I klipparkivet som storebror startade under WWII hittade jag en bild pa Beechcraft AT-10 Wichita med V-tail. Antagligen ett klipp fran Flyg eller Looping ? Kollade just med honom och han minns ingenting av det.
Har nagon nan mer kannedom om denna variant ?
Har kollat Wikipedia och andra kallor pa natet men inte hittat nagot.
Beechcraft AT-10 Model 25/26 Wichita med V-tail
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 07 apr 2008, 03:29
- Ort: Boynton Beach, Florida
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hade ingen aning att det fanns en sådan Beech, men det gick ju snabbt att googla fram litet information samt t o m en bild av det enda exemplar som man testade V-stjärt på:
http://en.wikipedia.org/wiki/AT-10_Wichita
http://aerofiles.com/_beech.html, där man kan läsa AT-10 Wichita (Beech (Model 26), Globe) 1942 = 2pClwM rg; two 295hp Lycoming R-680; span: 44'0" length: 34'4" load: 1710# v: 200/168/x range: 770. Non-strategic airframe, all-wood construction except for nacelles. POP: Beech 1,771 [41-1711/1860, -9246/9436, -26252/27331, 42-2064/2413], Globe: 600 (c/ns mixed in with Beech). One experimentally fitted with a V-tail in 1945 as XAT-10A.
http://www.historicaircraft.org/Army-Ai ... AT10A.html
Lars S
http://en.wikipedia.org/wiki/AT-10_Wichita
http://aerofiles.com/_beech.html, där man kan läsa AT-10 Wichita (Beech (Model 26), Globe) 1942 = 2pClwM rg; two 295hp Lycoming R-680; span: 44'0" length: 34'4" load: 1710# v: 200/168/x range: 770. Non-strategic airframe, all-wood construction except for nacelles. POP: Beech 1,771 [41-1711/1860, -9246/9436, -26252/27331, 42-2064/2413], Globe: 600 (c/ns mixed in with Beech). One experimentally fitted with a V-tail in 1945 as XAT-10A.
http://www.historicaircraft.org/Army-Ai ... AT10A.html
Lars S
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 07 apr 2008, 03:29
- Ort: Boynton Beach, Florida
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Rolf!
Det var faktiskt ganska lätt att googla sig fram. Sedan tycker jag Aerofiles på http://aerofiles.com är en nyttig sajt om amerikanska typer.
Du kanske såg att det fanns en bild till av den V-stjärtade AT-10:an. Jag gissar att Beech ville testa idén med V-stjärt som många tyckte var "häftig" och gav försäljning av den Bonanza man lanserade strax efter krigsslutet. Men även problem; V-stjärtar och då speciellt roderstötstänger/linor är ett problem, även om jag tror att Bonanzan också efter långvarigt utredande befanns ha en annan brist i sin V-stjärt. Att ha V-stjärt på en konventionell tvåmotorig propellerdriven maskin förstår jag inte riktigt vitsen med; där är det ju som upplagt för en fena mitt i varje propellerslipström.
Ändå hade det plan Twin Quadro du nämner V-stjärt, du kan läsa litet om det hos Aerofiles där det finns en bild:
Ett av många friska försök som stupade på att det fanns mängder av gamla C-47:or att köpa.
Se även http://www.wingsoverkansas.com/history/ ... asp?id=645, varifrån jag citerar: Model 34 "Twin-Quad"-The emerging feeder airlines in postwar America could have been using the Model 34, but instead, operators bought up surplus C-47s, Lockheeds, the company's own Model 18s and other high-density equipment at a fraction of the cost of a new aircraft. It was probably just as well. Beech's solution--the Model 34 "Twin-Quad"--was an exercise in complexity: its two propellers ("Twin") were driven through individual clutches by four engines ("Quad") buried in its wings. The geared, supercharged Lycoming eight-cylinder powerplants each developed 400 hp at 3,300 rpm. With each pair of engines interconnected, engine-out problems would be less severe, and flight testing showed that the airplane could climb to 19,000 ft. with one engine shut down.
Extraläsning om Bonanzans V-stjärts problem: http://www.tsgc.utexas.edu/archive/gene ... vtail.html En lärorik historia för blivande flygingenjörer.
Lars S
Det var faktiskt ganska lätt att googla sig fram. Sedan tycker jag Aerofiles på http://aerofiles.com är en nyttig sajt om amerikanska typer.
Du kanske såg att det fanns en bild till av den V-stjärtade AT-10:an. Jag gissar att Beech ville testa idén med V-stjärt som många tyckte var "häftig" och gav försäljning av den Bonanza man lanserade strax efter krigsslutet. Men även problem; V-stjärtar och då speciellt roderstötstänger/linor är ett problem, även om jag tror att Bonanzan också efter långvarigt utredande befanns ha en annan brist i sin V-stjärt. Att ha V-stjärt på en konventionell tvåmotorig propellerdriven maskin förstår jag inte riktigt vitsen med; där är det ju som upplagt för en fena mitt i varje propellerslipström.
Ändå hade det plan Twin Quadro du nämner V-stjärt, du kan läsa litet om det hos Aerofiles där det finns en bild:
Ett av många friska försök som stupade på att det fanns mängder av gamla C-47:or att köpa.
Se även http://www.wingsoverkansas.com/history/ ... asp?id=645, varifrån jag citerar: Model 34 "Twin-Quad"-The emerging feeder airlines in postwar America could have been using the Model 34, but instead, operators bought up surplus C-47s, Lockheeds, the company's own Model 18s and other high-density equipment at a fraction of the cost of a new aircraft. It was probably just as well. Beech's solution--the Model 34 "Twin-Quad"--was an exercise in complexity: its two propellers ("Twin") were driven through individual clutches by four engines ("Quad") buried in its wings. The geared, supercharged Lycoming eight-cylinder powerplants each developed 400 hp at 3,300 rpm. With each pair of engines interconnected, engine-out problems would be less severe, and flight testing showed that the airplane could climb to 19,000 ft. with one engine shut down.
Extraläsning om Bonanzans V-stjärts problem: http://www.tsgc.utexas.edu/archive/gene ... vtail.html En lärorik historia för blivande flygingenjörer.
Lars S