Lansen 32502

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Lansen 32502

Inlägg av Christian S »

Jag har inte tillgång till Lansen-boken. Är det någon som har uppgifter om denna individ, 32502 märkt omkring 1959/1960 som F 12-rA eller bA. Jag gissar på rA. Bakkroppen under fpl var målat men färgen hade börjat lösas upp på sina håll.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Lansen 32502

Inlägg av Fredrik Lager »

Helt otroligt!
För mindre än 10 minuter sedan stod jag och bläddrade i Lansenboken inne på mitt lokala bibliotek! :D
Jag tittade extra länge på just de sidor där de olika individernas livöden presenterades.

Jag tänkte: ska jag låna den?
Det gjorde jag inte :cry:

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Bengt Ekbladh

Re: Lansen 32502

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Christian S skrev:Jag har inte tillgång till Lansen-boken. Är det någon som har uppgifter om denna individ, 32502 märkt omkring 1959/1960 som F 12-rA eller bA. Jag gissar på rA. Bakkroppen under fpl var målat men färgen hade börjat lösas upp på sina håll.
32502 (liksom 32501 ex 32002) var inte lev. till Fv, anv. till olika utprovningar.
1:a flygning 1957-04-25

Omkring 1959/60?
Lansentabellen säger Utan datumuppgigter:
FC-37
FC-08
Sista flygningen 1981-06-11 har jag
Kasserad enl. tabell 1981-06-05 !

Från början naturligtvis med U (svart ?) + "logga"
En bildtext säger::
32502 under start SAAB fältet oktober 1959 med 4 Rb24
Då märkt med U

Provflygplan Beta har senare haft rätt många märkningar bl a
37-21
37-35 35

mvh Bengt
Kent Schram
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Lansen 32502

Inlägg av Kent Schram »

Christian S skrev:Jag har inte tillgång till Lansen-boken. Är det någon som har uppgifter om denna individ, 32502 märkt omkring 1959/1960 som F 12-rA eller bA. Jag gissar på rA. Bakkroppen under fpl var målat men färgen hade börjat lösas upp på sina håll.
Enligt Lansenboken
32502 FC 37 Godkänd-
FC 08 Kasserad 810605
Provflygplan Beta
Lite lossryckt info från Lansenboken.

32--beta SAAB 49 1:a flygning 1957-04-25 .Motor Mk 47.
Fick seriemotor i november 1957. Användes för utprovning
av motor och prestanda till slutet av 1960.
Genomförde prov med Rb 24 Sidewinder hösten 59.
Därefter inleddes ett omfattande program för utprovande av
katapultstolar. Första provet med katapultstol gjordes 1 nov. 1960.
Även prov med 35 stolar(A-B-D) gjordes 1962-65.
Flygplanet var försett med mätutrustning och kamera för registrering
av utskjutningarna. Även prov för flygplan 37 gjordes.
Vidare monterades fenspetsöverbyggnaden av för att öka frigången vid utskjutningarna.
Sista utskjutningen gjordes 12 dec 1980 varefter flygplanet pensionerades i juni 1981 efter
189 utskjutningar och endast 399 flygtimmar.
Efter kasseringen hamnade det i brandgropen på F4 varifrån flygkroppen räddades till museet
i Kåremo (norr om Kalmar)

Kent.S
Halmstad
Senast redigerad av Kent Schram den 30 sep 2010, 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: Lansen 32502

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kent Schram skrev: Efter kasseringen hamnade det i brandgropen på F4 varifrån flygkroppen räddades till museet
i Kåremo (norr om Kalmar)
Kent.S Halmstad
Räddningen skedde med ""Gävlar ""nas ,,SFF-X s försorg kan nämnas.
Bengt
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Lansen 32502

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

...och finns sedan flera år, nere på Gotland :D

/ Tommy
Bengt Ekbladh

Re: Lansen 32502

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tommy Johansson - ToJ skrev:...och finns sedan flera år, nere på Gotland :D
/ Tommy
Men i vilket skick frågas?
Har för mig sett rapporter som sagt mindre bra saker?
Kanske ändrat nu?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Lansen 32502

Inlägg av Åba »

Kent Schram skrev: Flygplanet var försett med mätutrustning och kamera för registrering
av utskjutningarna.
De filmerna skulle man gärna lägga vantarna på... ;-)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Lansen 32502

Inlägg av Klas Andersson »

bilderna är ett par år gamla men den ser nog ungefär likadan ut idag ?
kunde ju absolut varit värre ! man har ju inte huggit i den vad jag kan se !.

men som jag fattat det så har dom otroliga juridiska vändningarna om Hangaren och inte minst planen !!
nu i sommar tagit en ny vändning ! rykte säger en del av det som var inne ! nu är utomhus ........

vem som äger 32an ? ja den ägdes ju definitivt av Kåremo museét ! som sålde den till GOFF !
som inte existerar mera !! ????????

"Man kan köpa vingar för pengarna " heter det ju i en låt !!
Men dom kan vara gratis !!
om någon lyckas få loss och rädda den där ,så skall jag berätta var det finns både vingar ,stabbe och fena !!
bara att hämta !

