STRIL C utslaget!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Göran Hansson
STRIL C utslaget!
Jag säger bara en sak REDUNDANS.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/strids ... -1.1167304
Skämt åt sido, Detta visa med all tydlighet att redundansen i vårt försvar behövs.
Må så gott
http://www.dn.se/nyheter/sverige/strids ... -1.1167304
Skämt åt sido, Detta visa med all tydlighet att redundansen i vårt försvar behövs.
Må så gott
A real Engine is round
- Christian S
- Kontakt:
Re: STRIL C utslaget!
Det hände även under STRIL60-tiden. Max nedtid fick vara 15 min och det var riktigt kritiskt när det närmade sig 30 minuter. Det är iaf vad som sas i de två filmer av Christer Åström eller vad han nu heter, journalisten från Rapport, om STRIL 60. Ofta var det rena komponentfel, ibland p..g.a. ålder. Frågan är hur lång tid avbrottet varade och vad som orsakade det hela.
Jag vill inte gå in och spekulera om orsaker eftersom jag inte känner till någon om systemets uppbyggnad eller liknande.
Jag vill inte gå in och spekulera om orsaker eftersom jag inte känner till någon om systemets uppbyggnad eller liknande.
/Christian i Trollywood
Christian S skrev:Det hände även under STRIL60-tiden. Max nedtid fick vara 15 min och det var riktigt kritiskt när det närmade sig 30 minuter. Det är iaf vad som sas i de två filmer av Christer Åström eller vad han nu heter, journalisten från Rapport, om STRIL 60. Ofta var det rena komponentfel, ibland p..g.a. ålder. Frågan är hur lång tid avbrottet varade och vad som orsakade det hela.
Hej, om man spekulerar (för det gör ju många!) så var det reservkraften som falerade, enligt uppgift pga gamla backupbatterier.
Som vanligt är det "drift och underhåll" som är eftersatt, se vidare länk till SvD;
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/haver ... 291499.svd
mvh Olof
Olof Nycop
olof52 skrev:Christian S skrev:Det hände även under STRIL60-tiden. Max nedtid fick vara 15 min och det var riktigt kritiskt när det närmade sig 30 minuter. Det är iaf vad som sas i de två filmer av Christer Åström eller vad han nu heter, journalisten från Rapport, om STRIL 60. Ofta var det rena komponentfel, ibland p..g.a. ålder. Frågan är hur lång tid avbrottet varade och vad som orsakade det hela.
Hej, om man spekulerar (för det gör ju många!) så var det reservkraften som falerade, enligt uppgift pga gamla backupbatterier.
Som vanligt är det "drift och underhåll" som är eftersatt, se vidare länk till SvD;
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/haver ... 291499.svd
mvh Olof
Läs även detta, det är inte "bara" Sverige som drabbas;
http://techworld.idg.se/2.2524/1.338475 ... atacentret
mvh Olof igen
Olof Nycop
- Björn Fransson
När jag gjorde värnplikten inom STRIL i det kalla krigets sista skälvande ögonblick, var alla anläggningar ordentligt hemliga. (I alla fall officiellt, däremot var det inga problem för brevbärarna att hitta adressen "Hemliga berget"). Vi fick bara veta om vilka som fanns i vår sektor, men inte exakt var de låg. Nu, tjugo år senare, står det klart och tydligt i Svenska Dagbladet både vad de heter och var de ligger. Förstår också att det här är det som gäller i fredstid, men ändå! Lite konstig känsla var det ändå att se kartan i tidningen.
Intressant.
Finns uppgifter när Stril 60 mankade?
Menar
hur lång tid ?
hur ofta?
Orsak?
åtgärd?
osv.
mvh Bengt
Finns uppgifter när Stril 60 mankade?
Menar
hur lång tid ?
hur ofta?
Orsak?
åtgärd?
osv.
mvh Bengt
- Christian S
- Kontakt:
Det finns två filmer på ca 30min om RRGC inom STRIL 60 från Veteranklubben Alfa
http://se.services.fujitsu.com/veteran/ ... efault.htm att hämta hem.
