Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Göteborg Aero Show, Säve 28-29/8 2010

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Christian S skrev: Beträffande Hawker Hunter. Petnoga! Även flygfolket själva säger J 34. Alla vet vad som avses ändå.
Nja, det råder rätt delade meningar om det. J 34 är en annan Hunter, man säger väl liksom inte S 31 om en Spitfire Mk.I? Eller?
Christian S skrev: Häftigast idag var nog motorstart på J 32B och J 34. Det luktade lite alkohol om J 34 tyckte jag. Använder man något alkoholliknande preparat istället för krutstart?
Lukta inte för mycket, eller dra in ångorna - MC 25,Isopropylnitrat, är "sådär" nyttigt. Vet att vi tidigare diskuterat startsoppan till Lansen, Draken, Hunter m fl här på forumet.
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Det luktade lite alkohol och det luktade inte särskilt gott. Jag råkade stå i vindriktningen i samband med starten men som tur var blåste det friskt och det försvann rätt snabbt. Nej, man drar helt klar inte djupa andetag med en sådan lukt. Man försöker nog vifta bort doften eller hålla andan tills det har blåst bort.
/Christian i Trollywood
Kent Schram

Inlägg av Kent Schram »

Christian S skrev:Det kom en rejäl regnskur vid 10-tiden men resten av dagen var det uppehåll trots hotande CB-moln runt om och åska runt om.

Ferce Tricolore rökte in hela fältet... :lol:

Beträffande Hawker Hunter. Petnoga! Även flygfolket själva säger J 34. Alla vet vad som avses ändå.

Häftigast idag var nog motorstart på J 32B och J 34. Det luktade lite alkohol om J 34 tyckte jag. Använder man något alkoholliknande preparat istället för krutstart?

Sammanlagt blev det över en timme filmat råmaterial. Detta ska sen redigeras och då försvinner mycket himmel, gräs, skog, berg, huvuden osv. Ibland var det svårt att hänga med men jag begär inte så mycket av ett lättviktsstativ och en enkel Hi8-kamera.

Annars låg J 35J nära till hands att bli favorit idag. :D
Danska F-16 helt OK men lite jobbigt att hon försvann upp bland molnen utan att man kunde se vart hon tog vägen. Det var likadant på FV:s huvudflygdag 2006.
Åh tusan det var du ned kepan och videokamera på stativ. Var på väg att efter draken uppvisningen plåta dina fötter i sörjan för att visa vilken geggamoja vi stod i framme vid staketet. :lol:

Kent.S
Norra Skåne

Inlägg av Norra Skåne »

Under Frecce Tricolories uppvisning stod tre killar från deras team vid publiklinjen, en filmade men vad gjorde dem andra två? Verkade vara utrustade med radioutrustning, kommunicerar dem med planen under uppvisningen?

För övrigt det vattensjukaste flygplatsområde jag någonsin varit på!!

/Mats
Användarens profilbild
Björn Ek

Inlägg av Björn Ek »

.....blöteborgssyndromet. Vi som bor här nere är vana vid eländet, man vänjer sig.
När det gäller förmånen att få andas in ångorna av förbränt isopropylnitrat så hoppas jag att ni tar för er.
En mer konkret resa tillbaka i tiden finns inte, och för oss med grånade hår som hade det i näsan dagarna i ända så innebar det kanppast någon fara eftersom vi fortfarande står på bena! Njut av livet och sluta vara rädd för allt som "miljönissarna" försöker få oss att tro är farligt.

//EK
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Jo tack! Att det var blött det är helt sant. Gummistövlar och regnkläder var adekvat klädsel. Fast mina fötter skrek den sista timmen i stövlarna. Å sen skulle man likt 100 personer till med bussen. Det fanns ingen plats :( Jag var bra trött i fötter, ben och höfter efter en heldag på fältet.

Jag tror det är svårt att få bra dränering på fältet med så mycket berg runt. På 60-talet hade man livbåtsövning med helikopter på fältet... Det finns bilder på det i Åke Halls första bok om F 9 Säve.

Det som slog mig var hur stort det gamla flottiljområdet är. Det är nog något större än F 7.

Används fortfarande bana 04/22? Huvudbanan är 01/19 vad jag har förstått.
Tittar man på flygfotot hos eniro är flera korta banor kryssade t.ex. delvis bana 04, bana 33 och bana 28. Är dessa taxibanor eller har de varit kortbanor?

