Flygledningshistoria

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2932
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Flygledningshistoria

Inlägg av Lars Sundin »

Det har gjorts flera ansatser genom åren att skriva svensk flyglednings historia och det finns en del resulatat. Nu tar Svensk Flygtafikledarförenings veterangrupp ny sats med hjälp av LFV.

Hos LFV på http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... x?id=48546 kan man läsa mer om hur arbetet skall bedrivas och vilka ämnen man avser ta upp.

Om Svensk Flygledarförening (SFF!) kan man läsa på http://www.satca.com/index.php?option=c ... &Itemid=33

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Brommas gamla TWR

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Brommas gamla TWR hyrs av flygledarveteranerna som försöker nu återställa tornet som det tidigare såg ut...då även vad det gäller den tekniska utrustningen.

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2932
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Några bilder från Bromma 26 augusti 2007

Inlägg av Lars Sundin »

I samband med att DC3 firades för sina 70 år i slutet av augusti 2007 på Bromma (se SFF aktuellt och senaste nytt på hemsidan) så fanns en liten bildskärmutställning om flygtrafikledning och vidare visades det gamla trafikledningstornet (som inte var det allra äldsta).

Om flygledning kan man läsa på http://www.lfv.se/templates/LFV_LFIStart____2341.aspx. Några flygledare sitter i torn, andra sitter i kontrollcentraler och ser till att trafiken flyter en-route. Inga Überlingen-kollisioner här tack. Piloter skall också ges info vid briefing eller hur det sköts numera. TWR-flygledare utgör väl ca hälften av alla flygledare. Kanske litet drygt. Men mycket av ledningsjobbet görs på annat håll, något att tänka på. (Minns hur det en gång sas att det är bra att en ledningscentral ligger nära en flygplats så att flygledarna får se flygplan åtminstone vid fikapauserna.)

Jag har gjort ett litet bildkollage från detta tillälle, se http://larssundin.ownit.nu/Bromma_collage.jpg (stor bild, drygt 700 KB).

En barackbyggnad öster om tornet hade just rivits.

Det sitter väl något ljusdämpande filter i tornets fönstren; därav de konstiga färgerna.

Standard Radios lyckosamma produkt Alfaskop som man ser var efter min tid. Så gammal är jag.

Notera klädseln i de gamla bildskärmsbilderna; trafikledarna Lennart och Thure jobbade ändå utan slips (kladdiga nylonskjortor?), medan mannen på 50-talet satt med uniformsjacka och arbetade med ett diagram som känns igen från järnvägen. Det finns (fanns) förresten intressanta likheter mellan ledning av flygtrafik och järnvägstrafik; den senare trafiken är mer sårbar och rigid men det är väl bäst att inte säga så mycket om det.

Med flygledare Lennart (mannen med mikrofonen) hade jag senare på 60-talet svåra samtal när jag ville förbättra hans radardisplay på Stockholm ACC på Arlanda; bluffpoker är jobbigt. Gusschelov gick allt väl, men det var inte precis min förtjänst. Jag övergick delvis just därför till annan verksamhet.

Ett viktigt hjälpmedel för flygledare var (och är väl ännu) de pappersremsor, strippar, som man noterar planens framfart på. När jag började imed flygledningsteknik 1964 fanns en vision att ersätta dessa strippar med något "mera modernt". Det har nyligen inträffat någonstans i något sammanhang har jag hört sägas. Utvecklingen går inte alltid framåt med stormsteg precis.

Avslutningsvis en Vallentuna-zoom med det nya tornet i bilden.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"