eralehm skrev:Hej,
Om jag minns rätt så hade en typbeteckningslista från 1964 beteckningar med blandad skrift, medan en annan från 1965 hade beteckningar med versaler. Därav slutsatsen att ändringen bör ha skett 1964-65.
Däremot är jag inte övertygad om att det någonsin gick ut en officiell order att övergå till versaler: om så varit fallet torde väl en kopia ha dykt upp för länge sedan. Min gissning är att folk med tiden vande sig att se datautskrifter där beteckningarna alltid stod med versaler, och helt enkelt anpassade sin egen användning därefter. Efter ett tag blev det en kritisk massa och en de facto-standard.
Datumet 1 oktober 1964 som någon nämnde kan helt enkelt bottna i ett felaktigt antagande. Det kanske råkade vara så att man i t.ex. tekniska ordrar för Tp 79 från och med det datumet övergick till versaler, vilket någon som tittat igenom en bunt ordrar senare tolkat som att det var en officiell ändring från den dagen.
Hälsningar, /Leif
Ja nog tog det tid.
Kollade i "Flygplankorten" (dragspelen ni vet)
Både 1968 o 1974 skrivs Sk , Tp o Hkp
Dessa var
utgivna av Flygstaben !
I nästa Fpl kort 1978 (nu häfte) , är beteckningarna med versaler helt igenom och
1974 års upplaga , del 1-5 upphävs
Nästa upplaga, 1987 likaledes med versaler.
Bengt