Bertil Gerhard.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bertil Gerhard.
Hej alla....
Lite info om Bertils haveri i Norge....
Det verkar som att orsaken var plötslig sjukdom....
Direkt inflygning vid ankomst av fältet.....ingen passage o koll av pilot avs situationen vid fältet...
Olikt Bertil !
Bertil satte ner kärran efter ca 450 meter...banan var 900 !
Han hjul landade vilket man normalt inte gör på gräsbana med en Spit...trepunktare var det normala....för Bertil.
Efter det har kärran drivit ut åt vänster på huvudstället forfarande.....
Ingen åtgärd av piloten rodermässigt....neutrala roder....
Tyder på fysisk oförmåga...
Haverikommissionen får ju givetvis ge sin slutsats så småningom.....
Hatten av för dig Bertil !
Kommer aldrig att glömma min uppflygning för dig.....
Sven Johansson.
Lite info om Bertils haveri i Norge....
Det verkar som att orsaken var plötslig sjukdom....
Direkt inflygning vid ankomst av fältet.....ingen passage o koll av pilot avs situationen vid fältet...
Olikt Bertil !
Bertil satte ner kärran efter ca 450 meter...banan var 900 !
Han hjul landade vilket man normalt inte gör på gräsbana med en Spit...trepunktare var det normala....för Bertil.
Efter det har kärran drivit ut åt vänster på huvudstället forfarande.....
Ingen åtgärd av piloten rodermässigt....neutrala roder....
Tyder på fysisk oförmåga...
Haverikommissionen får ju givetvis ge sin slutsats så småningom.....
Hatten av för dig Bertil !
Kommer aldrig att glömma min uppflygning för dig.....
Sven Johansson.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Bertil Gerhard.
Jag har ungefär samma information ,den har jag fått i ett allmänt utskick från KSAK/Rolf Björkman
var en del i de mail som regelbundet sänds ut till piloter/medlemmar,
mailen brukar bla, handla om allt som piloter snabbt kan behöva uppdateras om ,även haverier
så jag antar att det är en hyfsat säker källa.
skulle kunna kopiera in mailet här ,men........är osäker på om det är OK
överlåter det isåfall till den som skrev första inlägget
var en del i de mail som regelbundet sänds ut till piloter/medlemmar,
mailen brukar bla, handla om allt som piloter snabbt kan behöva uppdateras om ,även haverier
så jag antar att det är en hyfsat säker källa.
skulle kunna kopiera in mailet här ,men........är osäker på om det är OK
överlåter det isåfall till den som skrev första inlägget
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Bertil Gerhardt.
Vad jag förstått så videofilmades landning tydligen av flera personer. Det är det enda sättet att kunna konstatera "Ingen åtgärd av piloten rodermässigt....neutrala roder...." En Grifffonmotor på tomgång drar till skillnad från en Merlinmotor åt vänster om ingen motverkan görs.
Jag med flera har nog tyckt att ett akut medicinskt läge är den enda vettiga förklaringen till vad som hände.
Jag med flera har nog tyckt att ett akut medicinskt läge är den enda vettiga förklaringen till vad som hände.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Bertil Gerhard.
Mailet finns utlagt på ett annat forum (se ganska långt ner på sidan):
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=235371
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=235371
Re: Bertil Gerhard.
En bekant till mig, som ibland jobbar som flygläkare, reagerade spontant med att "Han måste ha blivit akut sjuk, stroke eller hjärtinfarkt kanske."
Sam
Sam
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 06 apr 2009, 18:59
Re: Bertil Gerhard.
Har det framkommit något mer konkret om olyckan, jag har försökt att följa detta, det spekuleras om olika orsaker men som sagt något mer konkret är det man efterlyser. Att en Spitfirer är en svårbemästrad maskin är väl känt, enl. flyglittratur, och även Bertil har bekräftat att landa i sidvind var den knepig, även som han uttryckte det "lätt i baken" och praktiskt taget ingen sikt vid landning och vad jag förstår att en maskin med sporrhjul gör väl inte det hela lättare. Det kanske finns andra orsaker, ex. materialfel mycket är ju originaldelar, vad vet jag men en flygmaskin som är bortåt 70 år tillverkat på 40-talet där den förmodade livslängden var allt från några timmar till ja, kanske några veckor bara. Man får ju inte glömma att den producerades för en insats i andra världskriget och piloterna som flög den var oftast dåligt utbildade och ibland ingen erfarenhet alls. Men en härlig maskin att se och höra i lufthavet är det, det är då säkert.
Re: Bertil Gerhard.
Fortfarande har den norska haverikommissionen inte avlämnat någon rapport om haveriet med Biltemas Spitfire förra året, då Bertil Gerhardt omkom.
Känner möjligen någon på detta forum till skälet till detta dröjsmål?
Hälsningar
Samuel
Känner möjligen någon på detta forum till skälet till detta dröjsmål?
Hälsningar
Samuel
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Bertil Gerhard.
Jag pratade med en av haveriutredarna igår och han sa att det kommer en preliminär rapport inom kort. Han sa också att det ännu inte är funnet någon direkt haveriorsak.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:27
Re: Bertil Gerhard.
Sarcasm is humor with an attitude!
Re: Bertil Gerhard.
Efter att ha läst rapporten så känner jag spontant att en pilot av Bertils kaliber inte skulle göra ett sådant fatalt misstag.
De konstaterar ju att varken pilot eller plan hade något fel som skulle kunna förklara landningsförfarandet.
Men vad vet jag?
De konstaterar ju att varken pilot eller plan hade något fel som skulle kunna förklara landningsförfarandet.
Men vad vet jag?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: Bertil Gerhard.
För övrigt:
ESCN = Tullinge
ESNC = Hedlanda
Hoppas resterande information är mer pålitlig...
ESCN = Tullinge
ESNC = Hedlanda
Hoppas resterande information är mer pålitlig...
- Henrik Bergman
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
- Ort: Vargön
Re: Bertil Gerhard.
Hej!
En notis i dagens DN.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsa ... ot-dodades
En notis i dagens DN.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsa ... ot-dodades