SE-BDG i ABA/SAS

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: SE-BDG - Odd Arnestads vykorts-sajt

Inlägg av Lars Sundin »

Sven-Erik Jönsson skrev:Jag har funnit en bild i SFF Fotoarkiv, nr 002-1055081 som är väldigt lik Odd Arnestads foto. Den var noterad som SE-BDC, men vid noggrannare kontroll är det ingen tvekan om att det är SE-BDG och bilderna är helt säkert tagna vid samma tillfälle. Bilden kommer från Johannes Thinesens samling som SFF erhöll för ett par år sedan.

..............

Hälsningar
Sven-Erik
Där satt den! Jag ville ju gärna ha fler bevis!

Jag får passa på att tipsa om Odd Arnestads vykorts-sajt på http://cards.mrarnestad.com/ som fanns i Nätkassen häromnumret.

Detta verkar vara vår längsta tråd hittills med 25 inlägg. Nästan Postvagnen-klass. Men bättre kan vi väl!

Lars S
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

foto SE-BDG

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

På den bilden som finns i SFF fotoarkiv, nr 002-1055081 är noterat "maj 1948".
/Sven-Erik Jönsson
Rolf Larsson

Re: foto SE-BDG

Inlägg av Rolf Larsson »

Sven-Erik Jönsson skrev:På den bilden som finns i SFF fotoarkiv, nr 002-1055081 är noterat "maj 1948".
/Sven-Erik Jönsson
OK, tack för det! Tyvärr har jag inte tillgång till några "date mfd" för de aktuella maskinerna. Detta datum framgår av den officiella Douglas-skylten som i DC-6/7 sitter på karmen till dörren som finns på höger sida bakom cockpit. Jag har ett antal sådana datum för andra DC-6/7 och om man jämför detta datum med leveransdatum skiljer det vanligtvis från 0 till 9-10 dagar. Om man rent hypotetiskt utgår från att det skiljer också någon vecka eller så för SAS-maskinerna så bör line number 130 ha ett "date mfd" omkring månadsskiftet maj/juni 1948 och line number 131 några dagar senare så det låter litet tidigt med "maj 1948" för SE-BDG men heller inte uteslutet.
Odd Arnestad
Kontakt:

Inlägg av Odd Arnestad »

Takk til alle som har deltatt, dette har vært meget informativt,, for flere enn meg,,,,, :D
Odd Arnestad
Kontakt:

Re: SE-BDG i ABA/SAS

Inlägg av Odd Arnestad »

Bare en siste ting,i en brosjyre fra Douglas, "The Douglas Commercial Family, DC-1 through DC-10" finnes følgende dataoversikt fra DC-6, med nok et bilde av SE-BDG:

Bild

ENJOY!
JanneM

Inlägg av JanneM »

Odd Arnestad
Kontakt:

Inlägg av Odd Arnestad »

Jepp, og gjett hvem som har kjøpt det :D
Odd Arnestad
Kontakt: