På väg 209 mellan Norrköping och Arkösund vid Konungsund ca 7 km från Kungsängens flyplats finns 5 uppställningsplatser.
Vad jag tror så är dessa från 60-talet, jag kommer ihåg dessa i alla fall från 70-talet.
Några 100-meter bort finns ytterligare 3 st.
Är det konstigt att det inte finns någon ”flygraka” i närheten.
Längsta raksträcka är ca 600 m, är/var väl kort?
Var det meningen att man skulle taxa långt bort?
Kolla på eniro flygfoto, det ser ut som byggnaderna intill vägen tillhörde.
Det kanske redan finns info eller annan tråd om detta som ej jag hittat!
Koordinater
WGS 84:N 58° 34.745', E 16° 22.124'
WGS 84 - decimal:58.57909, 16.36873
RT90:6495289, 1532784
SWEREF99:6493996, 579591
F.d vägbas
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: F.d vägbas
Uppställnings pch reprationsplats skulle jag tippa på att det är. Det är samma sak här där jag bor, Storebro är en mil från Hultsfreds flygplats, så dom ligger en bra bit bort dit flygplanen skulle taxa.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: F.d vägbas
Det är det s.k uppställningsområdet (UOM) till Norrköpings/Kungsängens flygplats, som ingick i krigsplaneringen. I UOM skulle flygplan repareras och genomgå service. UOM skulle enligt normerna ligga 6-10 km från själva start-/landningsbanan (men ibland placerades de närmare), och p.g.a avståndet var det aldrig meningen att flygplanen skulle taxa för egen maskin till och från UOM, de skulle bogseras.
UOM Norrköping/Kungsängen
Man kan "åka igenom" detta UOM via Google Earth. I länken nedan syns motorkörningsplatsen. Om man fortsätter österut kan man se resten av fickorna.
http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... ,13.2,,0,5
Vad vet idag har det inte legat någopn reservvägbas (12 x 2000 m) eller kortbana (17 x 800 m) (det du kallar "flygraka") i närheten av Kungsängens flygplats. Och det är inte så konstigt, många flygbaser hade ingen reservvägbas/kortbana i direkt närhet. Dock borde det finnas ett rekognoserat s.k reservstartstråk (8 x 1200 m) i närheten varifrån flygplanen kunde starta (ej landa) ifall huvudbanan blev obrukbar.
UOM Norrköping/Kungsängen
Man kan "åka igenom" detta UOM via Google Earth. I länken nedan syns motorkörningsplatsen. Om man fortsätter österut kan man se resten av fickorna.
http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... ,13.2,,0,5
Vad vet idag har det inte legat någopn reservvägbas (12 x 2000 m) eller kortbana (17 x 800 m) (det du kallar "flygraka") i närheten av Kungsängens flygplats. Och det är inte så konstigt, många flygbaser hade ingen reservvägbas/kortbana i direkt närhet. Dock borde det finnas ett rekognoserat s.k reservstartstråk (8 x 1200 m) i närheten varifrån flygplanen kunde starta (ej landa) ifall huvudbanan blev obrukbar.