Det är filmat inne i en anläggning någonstans i Stockholmsområdet som då nyligen hade lagts ned. Antagligen hade den avhemligats eftersom man fick filma själva hjärtat i anläggningen.
Idag är väl anläggningen tömd, rensad, sanerad och plomberad för all evig tid och framtid. Jag har svårt att datera produktionsår men någon gång i mitten på 90-talet skulle jag gissa. Jag tror själva filmen inte är gjord 2004 vilket det står i slutet av filmen.
http://se.services.fujitsu.com/veteran/ ... efault.htm att hämta hem.
Det är filmat inne i en anläggning någonstans i Stockholmsområdet som då nyligen hade lagts ned. Antagligen hade den avhemligats eftersom man fick filma själva hjärtat i anläggningen.
Idag är väl anläggningen tömd, rensad, sanerad och plomberad för all evig tid och framtid. Jag har svårt att datera produktionsår men någon gång i mitten på 90-talet skulle jag gissa. Jag tror själva filmen inte är gjord 2004 vilket det står i slutet av filmen.
/Christian i Trollywood
Re: STRIL 60 utslaget!
Tack Christian , har inte kollat dessa än.
Men om man säger så här.
Nytt system ,Stril 60, bör väl i ingångsskedet drabbats av fler "Ceror", avbrott, än när man
kommit i takt.
Hur såg 1960-70 talet ut tro??
Någon med insikt om detta ?
mvh Bengt
Men om man säger så här.
Nytt system ,Stril 60, bör väl i ingångsskedet drabbats av fler "Ceror", avbrott, än när man
kommit i takt.
Hur såg 1960-70 talet ut tro??
Någon med insikt om detta ?
mvh Bengt
Jag låg på Rockan i Hannäs 1988.
De avbrott vi hade var framförallt synken med radarstationen som tappades, detta resulterade i att alla ekon låg x antal grader fel.
Man lärde sig att snabbt se detta då skräpekona runt rrstationen som man snabbt lärde sig hur de såg ut, flyttades åt ena eller andra hållet.
Men det varade i kanske 3 - 5 minuter, sedan var länken omsynkad. Totalstopp hade vi aldrig, och dessutom kunde andra RRGC eller LFC ta över vårt område om vi skulle drabbas av totaltstopp.
Men med dagens få anläggningar finns nog ingen som kan ta över....
/Martin
De avbrott vi hade var framförallt synken med radarstationen som tappades, detta resulterade i att alla ekon låg x antal grader fel.
Man lärde sig att snabbt se detta då skräpekona runt rrstationen som man snabbt lärde sig hur de såg ut, flyttades åt ena eller andra hållet.
Men det varade i kanske 3 - 5 minuter, sedan var länken omsynkad. Totalstopp hade vi aldrig, och dessutom kunde andra RRGC eller LFC ta över vårt område om vi skulle drabbas av totaltstopp.
Men med dagens få anläggningar finns nog ingen som kan ta över....
/Martin
Hur var det
(då . alltså säg 60--80 tal med störnings-"motståndet" om du förstår vad jag menar)
Utsattes "vi" för stora sådana försök och klarade systemet av det?
Bengt
(då . alltså säg 60--80 tal med störnings-"motståndet" om du förstår vad jag menar)
Utsattes "vi" för stora sådana försök och klarade systemet av det?
Bengt
Lite kuriosa!
Nu gäller nedanstående visserligen från nov. 1957 men,
2 ggr. hade landningsradarn på F1 sabboterats!
Vad tror ni orsaken var, Ryska sabotörer?
Nej, det var Råttor som tydligen fått smak för ledningarna.
Kan sådant "sabotage" även skett under Stril- 60 epoken undras?
Bengt
Nu gäller nedanstående visserligen från nov. 1957 men,
2 ggr. hade landningsradarn på F1 sabboterats!
Vad tror ni orsaken var, Ryska sabotörer?
Nej, det var Råttor som tydligen fått smak för ledningarna.
Kan sådant "sabotage" även skett under Stril- 60 epoken undras?
Bengt