Hej.
J35B 35205 blev tydligen ombyggd och fick nytt reg. nr.
ändrad till 351205
Enligt mina anteckningar 1:a flygning 1963-02-28
(de flesta av J35B: orna var lev. under 1962
Vilken modifiering utfördes på (ex?) 35205
Kärran levererades till FV 1965-04-14
och då till F18 som F18--05 , alltså Ej med de tidiga koderna 2XX.(ex 35202 F16--202)
Det bör ju ej vara ev. Schweiziska tankar då de beställde Mirage redan i början av 1961.
Någon 35D modifiering?
annan exportsatsning?
Någon som vet o vill svara?
Bengt
Ombyggd J35B :: 351205
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: Ombyggd J35B :: 351205
Min gissning är J 35B1 till J 35B och att det alltså var prototypen till den uppgraderingen. (Som innebar att de fick radar över huvud taget och mot luftmål fungerande akan-sikte.)Bengt Ekbladh skrev:Vilken modifiering utfördes på (ex?) 35205
Re: Ombyggd J35B :: 351205
Det där serienumret verkar över huvud taget aldrid existerat. Har pratat med folk på SAAB o andra med insyn i drakens serienummer o alla säger samma sak, att det är en siffra för mycket i serienumret. Individen har hela tiden haft 35205 som nummer.
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Ombyggd J35B :: 351205
Det känns lite futtigt en tragisk helg som denna att prata serienummer på Draken
men om jag minns rätt så har dom Finska drakarna sex siffror, ialla fall en av dom som står i Tikkakoski.
Göran
men om jag minns rätt så har dom Finska drakarna sex siffror, ialla fall en av dom som står i Tikkakoski.
Göran
A real Engine is round
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Ombyggd J35B :: 351205
Om jag minns rätt så var det väl de 35or som man spikade ihop på Valmet som fick sexsiffriga serienummer, medan de fd J 35B och SK 35C fick behålla femsiffriga serienumret från SAAB.
Re: Ombyggd J35B :: 351205
De Valmet byggda Drakarna hade nr.351301-12
Medan de ex FV behöll sina serienr.
Danskarnas Drakar var ju nybyggda o fick nr.
351001-20 resp 351101-20 samt 351151-61
Österrikes Drakar ex J35D fick även de 6 siffriga nr. 351401-24
Man kan väl tala om landskoder?
Undrar bara vart 3512xx tog vägen?
När det gäller 351205-35205 kan väl Urbans teori vara trolig?
>>Min gissning är J 35B1 till J 35B och att det alltså var prototypen till den uppgraderingen. (Som innebar att de fick radar över huvud taget och mot luftmål fungerande akan-sikte.)>>
Någon som har annat "udda" serienr. på Drakar?
Bengt
Medan de ex FV behöll sina serienr.
Danskarnas Drakar var ju nybyggda o fick nr.
351001-20 resp 351101-20 samt 351151-61
Österrikes Drakar ex J35D fick även de 6 siffriga nr. 351401-24
Man kan väl tala om landskoder?
Undrar bara vart 3512xx tog vägen?
När det gäller 351205-35205 kan väl Urbans teori vara trolig?
>>Min gissning är J 35B1 till J 35B och att det alltså var prototypen till den uppgraderingen. (Som innebar att de fick radar över huvud taget och mot luftmål fungerande akan-sikte.)>>
Någon som har annat "udda" serienr. på Drakar?
Bengt