med sådan personal som finns på F 10 museet i Ängelholm och även i Västerås flygmuseum som jag besökte i sommar.
Vi får dock inte glömma bort vad FVM är för något, jag citerar deras hemsida:
"Flygvapenmuseum är ett teknik- och kulturhistoriskt museum med utställningar om militärflygets utveckling från tidigt 1900-tal fram till i dag."
Hur skall man tolka detta? Teknik och kulturhistoria kommer först och det militära flyget nämns i en bisats. Var det så att man helt plötsligt upptäckte att man fått med en massa gamla flygplan på köpet när man började med nyordningen? På något sätt känns det som man missat vad som tidigare var kärnverksamheten och vad som borde vara kärnverksamheten i dag.
"Våra främsta ledord är lustfyllt lärande och interaktivitet."
Lustfyllt lärande? Detta associerar jag till det klassiska TV-programmet "Fräcka fredag" med Malena Ivarsson som väl visades någon gång på 1980-talet.
Kanske visas det några gamla videoband med hennes program i vardagsrummet i 1980-talsavdelningen? Jag missade i så fall detta vid mitt besök.
Visst är jag ironisk men jag tycker det är viktigt att ämnet diskuteras. Det handlar ju faktiskt om något som vi alla är delägare i eftersom det är staligt. Dessutom har otroligt mycket frivilligt arbete lagts ner för att få samlingen på FVM till det den en gång var.
För de som har missat tråden om deponeringar och Flygvapenmuseum så kan man läsa mer här:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=6&t=2278
Martin Persson publicerade en länk i den andra tråden om FVM och deponeringar som jag tycker är värd att publicera en gång till, den beskriver på ett humoristiskt sätt hur man kan uppleva ett besök på FVM.
http://laverdure.blogg.se/2010/august/f ... gcafe.html
Tack Håkan_O
För inlägget o länkarna.
Är det ingen som kan få intendenten (antar det heter så) för
eller har man slagit dövörat till?
Man borde nog vara mer lyhörd för synpunkter ?
Någon som har fler fadäser av den sk. ledningen för "Vårt museum"
Bengt
För inlägget o länkarna.
Är det ingen som kan få intendenten (antar det heter så) för
att ge en kommentar ??Sten Johnson skrev:
Hälsningar Sten
eller har man slagit dövörat till?
Man borde nog vara mer lyhörd för synpunkter ?
Någon som har fler fadäser av den sk. ledningen för "Vårt museum"
Bengt
-
Idag har jag överlämnat kommentarer från er till mitt inlägg häromdagen till Mikael Parr som är chef för FvM: Jag misstänker att ingen av de anställda på FvM har läst insändare och kommentarer på vårt forum. Varför skulle man det om intresset inte finns. Vid förfrågan i butiken idag varför de feltyrkta tröjorna fortfarande finns till försäljning blev svaret ett stort ?. Vi vet att de är feltryckta och FvM svarar själva för inköpen så de lär väl kanske fortsätta att säljas. Jag ser fram emot ett svar från FvM!
- Fredrik Lager
Det här var minsann en festlig tråd!
Det verkar nästan som om det verkar mer intressant att häckla och leta fel och brister på FVM, än att uppskatta att man faktiskt lagt ner en hel hoper miljoner på att upprusta och renovera museét. Vissa av kommentarerna i denna tråd håller ren sandlådeklass!
Men jag håller till viss del med. Det är dåligt att man inte lyckats på flygplansbenämningarna på rätt plats och rättstavade, den märkliga stavningen på skylten är konstig. Men det är så här det går när man i Sverige är tvingad att acceptera anbud från de firmor och företag som erbjuder lägst pris för sina tjänster. Då blir kvalitet, känsla och finess alltid lidande! Att man sen inte tagit bort T-shirtarna från shoppen är förstås oförsvarligt, är det fel på dem, så är det, och då ske de bort. Så är det bara.
Jag hade själv förmånen att få besöka FVM för ett par veckor sedan och jag var mycket nöjd med mitt besök. Jag tyckte det var lagom stort, och att utställningarna var presenterade på ett sätt som gjorde att det var lätt att ta in och förstå informationen. Det var med andra ord gjort så att den breda massan av Sveriges befolkning ska kunna uppskatta museet, inte bara de inbitna flyghistoriker som har koll på varenda mutter på vartenda flygplan som existerat i det svenska flygvapnet. Och får man inte dit den breda massan kommer förmodligen museet få stänga i brist på intäkter.
