Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Strigel »

Hej!

På Aeroseums hemsida finns Fpl 37 med på den preliminära deltagarlistan för Göteborg Aero Show 2010 - kommer den att flyga eller endast visas upp på marken?

http://www.aeroseum.se/goteborgaeroshow/flygplan.html

SK 37:ans (individ 37809) deltagande reserveras nämligen med en asterisk, där förklaringen lyder: "Deltar om möjligt utifrån Försvarsmaktens beslut/pågående insatser".

Vilka är de pågående insatserna och vilket beslut är det som inväntas?

Mvh

/ Fredrik
Daniel Karlsson
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Daniel Karlsson »

Strigel skrev:
SK 37:ans (individ 37809) deltagande reserveras nämligen med en asterisk, där förklaringen lyder: "Deltar om möjligt utifrån Försvarsmaktens beslut/pågående insatser".

Vilka är de pågående insatserna och vilket beslut är det som inväntas?
Det är generellt formulerat för de enheter från Försvarsmakten där det finns frågetecken. I fallet med fpl 37 handlar det om beslut i högkvarteret.
Detta har diskuterats i tidigare trådar på forumet.

Oavsett beslut om flygning, finns naturligtvis Viggen i olika versioner på (under) marken i Aeroseums ordinarie utställning.

Mvh Daniel K
Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Strigel »

Jaha, så var Viggen borttaget från listan över deltagande plan på hemsidan.... :?

Vad var då anledningen till att Försvarsmakten tog beslutet att inte låta Viggen flyga? (Hoppas de har en j-kligt bra anledning, annars är det bannemig inget annat än en skandal!)

Mvh

/ Fredrik
Emma Persson
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Emma Persson »

Jag vet faktiskt inte men det står att den eventuellt kan dyka upp lite beroende på hur det går med beslut och sådär om jag inte mins fel (samma sak för C-17 som var på listan över deltagande flyg innan). Jag hoppas ju innerligt att vi får se Viggen men det blir väl bara att avvakta, hoppas och sen se vad som händer. Har själv aldrig sett Viggen i luften så jag håller tummarna för att det löser sig… det är ju torts allt en hel vecka kvar.

Däremot såg jag att de lagt till en Dansk F-16 på listan :-).

Mvh

Emma
Daniel Karlsson
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Daniel Karlsson »

Strigel skrev:Jaha, så var Viggen borttaget från listan över deltagande plan på hemsidan.... :?

Vad var då anledningen till att Försvarsmakten tog beslutet att inte låta Viggen flyga? (Hoppas de har en j-kligt bra anledning, annars är det bannemig inget annat än en skandal!)

Mvh

/ Fredrik
För att vara korrekt så har man inte tagit beslut att inte flyga - man har inte fattat något beslut i någon riktning.
Det tycks dröja ännu ett tag. Vilket innebär att det tyvärr inte blir något deltagande i Göteborg.
Extra trist med tanke på att planet (37809) tekniskt sett är klart att flyga...

Mvh Daniel K
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Andy »

Blir en sväng dit på Söndagen, hoppas på bra väder. Känns lite trist nu med tanke på vad som hänt med biltemas spitfire men det blir nog en tyst minut där.
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Christian S »

Jag ska dit med kamera och videokamera i högsta hugg på lördag :-)
/Christian i Trollywood
Emma Persson
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Emma Persson »

Jag ska också dit och "jaga" flygplanen med kameran, fast jag ska ge mig iväg redan på fredag kväll efter jobb och sen vara på plats båda dagarna :D Jag hoppas bara vädret uppför sig eftersom väderprognosen är något tvetydig (den ena säger fint väder och den andra säger ösregn...hmm).


Mvh

Emma
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Hellenius »

Jag har samma planer som du, Emma, åka fredag och vara där båda dagarna.
Även jag kommer att ha kameran i högsta hugg och hoppas såklart på vädergudarnas förbarmande.
Passa på att dokumentera den sista flygningen med Hkp4 på lördagen. Den kommer in och landar och sen lär det vara marken som gäller.
Mvh
/Björn Hellenius
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!
sista flygningen med Hkp4 på lördagen.
Ja, för den individen.
Man planerar att byta ut den mot "Y76" som har mer tid kvar.
Allt enligt den besättning, som besökte F7 förra veckan med "Y72".

