SK 35C

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35221
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 dec 2009, 18:19

SK 35C

Inlägg av 35221 »

Hur kommer det sig att skolversionen av draken inte har någe "stänkskärm" på noshjulet till skillnad från övriga drakenversioner...? Nån sem vet..?
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: SK 35C

Inlägg av Fredrik Astlid »

På vanliga drakar har man nosställ med hel stänkskärm och en bygel som går fram från noslhjulnavet till främre nedkanten på stänkskärmen där låspinnen för stället sitter.

På draken har man ej utrymme i kroppen för detta efterom lärarens pedalställ och durk är på denna plats och därför togs främre stänksärm och bygel bort och låsningspinnen sitter längre bak på själva stället istället. (Förlåt ordvitsen, jag bor i Göteborg)
AkktuStakki
Solus Fortis Est
35221
Inlägg: 42
Blev medlem: 28 dec 2009, 18:19

Re: SK 35C

Inlägg av 35221 »

1000 tack för hjälpen, du kanske också kan förklara varför J 35A har olika form på pitotröret som sitter på noskonen. En del ser ut som de som sitter på J 35B medan en del har lite tjockare rör närmast noskonen för att sedan bli smalare...
Användarens profilbild
Fredrik Astlid
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: SK 35C

Inlägg av Fredrik Astlid »

Två olika nos pitotrör helt enkelt, har för mig att SK 35C också har det tidigare röret och kan skilja på fenan också.

Min gissning är att det senare längre pitotröret som är mer långkoniskt till formen har någon fördel vad gäller strömmning friktion eller aerodynamik helt enkelt.

Har för mig det sitter ett antal sidohål på röret på det senare och dessa ger ju ett dynamist yttre tryck till instriment och liknade men jag kan minnas fel här.

En annan teknisk detalj är att det ligger en lindad kanthaltråd för värmining av pitotröret i den senare och kanske har man en fördel mer mindre risk för isbildning om man har en slätare och inte har det steg som fanns på den tidigare där jag inbillar mig att i den zonen kan is byggas på lättare.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"