Jag tycker vi ska vara stolta över vårt FVM. Visst har lite "barnsjukdomar", men dessa kommer alldeles säkert att rättas till allt efter som. Att sitta på ett Forum och gnälla som griniga fyraåringar kommer knappast att hjälpa FVM framåt. Om man har en åsikt så kan man sakligt vidarebefordra den till FVM via mail eller telefon. Det kallas konstruktiv kritik, och sådan har jag lämnat. Jag ringde dit två dagar efter mitt besök och lämnade mina åsikter angående shoppen. Han som jag pratade med var både trevlig och förstående, han tog emot min kritik utan att vara ursäktande och lovade att vidarebefordra min åsikter.
Hoppas ni inte blir arga på min nu för att jag skriver så här, men jag tyckte bara att det var lite tråkig ton i denna tråd.
Mvh
Fredrik Lager
Det verkar nästan som om det verkar mer intressant att häckla och leta fel och brister på FVM, än att uppskatta att man faktiskt lagt ner en hel hoper miljoner på att upprusta och renovera museét. Vissa av kommentarerna i denna tråd håller ren sandlådeklass!
Men jag håller till viss del med. Det är dåligt att man inte lyckats på flygplansbenämningarna på rätt plats och rättstavade, den märkliga stavningen på skylten är konstig. Men det är så här det går när man i Sverige är tvingad att acceptera anbud från de firmor och företag som erbjuder lägst pris för sina tjänster. Då blir kvalitet, känsla och finess alltid lidande! Att man sen inte tagit bort T-shirtarna från shoppen är förstås oförsvarligt, är det fel på dem, så är det, och då ske de bort. Så är det bara.
Jag hade själv förmånen att få besöka FVM för ett par veckor sedan och jag var mycket nöjd med mitt besök. Jag tyckte det var lagom stort, och att utställningarna var presenterade på ett sätt som gjorde att det var lätt att ta in och förstå informationen. Det var med andra ord gjort så att den breda massan av Sveriges befolkning ska kunna uppskatta museet, inte bara de inbitna flyghistoriker som har koll på varenda mutter på vartenda flygplan som existerat i det svenska flygvapnet. Och får man inte dit den breda massan kommer förmodligen museet få stänga i brist på intäkter.
Jag tycker vi ska vara stolta över vårt FVM. Visst har lite "barnsjukdomar", men dessa kommer alldeles säkert att rättas till allt efter som. Att sitta på ett Forum och gnälla som griniga fyraåringar kommer knappast att hjälpa FVM framåt. Om man har en åsikt så kan man sakligt vidarebefordra den till FVM via mail eller telefon. Det kallas konstruktiv kritik, och sådan har jag lämnat. Jag ringde dit två dagar efter mitt besök och lämnade mina åsikter angående shoppen. Han som jag pratade med var både trevlig och förstående, han tog emot min kritik utan att vara ursäktande och lovade att vidarebefordra min åsikter.
Hoppas ni inte blir arga på min nu för att jag skriver så här, men jag tyckte bara att det var lite tråkig ton i denna tråd.
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Fredrik, med tanke på FVMs ovilja att kommunicera med den flyghistoriska kulturen - en förutsättning för dess existens - under utbyggnadsskedet så har de nu bara sig själva att skylla om de få utstå kritik.
- Fredrik Lager
Och med FVM ovilja att kommunicera med den flyghistoriska kulturen i åtanke så får man väl ändå tycka att de lyckats ganska väl med att skapa ett intressant och publikdragande museum tankte på den ström av besökare som dagligen besöker museét?
Jag måste anta att det ligger något annat bakom dessa upprörda känslor än en feltryckt T-shirt, en märklig logga och bristen på flyglitteratur i shoppen?
Vad är det FVM brister i? Hur menar du Fredric när du skriver att de inte vill kommunicera med den flyhistoriska kulturen? Är det synpunkter på utställningarna som de inte tar till vara på. Saknas det flygplan? Saknas det information om för Sverige viktiga flyghistoriska händelser?
Jag måste ha missat tidigare trådar i detta ämne och är nu mycket nyfiken på vad de gjort som upprör så mycket!
Mvh
Fredrik Lager
Jag måste anta att det ligger något annat bakom dessa upprörda känslor än en feltryckt T-shirt, en märklig logga och bristen på flyglitteratur i shoppen?
Vad är det FVM brister i? Hur menar du Fredric när du skriver att de inte vill kommunicera med den flyhistoriska kulturen? Är det synpunkter på utställningarna som de inte tar till vara på. Saknas det flygplan? Saknas det information om för Sverige viktiga flyghistoriska händelser?
Jag måste ha missat tidigare trådar i detta ämne och är nu mycket nyfiken på vad de gjort som upprör så mycket!
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..