Ändringen från Tp till TP (nämnt i tråd om skrivregler/FJS)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lennart A

Ändringen från Tp till TP (nämnt i tråd om skrivregler/FJS)

Inlägg av Lennart A »

Arne M skrev: TP 79, som man inom FV ändrade beteckningen till från 1 oktober 1964.:
Hej!
Detta är första gången jag ser att någon kan ange ett datum för denna ändring! Dvs från exempelvis Tp 79 till TP 79.
Arne, var hittar man datumet och hur reglerades ändringen?

Lennart A
Peter Liander

Re: Ändringen från Tp till TP (nämnt i tråd om skrivregler/FJS)

Inlägg av Peter Liander »

Håller med Lennart, skulle vara intressant att veta hur detta reglerades.

Apropå hur den militära beteckningen skrivs för det svenska Flygvapnets DC-3, så anser jag att både Tp 79 och TP 79 är korrekt. Samma sak gäller även för Sk 16/SK 16 och Sk 50/SK 50, eftersom de användes under en tidsperiod då båda varianterna tillämpades. När jag tänker efter finns det fler typer som detta resonemang kan passa in på, exvis Hkp 2/HKP 2.

/Peter Liander
eralehm

Inlägg av eralehm »

Hej,

Tidpunkten kan gott stämma; det var i dom krokarna av olika dokument att döma.

Vad gäller HKP 2 så verkar det som om just HKP och FPL av någon anledning i praktiken oftast skrevs med versaler redan på 1950-talet, så jag tror HKP 2 är mest korrekt för hela dess tjänstgöring.

Hälsningar,

/Leif
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif & Leif skriver ju också i Kronmärkt
I samband med datoriseringen av försvaret övergick man omkring 1964-65 till enbart versaler.
Man kan ju också studera tabellerna sid 208-212

Sen hur snabbt det genomfördes kan väl variera pga viss "tröghet" vid nyheter?
Bengt
Bengt Ekbladh

Om man nu tänker sig FV-Nytt som åtminstone halvofficiellt organ för Flygvapnet
föregick de eller annamade de de nya föreskrifterna tro?
(Tidskriften fanns ju på förbanden och allmänheten kunde prenumerera from jan 1970)

Svar NEJ.
Tp Sk och Hkp är allenarådande långt in på 1968!
Tp 84 även senare. Man skrev i detta fall oftast Hercules C-130 eller Herc utan TP/Tp beteckning.

Om man går till Flygvapnets Flygsäkerhets analyser alt. Statistik används versaler
åtminstone 1967/68 (OFYL 897)
Har ej tidigare nr.
men man kan väl kolla i tidigare OFYL när genomslaget av förordningen syns

Bengt
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Det enklaste vore om Arne M, som nämnde ett datum för ändringen (1 oktober 1964) kunde ange var han hittat uppgiften. Hittills har ju ingen lyckats reda ut detta, även om man med säkerhet kan anta att det hade med övergången till dåtidens datasystem att göra.

Lennart A
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Lennart A skrev:Det enklaste vore om Arne M, som nämnde ett datum för ändringen (1 oktober 1964) kunde ange var han hittat uppgiften. Hittills har ju ingen lyckats reda ut detta, även om man med säkerhet kan anta att det hade med övergången till dåtidens datasystem att göra.

Lennart A
Första gången jag såg det var för ca ett halvår sedan i en wikipediaartikel om TP 79.
Tp 79 var benämningen på Flygvapnets transportflygplan av typen Douglas DC-3. Tp står för transportflygplan. Beteckningen ändrades 1 oktober 1964 till TP 79.
Varifrån den uppgiften sedan i sin tur kommit vet jag inget om...
eralehm

Inlägg av eralehm »

Hej,

Om jag minns rätt så hade en typbeteckningslista från 1964 beteckningar med blandad skrift, medan en annan från 1965 hade beteckningar med versaler. Därav slutsatsen att ändringen bör ha skett 1964-65.

Däremot är jag inte övertygad om att det någonsin gick ut en officiell order att övergå till versaler: om så varit fallet torde väl en kopia ha dykt upp för länge sedan. Min gissning är att folk med tiden vande sig att se datautskrifter där beteckningarna alltid stod med versaler, och helt enkelt anpassade sin egen användning därefter. Efter ett tag blev det en kritisk massa och en de facto-standard.

Datumet 1 oktober 1964 som någon nämnde kan helt enkelt bottna i ett felaktigt antagande. Det kanske råkade vara så att man i t.ex. tekniska ordrar för Tp 79 från och med det datumet övergick till versaler, vilket någon som tittat igenom en bunt ordrar senare tolkat som att det var en officiell ändring från den dagen.

Hälsningar,

/Leif
Bengt Ekbladh

eralehm skrev:Hej,
Om jag minns rätt så hade en typbeteckningslista från 1964 beteckningar med blandad skrift, medan en annan från 1965 hade beteckningar med versaler. Därav slutsatsen att ändringen bör ha skett 1964-65.
Däremot är jag inte övertygad om att det någonsin gick ut en officiell order att övergå till versaler: om så varit fallet torde väl en kopia ha dykt upp för länge sedan. Min gissning är att folk med tiden vande sig att se datautskrifter där beteckningarna alltid stod med versaler, och helt enkelt anpassade sin egen användning därefter. Efter ett tag blev det en kritisk massa och en de facto-standard.
Datumet 1 oktober 1964 som någon nämnde kan helt enkelt bottna i ett felaktigt antagande. Det kanske råkade vara så att man i t.ex. tekniska ordrar för Tp 79 från och med det datumet övergick till versaler, vilket någon som tittat igenom en bunt ordrar senare tolkat som att det var en officiell ändring från den dagen.
Hälsningar, /Leif
Ja nog tog det tid.
Kollade i "Flygplankorten" (dragspelen ni vet)
Både 1968 o 1974 skrivs Sk , Tp o Hkp

Dessa var utgivna av Flygstaben !

I nästa Fpl kort 1978 (nu häfte) , är beteckningarna med versaler helt igenom och
1974 års upplaga , del 1-5 upphävs
Nästa upplaga, 1987 likaledes med versaler.
Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"