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Senast redigerad av Henrik Bergman den 25 aug 2010, 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Kent Schram
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Kent Schram »

Om vädret blir bättre planerar även jag att åka bägge dagarna. En dag tänker jag stå vid banändarna där jag under geocachingturer sett att det skulle kunna bli grymma bilder på startande och landande flygplan. Å en dag givetvis inne på området även där med kameran .
Fann denna information om Spotting utanför området.
01
19


Kent.S
Halmstad
Senast redigerad av Kent Schram den 26 aug 2010, 15:15, redigerad totalt 1 gång.
fiskarlennart
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:25
Ort: Sävedalen

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av fiskarlennart »

Kommer dit på lördag för att flyga med DC-3 DAISY till Ängelholm tor :D :D
Emma Persson
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Emma Persson »

Hellenius skrev:Jag har samma planer som du, Emma, åka fredag och vara där båda dagarna.
Även jag kommer att ha kameran i högsta hugg och hoppas såklart på vädergudarnas förbarmande.
Passa på att dokumentera den sista flygningen med Hkp4 på lördagen. Den kommer in och landar och sen lär det vara marken som gäller.

Häftigt :-). Vädret har ju sett bra ut (om än lite blåsigt) de senaste dagarna så jag hoppas att allting löser sig med det (får gärna vara moln och sådant som ger fin bakgrund men det behöver inte regna). Om inte annat så har jag skaffat ”regnkläder” till kamerorna så det borde lösa sig.

Där ser man. Jag har bara sett Hkp4 en gång så då får jag se till att få några riktigt bra bilder på den i luften medan jag fortfarande har chansen nu i helgen.

Mvh

Emma
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Hellenius »

Tack för tipsen, Kent, de verkar bra!

Med tanke på att det förmodligen kommer att bli lite "fuktigt" så kan det bli en del roliga effekter vid start och landning. Ska definitivt tas i beaktande. Dock är det väl endast jetmaskinerna och kanske Hercules som startar och landar på den banan?
Fasen, man borde vara två eller tre personer på en gång, hehe :D

Emma, kör du dubbelfattat? Kamerorna... Bra vid snabba byten, men tungt att kånka på. Hardcore :twisted: :cool: :D
Mvh
/Björn Hellenius
Emma Persson
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Emma Persson »

Hmm… ”roliga effekter”, det låter intressant och ska det bli regn kan vädret gott bjuda på lite sådant som kan bli bra på bild ;-)

Jag kan bara hålla med. Jag kan lätt komma på minst 4-5 ställen jag skulle behöva vara på samtidigt under helgen och då har jag inte ens räknat in önskealternativet: bredvid flygplanen sittandes i ett annat flygplan med kameran i högsta hugg (det hade varit roligt att prova) ;-)

Hehe, jo det händer att det blir två kameror och så ska det bli nu i Göteborg precis som i Linköping. Lite tungt att bära men skam den som ger sig. Har fått låna morsans kamera den här gången också och sen får det stora telet och det lilla telet byta kamera beroende på vad som ska flyga och hur snabba serier jag känner att jag vill kunna få iväg :D

Mvh

Emma
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Christian S »

Jag ska iaf dit :-) Om ni ser någon i en "Kappa" tröja och en SwAFHF-keps, tveka inte att komma fram och säga hej :-)

Eller ska vi sammanstråla någonstans på fältet vid ett bestämt klockslag?
/Christian i Trollywood
Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Strigel »

Jag ska dit båda dagarna och hoppas att vädergudarna är på vår sida! Dock ser väderprognosen inte den bästa ut för Göteborgsområdet på lördag och söndag:

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sver ... rect=false

Nåja, man får se till att ta rejäla kläder och hoppas att kameran överlever helgen! :D

Mvh

/ Fredrik
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Christian S »

