Att köpa ett flygplan?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Att köpa ett flygplan?
Det kom upp en fråga vid fikabordet. Det finns ju en del flygplan från flygvapnet uppställda lite här och var. Hur kommer de dit? Kan vem som helst som lägger upp en summa pengar skaffa sig en Viggen exempelvis eller sker det en noggrann granskning? Det gäller alltså inte flygklara plan.
- Per Björkqvist
Re: Att köpa ett flygplan?
De allra flesta kronmärkta flygplanen och helikoptrarna, är deponerade från Flygvapenmuseum och ägs av staten.
Några undantag finns och det är framför allt de äldre flygplanen som man förr kunde köpa privat när de då fasades ut.
Några undantag finns och det är framför allt de äldre flygplanen som man förr kunde köpa privat när de då fasades ut.
-
Tack, som jag misstänkte. Det kan lätt bli lite för mycket som står och skräpar annars. Planet som startade diskussionen är en tunna som står eller har stått nånstans norr om Kungälv.
-
Per har helt rätt !
Tunnan som står på Bilfirman är en gång köpt ,och har haft flera ägare innan den hamnade på Bilfirman (den är till salu med jämna mellanrum i pressen !)
Den och ett "objekt" som jag äger ,har liknande historia ,och är vad jag vet de enda J 29 som ägs av privatpersoner i Sverige
men jag har uppfattningen att flera Museum äger sina plan ,bla några J 29.
Följdfrågan blir väl J 35an som står på samma bilfirma ! även den är privatägd ,
efter att Försvarsmakten klassat den som skrot ,kom den i en bytesaffär från en Skrot i Värmland till en firma i Bohuslän ,
innan dess ägdes den av Bofors som gjort skjutprov på den ! (ett jättehål var sprängt i kroppen !)
utöver den så finns det vad jag vet bara en privatägd J 35 i Sverige ?
eller kanske inte ? jag tänker på den som stod utanför Skoklosters Bilmuseum,den finns nu i Skåne ,och jag var på omvägar erbjuden köpa den !
men är osäker på om det var nya museet där nere eller en privat som var juridisk ägare .
Borde vara så att flera museum som haft sina J 35 länge äger dom
Vad det gäller Vampire så finns det nog bara en som ägs av en privatperson , jag tänker då bara på fd SVENSKA Vampire
Det planet är uppbyggt av en händig person ,efter att varit ett totalt vrak.
Vad det gäller äldre plan så finns det ju många privatägda ,som även flyger!
Tunnan som står på Bilfirman är en gång köpt ,och har haft flera ägare innan den hamnade på Bilfirman (den är till salu med jämna mellanrum i pressen !)
Den och ett "objekt" som jag äger ,har liknande historia ,och är vad jag vet de enda J 29 som ägs av privatpersoner i Sverige
men jag har uppfattningen att flera Museum äger sina plan ,bla några J 29.
Följdfrågan blir väl J 35an som står på samma bilfirma ! även den är privatägd ,
efter att Försvarsmakten klassat den som skrot ,kom den i en bytesaffär från en Skrot i Värmland till en firma i Bohuslän ,
innan dess ägdes den av Bofors som gjort skjutprov på den ! (ett jättehål var sprängt i kroppen !)
utöver den så finns det vad jag vet bara en privatägd J 35 i Sverige ?
eller kanske inte ? jag tänker på den som stod utanför Skoklosters Bilmuseum,den finns nu i Skåne ,och jag var på omvägar erbjuden köpa den !
men är osäker på om det var nya museet där nere eller en privat som var juridisk ägare .
Borde vara så att flera museum som haft sina J 35 länge äger dom
Vad det gäller Vampire så finns det nog bara en som ägs av en privatperson , jag tänker då bara på fd SVENSKA Vampire
Det planet är uppbyggt av en händig person ,efter att varit ett totalt vrak.
Vad det gäller äldre plan så finns det ju många privatägda ,som även flyger!