Fält 87 målilla.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Fält 87 målilla.
Det byggdes i kosta istället vet jag, men någon som vet mer om målilla. Skulle det blivit som kosta och vart skulle den legat? Bara kul å veta om någon gör det. Kanske inte ens kom någonstans i planeringen?
- Fredrik Lager
- Inlägg: 266
- Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
- Ort: Stenhamra, Ekerö
Re: Fält 87 målilla.
Av den mycket bergänsade informationen som jag lyckas finna på nätet angående detta så verkar det som att Fält 87 först var planerat att byggas i Målilla, men av någon (oklar) anledning så flyttades det till Kosta.
Ska försöka hitta mer och bättre info!
Emil kanske vet mer om detta?
Mvh
Fredrik Lager
Ska försöka hitta mer och bättre info!
Emil kanske vet mer om detta?
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Re: Fält 87 målilla.
Jag vet faktiskt inte, men när vi ändå är inne på småländska flygbaser så undrar jag hur det är med "flygrakan" vid Målerås som ju uppenbarligen är en rullbana. Reservägbas? Och ingick den i Kosta? I Svenska Flygbaser (eller om det var Kalla Krigets Kronoberg) kan man ju läsa att Kosta planerades att byggas ut till BAS 90, hur var tanken med Målerås undrar man och när byggdes Målerås? Det är ju nästan så nära att den skulle kunna anses ingå i Kosta inom ramen för BAS 90 konceptet.
Målerås
Kosta
Någon mer bevandrad som vet?
Målerås
Kosta
Någon mer bevandrad som vet?
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Fält 87 Målilla.
En hel del baser planerades på andra platser än där de slutligen hamnade. T.ex Fält 84 planerades att ligga vid Osby (f.ö min barndomsort), men anlades som bekant i Knislinge.Andy skrev:Det byggdes i kosta istället vet jag, men någon som vet mer om målilla. Skulle det blivit som kosta och vart skulle den legat? Bara kul å veta om någon gör det. Kanske inte ens kom någonstans i planeringen?
Ta en kik på sida 25-26 i ”Svenska militära flygbaser”. Där kan du se att en del baser flyttades runt under planeringsstadiet. Om Fält 87 hade placerats vid Målilla hade säkert huvudbanan och tillhörande FRAMOM haft stora likheter med det som blev fallet i Kosta. Dock hade BAKOM och UOM sannolikt placerats annorlunda eftersom att man då i högre grad måste ta hänsyn till existerande (eller planerade) allmänna vägar och markens beskaffenhet.
Jo, Målerås är en reservvägbas (12 x 2000 m). I ”Svenska militära flygbaser” anges dock byggnadsåret till 1991 men det är definitivt ej korrekt. Detta eftersom att denna reservvägbas finns medtagen på ett gammalt dokument från 1973.matnor74 skrev:Jag vet faktiskt inte, men när vi ändå är inne på småländska flygbaser så undrar jag hur det är med "flygrakan" vid Målerås som ju uppenbarligen är en rullbana. Reservägbas? Och ingick den i Kosta? I Svenska Flygbaser (eller om det var Kalla Krigets Kronoberg) kan man ju läsa att Kosta planerades att byggas ut till BAS 90, hur var tanken med Målerås undrar man och när byggdes Målerås? Det är ju nästan så nära att den skulle kunna anses ingå i Kosta inom ramen för BAS 90 konceptet.
Avståndet mellan Kosta-basen och reservvägbas Målerås är ca 12,5 km - fågelvägen. Om den skulle ha ingått i basområdet skulle det genererat ett gigantiskt område för flygbasjägar- och närsskyddsplutonerna att bevaka.
Om man mäter lite på våra andra flygbaser med kortbanor (Eskilstuna, Malmen, Hagshult, Byholma, Ljungbyhed, Råda/Såtenäs, Hässlö, Borlänge, Färila, Kubbe, Frösön, Gunnarn, Fällfors, Åmsele, Jokkmokk och Vidsel) så ser man att kortbanorna i genomsnitt låg 3,5 km fågelvägen från huvudbanans mitt (friliggande kortbanor* borträknade). Det mest extrema fallet är bana B vid Vidsel som ligger hela 12 km från huvudbanan. Men det får ses som en ”nödåtgärd”, och dessutom har man Piteälven som underlättar bevakning mot sydväst.
Så min bedömning är att reservvägbas Målerås inte skulle komma att ligga inom basområdet om Kosta skulle ha byggts ut med kortbanor. Dessa skulle sannolikt ha legat bra mycket närmare. Och läser man i ”Kalla krigets Kronoberg” planerades tre kortbanor utmed Kosta skjutfälts gränser.
* Friliggande kortbanor = Kortbanor belägen utanför flygbasområdet eller som inte var ansluten
till huvudbanan via taxiväg
Re: Fält 87 målilla.
Läste lite i Svenska flygbaser och där fanns en ritning att man även planerade att anlägga fält 87 vid Gunnamåla utanför Emmaboda. Borde funnits en liknande ritning om Målilla då men inte lätt att ta reda på nu kanske.
Re: Fält 87 målilla.
Det finns (kanske), men det man måste göra är att åka till Krigsarkivet i Stockholm och tillbringa ett antal timar där. Det finns planer, kartor och ritningar för alla planerade och byggda baser, men det är ett tidsödande arbete att leta fram dem. Man börjar med att beställa fram och leta i diarier/register och sedan kan man beställa de handlingar det gäller. För många av de byggda flygbaserna finns uppgift om var åtminstone en del handlingar finns i Flygbashistorikprojektets arkiv på Krigsarkivet. Med hjälp av de uppgifterna kan man beställa handlingarna direkt.Andy skrev:Läste lite i Svenska flygbaser och där fanns en ritning att man även planerade att anlägga fält 87 vid Gunnamåla utanför Emmaboda. Borde funnits en liknande ritning om Målilla då men inte lätt att ta reda på nu kanske.
Parentesen med "kanske" satte jag dit, eftersom det beror på hur långt planeringen gick innan man avbröt. Det kan vara så att det i planen stod att basen skulle ligga i Målillatrakten. Ändrade man plats innan det började bli aktuella att planera själva byggandet så kanske man aldrig gjorde någon rekognoscering för att bestämma det exakta läget i terrängen och då gjordes aldrig någon karta.
Lennart A
Re: Fält 87 målilla.
Tack Lennart, då vet jag hur man ska gå tillväga om man vill söka mer info om detta.