Jämför gärna med norska Yr. JAg tycker oftast de stämmer bättre.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Christian S »

Nu hör jag förresten att ett veteran-jet är på väg ned till Säve :-) Det lät som en J 34....
/Christian i Trollywood
Emma Persson
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Emma Persson »

Jaha, nu är jag på plats i Göteborg utan missöden och snacka om att jag blev förvånad när farsan och jag skulle ge oss ut med bilen från hotellet och kolla så vi hittar i morgon och hur lång tid det tar att köra. Vi kom ner i receptionen och då var där ett helt gäng killar i gröna overaller. För att säga det hela kort så bor tydligen uppvisningsgruppen från Schweiz här också. Häftigt värre.

Jaha, nu blir det bara att invänta morgondagen. Skulle någon av er få syn den här personen på området i morgon så är det bara att säga hej :-)

Bild

/Emma
Senast redigerad av Emma Persson den 13 maj 2012, 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Pär Wolff »

Christian S skrev:Nu hör jag förresten att ett veteran-jet är på väg ned till Säve :-) Det lät som en J 34....

Ett litet påpekande. Det finns inga J34 som flyger i Svergie.

Pelle.
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Pontus W »

Pär Wolff skrev:
Christian S skrev:Nu hör jag förresten att ett veteran-jet är på väg ned till Säve :-) Det lät som en J 34....

Ett litet påpekande. Det finns inga J34 som flyger i Svergie.

Pelle.
Nej, men i Sverige ;)
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Christer Sidelöv »

Pontus W skrev:
Pär Wolff skrev:
Christian S skrev:Nu hör jag förresten att ett veteran-jet är på väg ned till Säve :-) Det lät som en J 34....

Ett litet påpekande. Det finns inga J34 som flyger i Svergie.

Pelle.
Nej, men i Sverige ;)

Pär har rätt! Det har inte flugit nån J 34 i Sverige (eller Svergie) sen 1969 (och aldrig nån "J34"). Däremot har det flugit flera före detta Schweiziska Hawker Hunter i senare version uppmålade som de svenska J 34 såg ut när det begav sig. Samma sak gäller för övrigt för J 28B och C. Nån sån har inte flugit sen 1968. Som nämndes i annan tråd har dock före detta svenska J 34or flugit senare i Schweiz och USA.
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Pontus W »

"Pär har rätt! Det har inte flugit nån J 34 i Sverige (eller Svergie) sen 1969 (och aldrig nån "J34"). Däremot har det flugit flera före detta Schweiziska Hawker Hunter i senare version uppmålade som de svenska J 34 såg ut när det begav sig. Samma sak gäller för övrigt för J 28B och C. Nån sån har inte flugit sen 1968. Som nämndes i annan tråd har dock före detta svenska J 34or flugit senare i Schweiz och USA."

Jo, även jag känner till detta men tycker nog man kan skriva J 34 utan att pekpinnen kommer fram :-) Eller som Christian skrev, att den lät som en J 34 ;-)
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Christian S »

Det kom en rejäl regnskur vid 10-tiden men resten av dagen var det uppehåll trots hotande CB-moln runt om och åska runt om.

Ferce Tricolore rökte in hela fältet... :lol:

Beträffande Hawker Hunter. Petnoga! Även flygfolket själva säger J 34. Alla vet vad som avses ändå.

Häftigast idag var nog motorstart på J 32B och J 34. Det luktade lite alkohol om J 34 tyckte jag. Använder man något alkoholliknande preparat istället för krutstart?

Sammanlagt blev det över en timme filmat råmaterial. Detta ska sen redigeras och då försvinner mycket himmel, gräs, skog, berg, huvuden osv. Ibland var det svårt att hänga med men jag begär inte så mycket av ett lättviktsstativ och en enkel Hi8-kamera.

Annars låg J 35J nära till hands att bli favorit idag. :D
Danska F-16 helt OK men lite jobbigt att hon försvann upp bland molnen utan att man kunde se vart hon tog vägen. Det var likadant på FV:s huvudflygdag 2006.
/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"