Just nu pågår redigering. Jag missade två minuter i slutet på bandet sedan dvd-skivan blivit full. Jag hoppas ni inte blir allt för ledsna i ögat av att få missa just nu två minuter av Hunter-uppvisningen. Sedan dog kamera p.g.a. acktorsk.
/Christian i Trollywood
Norra Skåne

Inlägg av Norra Skåne »

Kanske har man blivit lite kräsen med åren men var inte Frecce Tricoloris uppvisning lite tamare än tidigare? Sist jag såg dem var där bl a ett moment där ett flygplan rollade runt en rote när dem passerade publiken + andra manövrer som som var "lite mer" än andra grupper gör.
Men visst är dem kul att se, kärran som "backar" genom sin egen rök, lomcevak på toppen och momentet när singelkärran flyger som "hela havet stormar" sticker ut.

Gillade också PC7-teamet, enorm precision och behagligt turbopropljud.

Bästa manövern var fallande lövet av den norske Mothpiloten, otroligt att se, har aldrig sett det tidigare!

Synd bara att Försvarsmakten inte mäktar med att visa upp Hercules med mer än 2 förbiflygningar..... Har man sett den gamla klassiska uppvisningen med Sarajevolandning så blir man rätt snopen när kärran bara flyger förbi några gånger (samma sak på Malmen).

Lite ris till Sävepubliken, var var applåderna?? Hörde det bara applåderas 2ggr under hela showen....

/Mats

P.S Danska F16-uppvisningen får stort plus för fackelfällningen, mer sånt tack! D.S
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Inlägg av Fredrik Astlid »

Finns det några bra bilder från showen då?

Jag har bara funnit dessa bilder hittils.

http://flygsida.blogspot.com/
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hej Fredrik!
Gå in på detta forums Galleri, där har sedan igår leget kanonfina bilder som Danne tagit.
/Sven-Erik
Användarens profilbild
Hellenius
Kontakt:

Inlägg av Hellenius »

Mycket bra tillställning! En och annan regnskvätt, men det var man ju liksom förberedd på. Det blev betydligt bättre än förvarnat. Underbara bakgrunder för det mesta!
Jag stod på "spotter hill" bakom södra plattan på lördagen och mestadels mitt på fältet på söndagen. Fin möjlighet att kunna få stå där i södra banänden där man upplevde starter och verksamheten på plattan på ett bra sätt. Även underbart när roten Sk16 kom mullrande bakom buskarna och dyker upp framför näsan. Härlig lågsniff där!
Herculesen som passerade förbi var väl egentligen inte med i uppvisningen, den visade väl bara upp sig på väg till något uppdrag?
På spotter hill var det mest utländska röster och de flesta verkade vara där för att få se Draken. Oron var påtaglig ända till hon kom inflygande på lördagen :o
Den samlade överflygningen med SAAB-plan på söndagen blev man varm i hjärtat av. Tääänk om bara Viggen hade fått vara med...

Men varför sa de att Lolan var en F1-bil? Det är ju som att säga att Gripen är en luftballong ;-) Fast ni är väl bara intresserade av flyg, så det är det väl ingen som bryr sig om? ;-) :D

Emma, jag såg nog dig och din far framför Motharna sent på söndagen när folk hade börjat traska ut. Fast då hade jag ju inte sett bilden på dig här i tråden, så jag visste inte att det var du.

Tack för ett bra evenemang som är en fin hyllning till flyget. Jag återkommer om möjligt igen nästa år!
Mvh
/Björn Hellenius
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Synd att jag missade överflygningen av Saab-flygplanen. Jag var bara där på lördagen. Jag stod snett bakom J 32B på taxibanan vid stängslet mitt i lervällingen.

Jag håller på att redigera mitt filmmaterial just nu. Det tar lite tid. En hel del himmel. moln, ryggar och terminalbilder ska klippas bort. Sen dyker det upp eftersom på DuTub.

Men jag reagerade starkt på de som tog med sina hundar till flygdagen. Vi skyddar vår hörsel men vem skyddar hundens hörsel som är än känsligare från flygbuller? Jag såg en stackars schäfer som vek öronen bakåt och såg ut att inte alls trivas under Ferce Tricolore. Hur mådde hunden under uppvisningarma med betydligt mer högljudda flygplan?
/Christian i Trollywood
Strigel

Inlägg av Strigel »

Tycker att det var en kanonhelg! :D Enda smolket i glädjebägaren var att Saab-kvintetten inte flög på lördagen samt att Viggen inte var med.

En kompis hade pratat en stund med någon från SwAFHF som sa att SK 37:ans frånvaro berodde på att den skulle civilregistreras och att ärendet låg hos Transportstyrelsen. Någon som kan bekräfta att så är fallet? Det var alltså inte Försvarsmakten som hade beslutsångest om Viggens deltagande?

