SK16 foto på Abpic.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
SK16 foto på Abpic.
Fant dette bildet på Abpic og lurer på hvilken SK16 det er snakk om. Gjetter meg til at det er en av de Zimmermanske flyene?
http://www.abpic.co.uk/photo/1244809/
Trygve
http://www.abpic.co.uk/photo/1244809/
Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!
- Henrik Bergman
Re: SK16 foto på Abpic.
Hej Trygve!
När jag gick på Zimmermanska skolan 1986, så fanns det två Sk 16 på skolan.
Den gula och en grönmålad, som vi motorkörde.
Om jag inte missminner mig, så såldes den gröna till Australien, där den gjordes luftvärdig.
Då bör den gula vara 16073, dvs den Sk 16 som vi i SwAFHF idag flyger (SE-FVU).
Men säker är jag inte, då jag vet att en vinge till SE-CHP fanns/finns på skolan, och den var också gul.
Kanske Peter Liander kan hjälpa oss?
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Om jag inte missminner mig, så såldes den gröna till Australien, där den gjordes luftvärdig.
Men säker är jag inte, då jag vet att en vinge till SE-CHP fanns/finns på skolan, och den var också gul.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Har för mig att vingarna till SE-CHK låg på Zimmermanska på 70-talet.Henrik Bergman skrev: Men säker är jag inte, då jag vet att en vinge till SE-CHP fanns/finns på skolan, och den var också gul.
- Christer Sidelöv
Den gröna måste snarare ha varit 16105 som gick till Stephen Grey 1991. Australienkärran var 16077 som försvann down under redan 1981. Sen undrar jag varför det skulle ha stått en vinge till CHP på skolan 1986? Det flygplanet såldes till Sv Flygtjänst direkt från Flygvapnet och blev civil redan 1957. Dessutom var skolans alla Sk 16 A-versionen medan CHP är en B-version. Jag tror dessutom vingar var en del av alla de saker som inte gick att skifta mellan versionerna. Eller var det så att Björn Löwgren fick hjälp med nånting varvid en vinge togs av för nån form av service. Men då borde rimligen hela flygplanet stått där en tid?Henrik Bergman skrev:Hej Trygve!
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
- Henrik Bergman
Det är förmodligen den vi motorkörde. Jag har inte Peter Lianders bok framför mig, så jag kunde inte bekräfta detta.Den gröna måste snarare ha varit 16105 som gick till Stephen Grey 1991
Jag hade fel på den sista bokstavenHar för mig att vingarna till SE-CHK låg på Zimmermanska på 70-talet.
Den extra vingen som jag såg på skolan när vi hämtade 16073, var kraftigt avplåtad, med några nynitade plåtar.
Registreringen var dock fullt läsbar.
Jag skall se om jag hittar den igen, nästa gång jag besöker skolan.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
-
Den gula Sk 16 som finns på bilden hos Air Britain tror jag är den som under många år varit under renovering i Uddevalla. Har inte haft möjlighet att kolla i mina uppgifter, men bedömer att det bör vara detta flygplan.
Hälsningar
Peter
Hälsningar
Peter
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: SK 16-foto på Abpic.
Rörande 16106 och Veteranflyggruppen i Uddevalla, se http://www.veteranflyggruppen.se/.
Renoveringen mjukstartade ca 1985 när man bildat något som kallades Svenska Flyggruppen (SFG) med ambitiösa planer, som sedan rann ut i sanden.
Renoveringen mjukstartade ca 1985 när man bildat något som kallades Svenska Flyggruppen (SFG) med ambitiösa planer, som sedan rann ut i sanden.
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Den här bilden tog jag på Hässlö under flygdagen i 21 maj 2006 och det är bevisligen vingarna till SE-CHK.
- Henrik Bergman
Hej Mats!
Japp, det var en av dessa vingar jag såg
Då gäller det bara ursprungsfrågan... vilken individ är det på den första bilden som Trygve länkar till.
Om man titta på kroppens högra sida, så ser man att den gula färgen är kraftigt avflagad.
Så sliten var inte 16073 när vi hämtade den (har kollat på mina fotografier jag tog vid hämtningen)
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Då gäller det bara ursprungsfrågan... vilken individ är det på den första bilden som Trygve länkar till.
Om man titta på kroppens högra sida, så ser man att den gula färgen är kraftigt avflagad.
Så sliten var inte 16073 när vi hämtade den (har kollat på mina fotografier jag tog vid hämtningen)
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Är vi säkra på att det är Västerås? Finns/fanns det en sådan skog där?Henrik Bergman skrev:Hej Mats!
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Kan det möjligen vara 16009?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: SK 16-foto på Abpic.
Jodå, det är Johannisberg. Tror inte det är 16009, den stod då i Markaryd, utan motor...grönmåladMats Averkvist skrev: Är vi säkra på att det är Västerås? Finns/fanns det en sådan skog där?
Kan det möjligen vara 16009?
- Henrik Bergman
Hej Mats!
Tidigare låg skolan ute vid Johannesbergs flygfält.
Där fanns det skog.
Sommaren 1987 flyttade man ut alla fpl till Hässlö flygfält.
/Henrik Bergman, Vargön
Tidigare låg skolan ute vid Johannesbergs flygfält.
Där fanns det skog.
Sommaren 1987 flyttade man ut alla fpl till Hässlö flygfält.
/Henrik Bergman, Vargön
-
Her er et bilde av den andre Harvarden Glyn Ramsden fotograferte samme dag.
http://www.abpic.co.uk/images/images/1244803F.jpg
Trygve
http://www.abpic.co.uk/images/images/1244803F.jpg
Trygve
Sarcasm is humor with an attitude!