Bild[/img]Bild
Bild[/img]
Bild
Bengt Ekbladh

Re: Lansen 32502

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Klas Andersson skrev:"Man kan köpa vingar för pengarna " heter det ju i en låt !!
Men dom kan vara gratis !!
om någon lyckas få loss och rädda den där ,så skall jag berätta var det finns både vingar ,stabbe och fena !!
bara att hämta !
Bild[/img]Bild
Bild[/img]
Bild
>>så skall jag berätta var det finns både vingar ,stabbe och fena !! >>

Menar du då ursprungliga ::vingar , stabbe o fena , eller?

Bengt
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Lansen 32502

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

I mitten av augusti såg det fortfarande ut precis som på bilderna. Om det är samma ställe vi tänker på så är det inte originalvingarna (de är väl kasserade?), dessutom är de knäckta... Tycker inte den platsen bör avslöjas här!
Bengt Ekbladh

Re: Lansen 32502

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nicklas Lennartsson skrev:.... Om det är samma ställe vi tänker på så är det inte originalvingarna (de är väl kasserade?), dessutom är de knäckta... Tycker inte den platsen bör avslöjas här!
Rent spontant anser jag sådana uttalanden enbart skapar spekulationer och säkert felaktiga "sanningar" !?
En del kan ju tro att någon begravt en Dog ?

Detta sagt utan att veta vad som åsyftas och som verkar vara en "hemligt"

bengt
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: Lansen 32502

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Det är inget annat än taktik! Att lämna ut uppgifter om platsen här på nätet till allmän beskådan vore synd, ska grejerna komma till användning vill vi ju att att det ska vara av rätta händer och inte av allmänna "plundrare". Det är inte första gången vi ligger lågt om sådant här på forumet. Se inlägget mer som en fråga till Klas och samtidigt en vänlig hint om att det vore olämpligt att offentligt ange den plats jag tror han avser. Platsen är inte hemlig på något sätt men väl allmänfarligt.
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Lansen 32502

Inlägg av Björn Ek »

Fredrik Lager skrev:Provflygplan Beta har senare haft rätt många märkningar bl a
37-21
37-35 35
Hej,

Kanske dags att en gång för alla förtydliga detta med 32 Alfa, Beta och Gamma.
Dessa beteckningar avsåg från början tre provflygplan av typen A 32A vilka skulle ingå i utprovningen av Avionik, Elektronik och Radar för flygplan 37.
Av kostnadsskäl kom bara Alfa (32080) och Gamma (32280) att bli verklighet.
Någon gång i tiden blandades korten ihop och man (det flyghistoriska samfundet) fick för sig att 32502 skulle vara densamma som 32 Beta.
Detta är fel då 32502 aldrig fått någon egen beteckning utan rätt och slätt varit just 32502 med stationssignalen Viktor 49.
Man refererar till "Lansen boken" vilket förklarar en hel del. Min kopia är full av blyertsantecknigar i marginalerna där mer eller mindre allvarliga sakfel upptäckts.
En bok är en skrift vilken ger uttryck för författarens åsikter, och således inte ett avtryck av den sanna historien såsom huggen i sten.
Hälsningar
//EK
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Lansen 32502

Inlägg av Klas Andersson »

Niklas har helt rätt !
jag påpekade bara att det FINNS Lansengrejor bevarade !
att hämta för den som BEHÖVER det !
Givetvis inte orginalvingarna till den här !

jag släpar hem det mesta !i vanliga fall !
men detta kräver Mod ,Arbete !!!pengar !! och rätt väderlek och utrustning !!,
så, så länge jag ! inte behöver grejorna så ligger dom bra där dom är för min del !
Modig är jag !! eftersom jag varit där ! men jag sliter inte utan vettig anledning !

Inget hemligt ! men som Niklas skriver ! kan vara dumt skrika ut det på ett Forum .
att "plundrare" skulle ta dom är nog ingen större risk !! MEN någon nitisk företrädare för försvarsmakten skulle
kunna komma på att dom finns ! och tänka :
" oj det här får inte finnas kvar !!! det måste vi låta Stena Metall förstöra omedelbart !!!"


men den dag någon har en 32a utan vingar !!så talar jag givetvis om var .
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Lansen 32502

Inlägg av Christian S »

Hmm.. då var det inte den Lansen-individen utan isf 32506 F12-rA eller bA

Är det någon som har data för denna individ?
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Lansen 32502

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

32506 var den individ som SAAB fotografen Ingenar Turesson tog en hel bildserie på 1958 och som senare figurerat i diverse böcker etc.
Flygplanet var vid fototillfället målat och märkt enligt dom ursprungliga intentionerna i olivgrönt med bokstavskod. I det här fallet Ludvig (F 12) Röd Adam.
Notabelt är att det endast var F 12 som hade J 32B med bokstavskod, en företeelse som blev kortlivad styrt av nya bestämelser för märkning.
Den ursprungliga målningsanvisningen för J 32B gav vid handen att hela flygplanet, förutom ving, stab och fenframkanter skulle målas i olivgrön färg.
Omgående uppstod problem med färgsläpp i området bakom huvudställen (på kroppens undersida) orsakat av startbränsle och tryckvätska.
Detta framgår av bilderna på 32506. En bit in i serieleveranserna ändrades därför målningsinstruktionen på så sätt att ett område mellan,
strax framför vingens bakkant och till motorutloppet lämnades omålat.
Det omålade områdets form var osymetriskt fyrkantigt och påminner faktisklt mycket om formen på en likkista. Lät barbariskt, men sant.
Hälsningar
//EK
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"