Säga vad man vill om italienare, men de vet åtminstone hur man bjuder på show! Frecce Tricolore var verkligen helgens höjdpunkt, tycker jag. Ja, tillsammans med Draken då, som alltid är en fröjd för ögon och öron.

Fantastiskt fina bilder av Danne under Galleriet! Bravissimo! :D

Mvh

/ Fredrik, som bodde på samma hotell som danska Baby Blue (j-klar vad de drack öl i hotellbaren på kvällen!)
Emma Persson

Inlägg av Emma Persson »

Fredrik Astlid skrev:Finns det några bra bilder från showen då?

Jag har bara funnit dessa bilder hittils.

http://flygsida.blogspot.com/
Jag lovar att det kommer :-) Sitter själv med ett par tusen bilder från helgen och jag tror inte jag är ensam om det... ska i alla fall lägga upp en del så fort jag hinner börja gå igenom dem.

Mvh

Emma
Martin Hellberg

Inlägg av Martin Hellberg »

Fastnade våra UL-flygplan på plåten?
Vi hade två ultralätta utställda mittemot den röda London-bussen som sålde bakad potatis. Med tanke på den långa kö som var där stora delar av både lördagen och söndagen borde det väl ha varit en och annan av er mästerfotografer som stod där hungrig i kön...? :D
Martin Hellberg, Backamo Flygklubb
Emma Persson

Inlägg av Emma Persson »

Hellenius skrev: Emma, jag såg nog dig och din far framför Motharna sent på söndagen när folk hade börjat traska ut. Fast då hade jag ju inte sett bilden på dig här i tråden, så jag visste inte att det var du.
Det måste ha varit jag och min pappa för vi stod i stort sett hela söndagen strax till höger om Motharna =). Var kvar på området förmodligen till strax efter det egentligen stängt och snackade med killarna vid 39807 (Här måste jag passa på att ge både teknikerna och piloterna ett stort tack för en mycket trevlig pratstund och möjligheten att kika ordentligt på 807 under helgen :D ). Lyckades till och med få med 807 på bild när den stack iväg någon gång kring (uppskattningsvis) 18.20-18.30, fast då var vi på väg till bilen i ett synnerligen kraftigt ösregn.

Och nästa helg är det dags för mer foto och flyg. Jippi! :D

Mvh

Emma
Andy

Inlägg av Andy »

Är mycke nöjd med dagen, är nog den bästa jag vart på hittills, då med tanke på att det var två så bra uppvisningskrupper med, sedan avslutningen var det roligaste med 5 olika saabar i luften. Köpte även lite litteratur i sff:s monter, hade köpt mer och blivit medlem om jag haft mer stålar :) men det kommer. Synd att det var så lerigt men jag tänkte ta med stövlar men glömde det sen. Toppbetyg från min sida :D
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Jag får passa på att bjuda på en lite skakig hemvideo från lördagens uppträdande. Många nostalgiker kommer säker att sucka med leende på läpparna.

Först ut är Hawker Hunter - motorstart och uppvisning innan dels kameran dog och dvd-skivan blev full. Det saknas två minuter från bandet till dvd. Hawker Hunter var det sista jag fick med. Som sagt, kameran är för lätt i förhållande till zoomen.

Jag tror det är Stellan Andersson bakom spakarna.

Mer filmklipp kommer allt eftersom.

Troligen kommer de flesta klippen upp imorgon. Det innebär J 29, J 32, J 35, F-16, Tiger Moth, Airbus A320, Hkp 4, och Gripen.

Motorstart Hawker Hunter
/Christian i Trollywood
fiskarlennart

Inlägg av fiskarlennart »

Även vi som flög med DC-3 Daisy till Ängelholm bjöds på lite go flyguppvisning, först ett pass med Draken innan den begav sig mot Säve. Riktigt gött drag i den gamla goa kärran. Vi bjöds även på en Jas-uppvisning. På hemväg från Ängelholm mot Säve meddelade kapten Erik von Rosen att vi skulle få vänta ca 30 minuter innan Säve vart klart för landning, vi såg att den italienfärgade röken låg tät över Säve. Så det blev en extra rundtur över skärgården och östra Gbg(ju mer flygtid desto bättre, var ingen som klagade på den förseningen) Kunde från luften konstatera att tegelpannorna låg bra på taket hemma i Sävedalen som vi passerade på 300-400m:shöjd :D :D :D
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

/Christian i Trollywood
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"